به گزارش ایرنا ، این گردهمایی با دعوت سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست برای اعتراض به فعالیت معدن بوکسیت تاش در بلندترین قله البرز شرقی تشکیل شد.
اجتماع کنندگان که ابتدای جاده معدن حضور یافته بودند با در دست داشتن پارچه نوشته و پلاکارد، از مسوولان خواستند نسبت به فعالیت این معدن در چارچوب قوانین و مقررات زیست محیطی حساسیت بیشتری نشان دهند.
استخراج بوکسیت از معدن کوه شاهوار سال 92 آغاز شده است ، به گفته معترضان ضوابط زیست محیطی در برداشت از این معدن به صورت کامل رعایت نشده و در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری برجای می گذارد.
به گفته کارشناسان ،کوه شاهوارکانون تشکیل دهنده آب شاهرود، بسطام و مجن بوده و تخریب آن سبب خشک شدن چشمه ها و آلودگی آب آشامیدنی مردم این منطقه می شود.
امیرحسین ولیان دبیر تشکل‌های زیست‌محیطی شاهرود در حاشیه این اجتماع به خبرنگار ایرنا گفت: سرعت تخریب کوه شاهوار زیاد است ، برداشت از این معدن بیش از آنکه موجب توسعه شود ، باعث بروز مشکلات بسیار بزرگ در آینده نه چندان دور می شود.
وی ادامه داد: جاری شدن سیلاب یکی از دستاوردهای برداشت از این معدن است ، در حاشیه این کوه سه هزارو 400 متری روستای تاش قرار گرفته که جاری شدن سیلاب موجب بروز حادثه بسیار تلخی خواهد شد.
ولیان گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی مانند درختان ارس ، تشکیل گردوغبار و نابودی چشمه سارها ، کوچ حیواناتی مانند خرس قهوه ای و پلنگ از دیگر عوارض برداشت ازمعدن بوکسیت است .
همچنین کوه شاهوار پیش از این مقصدی برای کوهنوردان از سراسر کشور بود اما اکنون کمتر کسی به حضور در این منطقه تمایل دارد.
اجتماع کنندگان اعلام کردند در صورت بی توجهی به تخریب این کوه ، سه هفته دیگر گردهمایی گسترده تری را در شهر شاهرود برگزار خواهند کرد.
این حامیان محیط زیست با قرائت بیانیه ای به اجتماع خود پایان دادند.
کوه شاهوار در شمال غربی شاهرود قرار دارد و بلندترین قله استان سمنان است.
این کوه یکی از جاذبه های گردشگری شاهرود به شمار می رود.
به عقیده معترضان، روزانه حدود سه هزار تن مواد معدنی برداشت می شود که این برداشت ها از ضابطه خاصی برخوردار نبوده و موجب تخریب آن می شود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.