به گزارش ایرنا، سیزده بدر از مهمترین رسم های مشترک در میان اقوام ایرانی برشمرده می شود که در طول سال های گذشته روز آشتی با طبیعت نیز نامیده شده است.
مردم ایران این آیین باستانی را از گذشته تاکنون پس از 12 روز برگزاری جشن های سال نو، در روز 13 فروردین در دل طبیعت برگزار می کنند و برای گذراندن زمانی در طبیعت از خانه خود خارج می شوند و سبزه های سبز شده را که چند روز نخست سال نو، میهمان سفره هفت سین آنان بوده است، به آب روان می سپارند.
این آیین باستانی در باور مردم ایران برای برقراری ارتباط با طبیعت و حفظ آن برشمرده می شود، درک بیشتر هستی و نعمت های خداوند که در محیط زندگی انسان است، فلسفه وجودی روز سیزده بدر را تشکیل می دهد، طبیعتی که همواره در ایران مورد احترام و ستایش بوده است.
مردم استان سمنان معتقدند روز سیزدهم نوروز، روز حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعت اولیه صبح راهی دامان طبیعت می شوند.
در صبح روز سیزده بدر تمامی اقوام نزدیک دسته جمعی به باغها یا کنار رودخانه ها می روند البته چون در این روز باید تا غروب در خارج از خانه باشند برای مایحتاج خود مقداری غذا که از قبل تهیه دیده اند با سبزه ای که از قبل بانوان با نیت تندرستی هر یک از افراد خانه با مدد دانه های خوراکی آن ها را در ظرفی خیسانده و رویانده اند به همراه خود می برند و این روز را با پایکوبی و بازی های گوناگون و صرف ناهار و صحبت کردن و جمع شدن بزرگترها به دور هم به غروب می رسانند.
دراین روز بانوان در دامان طبیعت در کنار طبیعت بکر و زیبای سمنان غذاهای گوناگون می پزند و به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را که هر یک به سلیقه خود تدارک دیده اند در آن می چینندو پس از خوردن ناهار، به سرگرمی و بازی می پردازند.
عده ای از اهالی سمنان طبق سنت دیرین خود بعد از صرف ناهار به کنار رودخانه رفته و هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع هفت بلا و بیماری به داخل آب پرتاب کند و دوشیزگان برای گشایش بخت خود سبزه ها را گره می زنند.
سمنانی ها در این روز سبزه های خود را برای دور کردن درد و بلا با خود به دامان طبیعت می برند، یکی از آیین های ویژه مردم سمنان گره زدن سبزه به نیت خاص می باشد به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می کند.
مردم استان چهار فصل سمنان معتقدند که گره زدن سبزه آن هم ‎ 13گره در یک سبزه یا گره زدن 13سبزه با هم باعث دور شدن درد و بلا از خانواده ها تا سال آینده می شود.
سنت سیزده بدر از گذشته دور در استان سمنان مرسوم بوده و مردم قبل از فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کاشت سبزه برای سفره هفت سین اقدام می کنند تا در روز سیزدهم نوروز آن را در دامان طبیعت رها کنند.
هرساله روز پایانی سال تعطیلات نوروزی، مناطق دیدنی و طبیعت سرسبز سمنان شاهد حضور بسیاری از مردم استان می باشد که مردم به همراه خانواده خود این روز پایانی را به خوبی و خوشی در کنار طبیعت و فضاهای سبز سپری می کنند.
یکی از مسایلی که به طور معمول در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی محیط زیست است که گاهی وجود زباله که پس از حضور شهروندان در طبیعت و برجای می ماند چهره ناپسندی را بوجود می آورد که لازم است با آموزش ،فرهنگ سازی ، آگاهی بخشی، به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و صیانت از طبیعت هم تلاش کرد.
برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، حفظ پاکیزگی طبیعت و حفظ زیبایی سیما شهری در روز سیزدهم فروردین 10 هزار کیسه زباله در روز انس با طبیعت در سمنان توزیع می شود و شهروندان می توانند زباله ها و پسماند خود را در نقاط مشخص شده قرار دهند تا به جایگاه تخلیه زباله منتقل شود.
در صورت استفاده از آتش نسبت به خاموش کردن آن با خاک و آب اقدام کنند و از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند.
امید است با پایان تعطیلات نوروزی و گذراندن روزی خوش در دامن طبیعت سال جدید را با تلاش و انگیزه بالا برای توسعه و پیشرفت استان و کشور برای تحقق شعار 'حمایت از کالای ایرانی'آغاز شود.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.