در حالی که اعتراضات کشورها و تظاهرات خیابانی علیه تجاوز غرب به سوریه همچنان ادامه دارد، یک روزنامه آمریکایی نوشت، حمله به سوریه به اعتبار آمریکا در صحنه بین الملل صدمه زد.
واشنگتن پست طی گزارشی درباره حمله موشکی بامداد شنبه گذشته آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد داشت با این حمله، قدرت نمایی کند، اما کاملا برعکس عمل کرد.
در حالی که چند روز از حمله موشکی به سوریه می گذرد، اعتراضات علیه این حمله همچنان ادامه دارد. کشورهای قبرس، مکزیک، آمریکا، عراق، هند، ترکیه، انگلیس و برخی از کشورهای دیگر، شاهد تظاهرات علیه اقدام آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه بود.
فلسطینیان سرزمین های اشغالی نیز علیه تهاجم آمریکا به سوریه تظاهرات کردند.«میان محمد اسلم» معاون رهبر حزب «جماعت اسلامی» پاکستان حمله به سوریه را محکوم کرد و مهاجمان را «شیطان» خواند. «سیدساجد علی نقوی» رئیس شورای علمای پاکستان گفت: «هدف آمریکا، دفاع از منافع صهیونیست ها بود و برای جنون واشنگتن باید فکری کرد.
در فرانسه شماری از مقامات این کشور از حمله موشکی به سوریه شدیدا انتقاد کردند. به گفته آنها، حمله فوق فاقد مستندات بوده است. «سازمان پیمان امنیت جمعی» که مقر آن در بیشکک است، حمله به سوریه را محکوم و به حمایت از تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.در انگلیس نیز پارلمان این کشور قصد دارد، اقدام نخست وزیر در حمله به سوریه را مورد بررسی قرار دهد. «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان هم گفت، حمله به سوریه ریسک رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه را بالا برد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تنها راه حل بحران سوریه را مذاکرات سیاسی دانست.
ترامپ چند روز پیش اظهار داشت، جنگ در سوریه تا یک یا حداکثر دو روز دیگر آغاز خواهد شد و روسیه را تهدید کرد که موشک‌های هوشمند و جدید آماده است و مسکو باید برای مقابله با آن آماده شود، اما سپس کاملا از این اظهارات عقب‌گرد نشان داده و اعلام کرد با مشاورانش در امور سوریه دیدار خواهد کرد تا در مورد اجرای اقدام نظامی علیه این کشور به زودی تصمیم‌گیری شود.
در این میان اظهارات 'جیمز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا مانند آب یخ بر سر ترامپ فرود آمد، زیرا وی اعلام کرد، با وجود نشانه‌های متعدد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده از کلور و گاز سارین، کنگره دلایلی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در اختیار ندارد.
پیش از تحلیل این اظهارات و اعتراف‌ها و نیز عقب‌گردها این سوال مطرح است : از کی دولت آمریکا اطلاعات خود را از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند و از آن به عنوان منبع قابل اعتماد برای ترسیم سیاست‌های بین المللی استفاده می‌کند و اخبار آن را دلیل قابل اعتمادی برای جنگ و تخریب کشورها و تغییر نظام‌های حاکم آن می داند حال آنکه بودجه آن حدود 250 میلیارد دلار است.
با این توضیحات باید گفت چهار احتمال اصلی برای به تاخیر افتادن توام با سردرگمی آمریکا در حمله به سوریه وجود دارد:
اول: دسته بندی در دولت آمریکا به این معنی که برخی با هرگونه حمله شتاب زده بدون وجود دلایل قطعی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه به سوریه موافق و برخی مخالف هستند.
دوم: رسیدن اطلاعات تایید شده به دولت آمریکا مبنی براینکه به هیچ وجه چنین سلاحی استفاده نشده است و دولت قربانی دروغ بزرگی شده است.
سوم: جدی بودن تهدیدهای روسیه مبنی بر مقابله با هرحمله‌ای و ناکام گذاشتن آن به هر قیمتی حتی رویارویی نظامی با آمریکا که چه بسا به جنگ جهانی تبدیل شود.
چهارم: مخالفت متحدان آمریکا مانند فرانسه، انگلیس و آلمان با شرکت در هرگونه حملات نظامی که منجر به رویارویی با روسیه و شعله‌ور شدن جنگ جهانی سوم شود.
نکته قابل توجه اینکه لحن تهدیدهای آمریکا در چند ساعت گذشته اندکی فروکش کرد و برخی اظهارات به ویژه از سوی محافل عالی رتبه کرملین افزایش یافت با این مضمون که کانال‌های تماس بین ارتش روسیه و آمریکا باز است به این معنی که این دو ابرقدرت به منظور جلوگیری از برخورد و رویارویی و اکتفا کردن به حملات نمایشی برای حفظ آبروی ترامپ شبیه بمباران فرودگاه الشعیرات با حدود 59 موشک تام هاوک به برخی 'تفاهمات' دست یافته‌اند.
نکته دیگر اینکه روسیه به مواضع خود مبنی بر نبود هیچ نشانی دال بر حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه به شهر دوما پایبند است و آنچه سبب تقویت این موضوع شد ورود نیروهای روس به غوطه شرقی و نیز بازرسان سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و آغاز تحقیقات رسمی آنان از روز شنبه در این شهر بود.
از این فراتر اینکه فرماندهی روسیه انگشت اتهام استفاده از سلاح شیمیایی خود را به سمت کلاه سفیدها وابسته به مخالفان سوریه نشانه رفته و هدف از آن را بهانه تراشی برای دولت ترامپ به منظور دخالت نظامی در سوریه و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در سوریه عنوان کرد.
باید در نظر داشت که نقش اسرائیل در شدت بخشیدن به این بحران سبب نگرانی روسیه شد و بر این اساس بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل تماس گرفته و در مورد تکرار سناریوی ترکیه در عفرین و اشغال خاک سوریه به بهانه مقابله با نفوذ ایران هشدار داد.
به هر حال ترامپ در تنگنای واقعی به سر می‌برد و چه بسا به حمله نمایشی به مواضع کم اهمیت تر در سوریه اقدام کند تا از این راه آبروی خود را حفظ کند آن هم در شرایطی که متوجه است که دشمن روسی در برابر حمله به سوریه که توهین به بزرگی روسیه در منطقه و جهان است، ساکت نخواهد ماند.
به نظر می‌رسد پوتین و متحدان سوری و ایرانی در دور نخست 'جنگ سرد' پیروز شدند بدون اینکه حتی یک تیر شلیک کرده باشند، اما در عین حال بعید نیست ترامپ که مانند گاو زخم خورده به هر طرف حمله می‌کند، امروز دست به حمله بزند و با این کار کشور بزرگی که در تلاش برای مهار افسار گسیختگی آن است، به چالش بکشد.
**گروه ایرنا مقاله
از: محمدرضا یوسف نژاد خبرنگار خبرگزاری ایرنا سمنان
انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.