احمد یحیایی نیا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : مخزن این سد اکنون به کمتر از 50 درصد حجم کل مخزن رسید که نسبت به سال گذشته در این زمان 20 درصد کاهش حجم داشته است.
وی ظرفیت مخزن سد دامغان را 21 میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد : از آب سد برای مصارف آشامیدنی ، کشاورزی و باغ های این شهرستان استفاده می شود که با توجه به روند کاهش حجم آب و طبق برنامه مصوب شورای استان در سال آینده برداشت آب از سد 20 درصد کاهش می یابد.
وی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی از این سد را 2 هزار نفر اعلام کرد و گفت : از سد تعداد 23 نهر منشعب شهر و روستا آبگیری و در سه بخش آشامیدنی، کشاورزی و باغ ها استفاده می کنند.
یحیایی نیا تصریح کرد : به صورت میانگین ماهانه 250 هزار مترمکعب صرف آب آشامیدنی ، 500 هزار متر مکعب صرف آبیاری باغ ها و مزارع کشاورزی می شود.
وی کاهش دبی چشمه علی و برداشت باغ ها و مزارع موجود واقع در مسیر راه را یکی از عوامل اصلی کاهش چشمگیر حجم مخزن سد دامغان برشمر و افزود : سرریز آب چشمه علی یکی از مهمترین منابع تامین آب این سد است که اکنون دبی این چشمه 250 لیتر بر ثانیه است که نسبت به سه ماه گذشته، بیش از 100 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
کارشناس امور منابع آب و مسوول بهره برداری سد شهید شاهچراغی دامغان جاری شدن سیلاب های فصلی را یکی دیگر از منابع تامین آب این سد اعلام و اضافه کرد : در 2 سال اخیر به دلیل کاهش بارندگی فقط نیم میلیون مترمکعب آب از بروز سیلاب فصلی به مجموعه سد سرریز شده است که این میزان بسیار ناچیز است.
مجموع چاه های عمیق و نیمه عمیق شهرستان دامغان حدود یک هزار و 100 حلقه چاه است که بیش از 85 درصد منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می شود.
شهرستان دامغان بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد.
9856/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.