منصور کشاورزیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که منابع آبی در روستاهای این استان به دلیل کاهش بارشها و افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی محدود است، افزود: این شرکت با ارتقا سامانه جدید سخت افزاری و نرم افزارهای در تلاش است تا میزان هدر رفت آب و دقت در ابزارهای اندازه گیری تولید و توزیع را افزایش دهد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر موضوع آب یکی از چالش های مهم استان است و انشعاب غیرمجاز این مساله را تشدید می کنند.
وی تامین منابع آبی را یکی از دغدغه های این شرکت برشمرد و گفت: روند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از سال های گذشته تاکنون، تامین منابع آبی در استان را دچار مشکل کرده در چنین شرایطی فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب در روستاها نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان تصریح کرد: ترویج فرهنگ مصرف بهینه و مقابله با هدر رفت گسترده از شبکه آبرسانی از اهداف جمع آوری و جلوگیری انشعاب غیرمجاز روستایی است.
کشاورزیان با اشاره به این که بیشتر انشعاب غیر مجاز به صورت ثبت نشده از آب استفاده می کنند، بیان داشت: وجود اشتراک و استفاده غیرمجاز هزینه های جاری این شرکت را افزایش داده که علاوه بر اجحاف حق دیگر مشترکان ارایه خدمات مطلوب را دچار مشکل می کنند.
به گفته او تعمیر و یا تعویض کنتور آب مشترکان روستایی، اصلاح توزیع شبکه آبرسانی، بازسازی مخازن و تاسیسات و بهسازی چاه های در حال بهره برداری از جمله اقدامات این شرکت با هدف پیشگیری از هدر رفت آب شرب بهداشتی روستایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان یادآورشد: در حالی که 31 درصد از روستاییان استان 2 برابر الگوی مصرف، آب استفاده می کنند و 21 درصد در گروه پرمصرف قرار دارند دستکم 40 درصد مردم در این مناطق با مشکل کم آبی مواجه هستند.
به گزارش ایرنا، از مجموع 400 روستای استان سمنان بیش از 284 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد و با استفاده از 133 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
ادامه برداشت های بی رویه از دشت های سمنان، افت سفره های زیرزمینی، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها، ادامه خشکسالی ها و بارندگی کم از جمله چالش هایی هستند که مدیریت های مربوط باید برای حل آن ها تدابیری بیندیشند.
استان سمنان هشت شهرستان و یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی دارد.
6026/س.خ
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.