در این مطلب آمده است : برپایی شصتمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان‌ها در سمنان بار دیگر موضوع مهاجرپذیری و قابلیت پذیرش جمعیت سرریز تهران به استان سمنان را در اذهان زنده کرد و باب تازه‌ای از این ایده و فرضیه را برای استان و کارشناسان مربوطه در آخرین روزهای سال کهنه گشود. تاکید استاندار سمنان، نمایندگان مردم استان در مجلس دهم و رئیس شورای شهر تهران در این نشست سبب گردید که موافقان و مخالفان نقطه نظرات متفاوتی را در رابطه با طرح مهاجرپذیری استان سمنان جهت پذیرش جمعیت سرریز پایتخت مطرح کنند. اما باید گفت که استان سمنان به عنوان یکی از کم جمعیت ترین استان‌های کشور با توجه به وسعت آن، زمانی قابلیت پذیرش این طرح را دارد که زیرساخت‌های مربوطه در این زمینه تامین و اجرا گردد. چرا که وجود جمعیت کافی یکی از شاخص‌های توسعه قلمداد می گردد که استان ما سمنان، سال‌هاست، با این چالش مواجه است و اتخاذ برخی سیاست‌های افزایش جمعیت در استان نیز پاسخگوی حل این معضل استانی نبوده است.
از آنجا که استان سمنان، استان معین پایتخت کشور در مواقع بحرانی و شرایط اضطراری هم به شمار می‌رود، درنگ و تردید در اجرای برخی سیاست‌های توسعه‌طلبانه در استان، تاوان سنگینی را در آینده به دنبال خواهد داشت که جبران‌ناپذیر است. البته اینکه استان سمنان با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و سایر ظرفیت‌های موجود نقش موثری در کاهش جمعیت کلان شهر تهران خواهد داشت. باز هم نیازمند انجام طرح‌های مطالعاتی بیشتر و جامع‌تری است و مطرح کردن چنین طرحی بدون انجام تحقیق و بررسی‌های لازم با توجه به افزایش جمعیت مهاجرپذیر و شهرنشین شهرهای بزرگ، مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در آینده به نبال خواهد داشت.
ارزیابی میزان موفقیت برخی شهرهای جدید در جوار کلان شهرها، نتایج مطلوبی را طی سال‌های اخیر به دنبال نداشته و حتی در برخی مواقع بر مشکلات موجود افزوده است.
به طور مثال با بررسی رشد جمعیتی کلان شهر تهران و سایر نقاط شهری استان تهران، به این نتیجه رسیده‌اند که به طور کلی شهر جدید پردیس تاکنون موفق به جذب جمعیت پیش‌بینی شده خود نشده و اگر هم جمعیتی وارد شهر جدید پردیس گردیده، تاثیر چندانی در کاهش رشد جمعیتی کلان شهر تهران نداشته است. در رابطه با صدرا شهر شیراز نیزچنین موضوعی صدق می کند. لذا از آنجائیکه قرار است، شهر جدید ایوانکی در استان سمنان نیز چنین نقشی موضوعی صدق می‌کند. لذا از آنجائی‌که قرار است، شهر جدید ایوانکی در استان سمنان نیز چنین نقشی را ایفا کند، تا سرزیر جمعیتی پایتخت وارد این منطقه شود باید مراقب بسیاری از مسایل مربوط به این قابلیت بود و تصمیمات عجولانه بدون‌‌شک در آینده، منجر به بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌گردد. هرچند که مجلس هم از استقرار شهرهای جدید برای تراکم‌زدایی جمعیتی کلان شهرها استقبال می‌کند، اما این به معنای پایان کار نیست!تجربه نشان داده است که احداث شهر جدید در اطراف کلان شهرها، نیازمند مکان یابی مناسب دسترسی‌های متعدد به زیرساخت‌ها، فراهم نمودن فرصت‌های اشتغال برای ساکنان و توجه به امکانات و خدمات وابسته به مسکن و همچنین تامین آب کافی است.
در زمان حاضر معضل اول و اساسی استان، کمبود منابع آبی است که در صورت عدم حل این مشکل، جمعیت اضافی و سرریز به یک مصیبت جدی برای استان تبدیل خواهد شد. اینکه 70 درصد جمعیت تهران مازاد است و برخی از شهرها پتانسیل جذب جمعیت سرریز پایتخت را دارند، شکی نیست، اما نباید از مطرح شدن نام استان سمنان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی پذیرش جمعیت سرریز پایتخت بدون انجام طرح‌های مطالعاتی و فراهم نمودن زیرساخت‌ها ذوق‌زده گردید!
بدون شک عامل اصلی برزو این معضل در پایتخت، اتخاذ سیاست‌های غلطی است که منجر به این بحران و وضعیت گردیده که پایتخت دارای جاذبه‌های فراوانی جهت استقبال از جمعیت مهاجر باشد و در قبال آن موضوع ایجاد جاذبه برای بسیاری از شهرهای کشور منتفی گردد. چرا که وجود امکانات رفاهی، شرایط شغل و سایر جاذبه‌های که در کلانشهرها فراهم شده‌اند، بسیاری از افراد را ترغیب کرده، تا به این شهرها مهاجرت کنند. رشد جمعیت شهرهای مهاجر‌پذیر باید با زیرساخت‌های شهری همخوانی داشته باشد، در غیر این‌صورت کلانشهری دیگر دردل همین شهرهای کوچک پدید خواهد آمد که بر معضلات اساسی مدیریت شهری افزوده خواهد شد.
6026/7342
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.