احمد همتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی و استان سمنان به صورت بی. او. تی ( مشارکت، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری مدت‌دار) توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد و مجوز زیست محیطی آن صادر شده است.
به گفته وی این طرح انتقال با اراده دولت تدبیر و امید و رئیس جمهوری و وزارت نیرو انجام می‌شود.
وی با اشاره به بهره برداری دیگر کشورها از آب دریای خزر، خاطرنشان کرد : دیگر کشورها اکنون در حال استفاده از آب این دریا هستند و ایران هم در این زمینه باید پیشقدم شود تا حق کشور ضایع نشود، حق ایران است که با رعایت شرایط زیست محیطی از این منبع بزرگ آبی بهره ببریم.
وی اضافه کرد : هر کشوری در مجاورت دریا حق دارد از آب سرزمینی استفاده کند و در مورد دریای خزر باید ایران حق خود از این آب سرزمینی را محفوظ نگهدارد زیرا بعدها شاید با چالش‌ها و قوانین بین‌المللی نتوانیم از حق سرزمینی خود با حفظ شرایط زیست محیطی استفاده کنیم.
همتی به بحث سازگاری و افزایش بهره وری از آب موجود اشاره کرد و استان سمنان را در این زمینه در کشور پیشقدم دانست و گفت: سمنان استان اول کشور در تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز است و از سوی دیگر، میزان سرانه مصرف آب در استان به میزان 140 تا 160 لیتر در روز از متوسط کشور به میزان 200 لیتر کمتر است.
وی با اشاره به مصرف حدود 90 درصد از آب استان در بخش کشاورزی، استفاده از سامانه های نوین آبیاری را راهکار مهم این بخش برای بهینه‌سازی مصرف آب دانست و بیان داشت : در 2 تا سه سال گذشته به میزان تمام سال‌های گذشته، این سامانه‌های نوین در سطح زیرکشت کشاورزی استان اجرایی شده و دولت حمایت اعتباری مطلوبی در این مساله داشته است.
نماینده سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که احداث تصفیه‌خانه به منظور استفاده از پساب برای بخش‌های صنعت و کشاورزی در حوزه انتخابیه وی در 2 مرحله اجرایی شده است، بیان کرد : مرحله سوم که مرحله نهایی و قابل استفاده کردن پساب برای بخش‌های صنعت و کشاورزی است در حال برنامه‌ریزی است.
همتی بیان داشت : برای برنامه‌ریزی اجرای مرحله سوم تصفیه‌خانه سمنان که اکنون با یک شرکت هندی در دست اقدام است و به منظور استفاده از به روزترین فناوری این شرکت خارجی، در چند ماه آینده سفری به هند انجام خواهد شد.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد : در تازه ترین فناوری درنظر گرفته شده برای این تصفیه‌خانه، فرآیندی طراحی شده تا در مکان‌های دارای رفت‌ و آمد امکان تصفیه پساب وجود داشته باشد.
در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود و سالانه کمبود مخزن در این استان حدود 350 میلیون متر مکعب است، در این استان حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی، حدود 6 درصد در بخش آشامیدنی و حدود چهار درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می‌شود.
شهرهای سمنان و شاهرود در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان بیشترین میزان مصرف آب آشامیدنی را دارند.
6103\6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.