در این مطلب آمده است: فردا 12 تیرماه، سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
با مطالعه و بازخوانی متن فرمان فوق، وجود یک نگرش سیستمی و منطبق بر اطلاعاتی جامع و کامل را می‌توان به وضوح در این فرمان دید. در فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا و ارز ضمن اشاره به آثار مخرب قاچاق کالا در امر تولید، تجارت و اشتغال به همه دستگاه‌ها تکلیف شده که به عنوان امری واجب در این مبارزه سهم خود را ایفا کنند و موضوع مبارزه را از پیش از مبادی ورودی کانون شکل‌گیری تا سطح عرضه پیگیری نمایند.
به گونه‌ای که عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاق کالا کاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر است. اکنون 16 سال از صدور فرمان مذکور می‌گذرد و باید دید که آیا منویات مقام معظم رهبری محقق شده یا خیر؟! اینکه چرا تاکنون ریسک قاچاق بالا نرفته و همچنان برخی اشخاص به آن مبادرت می‌ورزند؟!
آثار منفی و مترتب بر قاچاق و تجارت غیرقانونی کالا و ارز به ویژه در روزهای اخیر که بازار کشور دچار التهاب گردیده،بر کسی پوشیده نیست. تجارت غیرقانونی و قاچاق کالا و ارز یکی از معضلات پایدار اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته بوده است. معضلی که اگرچه بخشی از آن نتیجه تلاش سیستم‌های سیاسی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی برای به انزوا کشاندن ایران در معادلات سیاسی و بین‌المللی و جلوگیری از چالاکی اقتصاد ملی ایران بوده و هست، اما یقیناً بخش مهم دیگری از این موضوع هم به ساختارها، فرایندها و رویه‌های اقتصادی، حقوقی و اجرایی داخلی و همچنین عدم وجود ادراک استراتژیک نسبت به ارتباط میان قاچاق به عنوان یک فرایند آموزش فساد با مشروعیت نظام سیاسی بازمی‌گردد.
متاسفانه در زمینه قاچاق کالا و ارز برخی مسئولین و فرزندانشان در کشور، متهم به دست داشتن در قاچاق کالا و ارز و ناامن شدن بازار و ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور هستند، که همواره بازتاب وسیعی در فضای مجازی و شبکه‌های معاند و ضد انقلاب دارد و واکنش بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مقامات کشوری را در پی دارد. نقطه اشتراک شبکه‌های ماهواره‌ای فساد مسئولان نظام است که با شوق و ذوق فراوان آن را پخش می‌کنند و با آب و تاب بیشتر به حواشی آن می‌پردازند. اکثر قریب به اتفاق، رسانه‌های داخلی و به ویژه آحاد مردم خواستار معرفی فرزندان و مسئولین متخلف در امر مبارزه با قاچاق و ایجاد ناامنی در بازار طلا و ارز هستند و از مسئولین قضایی می‌خواهند با این موضوع بدون اغماض برخورد کرده و گزارش آن را به مردم بدهند.
استان سمنان نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی در برخی مواقع کانون قاچاق عبوری از محور‌های مواصلاتی بوده و هست. هرچند که در سال‌های اخیر در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان سمنان اقدامات موثری همچون شناسنامه‌دار کردن انبارها و مراکز نگهداری کالا، کنترل شدید محورهای مواصلاتی استان، افزایش نظارت‌های سیستمی و گشت‌های مشترک دستگاه‌های مختلف اجرایی و همچنین اقدامات فرهنگی در راستای برنامه‌های راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان سمنان انجام شده، اما همچنان این موضوع به عنوان یک معضل اقتصادی در استان مطرح است.
بیشتر کشفیات قاچاق کالا در استان سمنان نیز به دلیل جذابیت مالی آن در اقلام دخانیاتی و مشروبات الکلی و فرآوردهای سوختی و لوازم آرایشی و بهداشتی است که در این میان پاسگاه شهید نوری در محور میامی به شاهرود به عنوان یک قرارگاه تهدیدآمیز برای قاچاقچیان نقش تاثیرگذاری را در مکشوفات استان ایفا نموده و توفیقات فراوانی در زمینه کشف انواع قاچاق کالا و به ویژه مواد مخدر داشته است. البته با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سمنان به ویژه در محورهای مواصلاتی، جاده خندق به معلمان، اتوبان جدید گرمسار به قم،و جاده فیروزکوه به سمنان می‌طلبد که تمهیدات ویژه‌تری در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اندیشیده شود. بدون شک اگر بخواهیم در اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت بازار در این روزها توفیقی داشته باشیم، باید به جد به کنترل قاچاق و کالا و ارز در استان سمنان بپردازیم. اقدامات پیشگیرانه و تمرکز بر روی قاچاق از طریق شفاف سازی، قابل رهگیری کردن گردش پول و کالا، تشریح اقدامات مقابله‌ای و تمرکز بر روی مبارزه با قاچاق سازمان یافته، مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ظرفیت‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از بازگشت کالاهای قاچاق مکشوفه به چرخه باز توزیع و مصرف با هدف تقدیر از تولیدات داخلی، تجارت پاک و شفاف در این شرایط اقتصادی این روزهای کشور بسیار تاثیرگذار است.
اگرچه همچنان علی‌رغم تلاش‌های انجام شده میزان قاچاق کالا و ارز در کشور از حجم بالایی برخوردار است اما باید توجه داشت که در نتیجه اقدامات انگیزشی،نگرشی و فرهنگ سازی به منظور تغییر ذهنیت اجتماعی،نسبت به قاچاق به عنوان یکی از پاشنه‌های آشیل اقتصاد ملی است که می‌توان حرکت فعال‌تر در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از طریق تقویت عزم و اراده ملی و اعتمادآفرینی به مصرف کالاهای ساخت داخل را افزایش داد که در این میان نقش رسانه‌ها و آحاد مردم بسیار تاثیرگذار است.
6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.