به گزارش ایرنا، براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی سمنان، سرما به 12 هزار و 300 هکتار باغ‌ استان خسارت وارد کرد که این رقم بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
هواشناسی درجه دما در اواخر ماه فروردین را 10 درجه زیر صفر و بارش برف در برخی نقاط استان را تا بیش از 20 سانتی متر گزارش کرده بود.
براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی سمنان، از 17 هزار و 650 هکتار سطح زیر کشت جو استان 10 تا 15 درصد دچار سرمازدگی شده که از این مقدار 13 هزار و 791 هکتار کشت آبی و سه هزار و 859 هکتار کشت دیمی جو بوده است.
همچنین از 770 هزار و 29 هکتار اراضی زیر کشت گندم استان 15 تا 20 درصد دچار آسیب سرمازدگی شده است که از این میزان 20 هزار و 820 هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی و هشت هزار و 950 هکتار زیر کشت دیمی بوده که بیشتراین خسارات به دلیل موج سرمایی بود که ازنیمه دوم زمستان 95 و ماه فروردین 96 گریبانگیر استان سمنان شد.
به گفته مسوولان امر، از هشت هزار و 618 هکتار کشت گلخانه‌ای 10 تا 15 درصد بر اثر سرما آسیب دید و از پنج هزار و 409 هکتار زمین زیر کشت کلزای سبز شده 50 درصد نابود و از چهار هزار و 611 هکتار باغ زیتون و 510 هکتار باغ انار 25 تا 30 درصد سرمازده شدند که چاره جز نابودی آن وجود ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : 2 هزار و 500 میلیارد ریال سهم خسارت سرمازدگی این استان است که تخصیص سرانه بیمه سرمازدگی استان تاکنون صفر بوده است.
سیدحسن میرعماد افزود : در ستاد مدیریت بحران کشور با حضور 14 وزیر 2 هزار و 500 میلیارد ریال بابت سرمازدگی استان اختصاص یافت اما تاکنون ریالی بابت آن پرداخت نشده است.
وی با بیان این که امروز استان قطب کشاورزی کشور نامیده می شود، افزود : طی سال های متعدد خشکسالی های پیاپی و حتی بدی آب و هوا و شرایطی مانند سرمازدگی باعث شد در بخش کشاورزی توفیقاتی کسب نشود و این بهانه قطب بودن استان در این بخش را به چالش کشیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد : در 40 سال اخیر مرکز تحقیقات کشاورزی نتوانست در تولید و عرضه اقلام دیرگل ده و مقاوم موفقیت هایی کسب کند و اقدامات صورت گرفت خوب اما کافی نبوده است.
میرعماد تصریح کرد : بودجه عمرانی کشور 150 هزار میلیارد ریال است که در سرمازدگی اخیرهمین میزان خسارات به کشاورزی 22 استان وارد شده که این نشان می دهد اگر دولت بخواهد تمام خسارات بخش کشاورزی را بدهد باید یکسال تمام کارهای عمرانی را تعطیل کند که این امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد : به ‌منظور پیشگیری و کمک به بهره‌بردار برای جلوگیری از وقوع خسارات سرمازدگی در سال آینده باید هزینه خرید ادوات کشاورزی در این حوزه تأمین شود تا کشاورز بتواند نسبت به سرمازدگیی، باغ خود را تجهیز کند.
میرعماد تصریح کرد : تقویت صندوق توسعه کشاورزی در استان سمنان می‌تواند به بهره‌برداران این بخش کمک کند و این صندوق هیچ‌گونه معوقاتی ندارد و به‌موقع به کشاورزان پرداخت می‌شود.
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
این استان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.