به گزارش ایرنا، خشکسالی مهمترین پیامد تغییر اقلیم در کشور اکنون مشکلاتی فراوانی را بوجود آورده و در بخش آب آشامیدنی اکنون عمده ترین دغدغه حفظ منابع آبی با استفاده از روش های مختلف است که به اعتقاد کارشناسان کنترل روان آب ها و سیلاب ها به سمت تغذیه منابع آبی در قالب طرحی بنام تغذیه مصنوعی، روشی برای تقویت منابع آبی است.
کاهش آبدهی منابع آبی به علت برداشت بیش از حد مجاز و خارج از قاعده طبیعی از منابع آب زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیرمجاز در نقاط مختلف کشور در دهه‌های گذشته اثری جز افت شدید کمی و کیفی در این منابع شده‌ که تخریب کیفی آب زیرزمینی، نشست زمین و کاهش آبدهی رودخانه‌ها از جمله پیامدهای آن بوده است.
بر اساس گزارش منابع رسمی 13 دشت از 26 دشت سمنان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از 70 تا 80 درصد است در شرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود در حالی که سرانه مصرف آب در سمنان نسبت به کشور کمتر است.
بر پایه همین گزارش ، کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و عامل اصلی این معضل، اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها انجام شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برخی طرح ها برای کمک به تغذیه منابع آبی، گفت: هدف از اجرای این دست طرح ها کنترل روان آب ها برای تغذیه منابع آبی و استفاده بهینه است.
محمدرضا خاموشی با بیان این که بندهای انحرافی متعددی روی رودخانه های استان احداث شد که هدف از آن مهار روان آب ها بود، ادامه داد: طرح تغذیه مصنوعی تاکنون در تمام حوضه های آبریز استان سمنان به میزان 35 میلیون مترمکعب نیز اجراشده است.
وی با اشاره به رخداد سیلاب و روان آب در پی برخی بارش ها در استان ، گفت: سیلاب های ناشی از این بارش ها در ماه های اخیر در حوضه های آبریز تعریف شده رخ نمی دهد، زیرا رژیم بارندگی و نقاط بارشی استان اکنون تغییر یافته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان یادآور شد: بارش های اخیر در اثر پدیده تغییر اقلیم، به جای ارتفاعات، در حاشیه کوهپایه ای و دشت ها و به صورت شدید در مدت کوتاه اتفاق می افتد و به روان آب تبدیل می شود و به سطوح آبی اضافه نمی شود.
وی بیان کرد : آبدهی چشمه های بررسی شده در مدت پنج ماه ابتدایی سال زراعی 96-97 نسبت به بلندمدت 23 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 12 درصد کاهش آبدهی نشان می دهد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: سدشهید شاهچراغی در استان در پنج ماه ابتدایی سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش آبدهی 34 درصدی مواجه است.
وی تاکید کرد : کاهش بارندگی ها و خشکسالی بیشترین تاثیر را در منابع آبی در رودخانه ها دارد و در چشمه ها آثار آن پس از 2 تا پنج ماه نمایان می شود.
وی تصریح کرد : تمام آب های سطحی پایه استان سمنان نیز تنظیم و مهار شد، به عنوان نمونه برای حبله رود که تنها رودخانه دایم قابل توجه حدفاصل تهران تا مشهد است، طرح شبکه آبیاری و زهکشی از سال ها آغاز شده است و ادامه دارد.
در استان سمنان یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.
کسری مخزن سالانه آب در استان سمنان 145 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.