منصور کشاورزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر 62 روستای استان سمنان با تنش آبی مواجه هستند.
وی اظهارداشت: تنش آبی روستاهای استان به علت تغییر اقلیم و برداشت های بی‌رویه از سفره های آب زیرزمینی، در طول سال های گذشته رخ داده و باعث کاهش آبدهی منابع روستاها شده است.
وی ادامه داد: از سال 96 طرح هایی مانند حفر 12 حلقه چاه، احداث 40 کیلومتر خط انتقال و ساخت 2 هزار و 200 متر مکعب مخزن ذخیره اجرای شده است که به این ترتیب تا پایان امسال 20 روستا از فهرست تنش آبی خارج می شود.
وی با بیان این که اکنون به 20 روستای استان با تانکر آب رسانی می شود، افزود: این روستاها در جنوب استان واقع شدند و به دلیل وضعیت نامناسب منابع آب سطحی در آن ها، آبرسانی با تانکر به این روستاها ادامه خواهد داشت.
کشاورزیان با اشاره به کاهش بارش های کشور در سالهای اخیر، تصریح کرد: بارش سرزمینی ایران از 250 میلی متر در سال اکنون به کمتر از 230 میلی متر کاهش یافت در حالی که این میزان به طور متوسط در جهان 720 میلی متر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان به سیاست دولت در برابر با خشکسالی اشاره و خاطرنشان کرد: شعار سازگاری با کم آبی و خشکسالی، راهبرد اصلی تمام بخش های کشور باید باشد.
وی با تاکید بر این که ایجاد تعادل بین منابع و مصارف ضرورت اصلی تمام حوزه های انرژی در شرایط کنونی است، گفت : ادامه حیات تمام بخش های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، در گرو مدیریت مصرف و مدیریت تقاضاست.
وی بر اقناع افکار عمومی درباره کمبود آب اشاره کرد و گفت: در مقابله با خشکسالی و کم آبی، مردم باید بخشی از راهکار باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان بیان داشت: در بحش تامین آب آشامیدنی روستایی فقط بحث طرح محوری کفایت نمی کند و اجرای طرحهای تلفیقی، با مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا، توامان برای مقابله با کم آبی در دستور کار قرار دارد.
سالانه در استان سمنان یک میلیارد 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که بیش از 90 درصد از آن از منابع زیرزمینی است.
تامین آب 284 روستاهای استان سمنان با استفاده از 133 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات انجام می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.