محمدرضا کشاورزیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این بند خاکی دارای اهمیت در تغذیه سفره های آب زیرزمینی، سال ها بود که به خاطر انباشته شدن رسوبات استفاده نمی شد که در ماه جاری با مشارکت اهالی روستاهای خیج و کلاته خیج لایروبی می شود.
وی کاهش هدر رفت آب های روان و تقویت آب چاه های کشاورزی و آشامیدنی مناطق بالا دست را از جمله مزایای لایروبی این بند خاکی برشمرد و گفت : علاوه بر این برای حفاظت از شهرک ابرسیج در مقابل سیلاب ها نیز ساخت یک سیل بند در بالادست این منطقه آغاز شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود یادآور شد : عملیات گابیون و طرح سنگ و ملات سد گلورد این شهرستان به میزان یک هزار و 400 مترمکعب و با صرف یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار در حال اجراست.
کشاورزیان اجرای طرح های آبخیزداری را در تقویت سفره های آب زیرزمینی تاثیرگذار دانست و اظهارداشت : خشکسالی های متوالی باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی شده و حتی ادامه این روند نگران کننده است.
بر اساس آمار موجود، کاهش منابع آبی موجب گسترش بیابان و فرونشست زمین در برخی مناطق این شهرستان شرق استان سمنان شده است.
شهرستان شاهرود دارای یک میلیون و 750 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون 300 هزار هکتار بیابان است.
استان سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان 55 درصد را نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد آن را جنگل تشکیل می دهد.
6167/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.