به گزارش ایرنا، براساس آمارهای اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید،تولیدات کشاورزی از حدود 97 میلیون تُن در سال 1392 با 20 درصد رشد در سال 96 به بیش از 150 ملیون تن رسیده است.
همچنین در راستای حفظ، احیا و پایداری منابع و توان تولیدی کشور، در 2 سال گذشته سامانه های نوین آبیاری در سطح 270 هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح 200 هزار هکتار به اجرا درآمده است.
سهم استان سمنان از میزان صادرات در بخش کشاورزی کشور، حدود 2 درصد و در 2 سال گذشته براساس آمار سازمان جهادکشاورزی سمنان، محصولاتی مانند سیب، انگور، زیتون، اناز به کشورهای عراق، روسی، تاجیکستان، افغانستان و ارمنستان صادر شده است.
در استان سمنان 960 هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود 19 هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه درسمنان سالانه هفت هکتار و در دوره پنج ساله باید35 هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.
حدود 200 هزار تُن از محصولات کشاورزی سمنان در سال زراعی گذشته به کشورهای مختلف جهان ارسال شد و این بخش از اقتصاد استان با ساخت واحدهای فرآوری قابل توجه ظرفیت حدود 500 هزار تُن را هم دارد.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و حدود 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت دارد، تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-96 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به 2 میلیون هزار تُن رسید.
به گفته کارشناسان استان سمنان با وجود برخورداری از آبهای مطلوب برای کشت انواع محصولات کشاورزی، اما کشت 60 درصد محصولات به صورت غرقابی و تناسب نداشتن ظرفیت های اقتصادی استان در این بخش با تعداد واحدهای فرآوری مانع توسعه بیشتر کشاورزی استان بوده است.
در دولت تدبیر و امید حدود 50 واحد فرآوری در استان سمنان راه اندازی شد اما به گفته کارشناسان حدود 200 واحد فرآوری برای افزایش اشتغال در بخش کشاورزی سمنان نیاز است.
در سال 91 حدود 30 درصد از محصولات کشاورزی استان به دلیل نبود واحد فرآوری غیرقابل استفاده بود که اکنون این رقم با درایت دولت تدبیروامید به کمتر از 15 درصد رسیده است.
سیدحسن میرعماد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : این سازمان برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی مرتبط با این بخش آماده ارایه خدمات به فعالان اقتصادی است.
وی افزود: در دولت تدبیر وامید حدود 50 واحد فرآوری محصولات کشاورزی با اعتبار 300 میلیارد ریال و سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید.
وی با اشاره افزایش تولید محصولات کشاورزی با وجود کاهش سطح کشت محصولات زراعی در این استان در سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این راهکار در سال‌های اخیر،افزایش تولید به خصوص در محصولات راهبردی مانند گندم به رشد 33 درصدی رسیده است.
وی ادامه داد : صادرات محصولات کشاورزی یکی از برنامه های بلند مدت سازمان جهادکشاورزی سمنان است و در سال زراعی گذشته حدود 200 هزار تُن از این محصولات به کشورهای جهان صادر شد.
میرعماد اضافه کرد : در 2 سال گذشته حدود 10 هزار هکتار از عرصه های کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد و افزایش نصب این سامانه ها در بهره وری و تولید محصولات بسیار تاثیرگذاراست.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تصریح کرد : رهایی از اقتصاد نفتی نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان به بخش کشاورزی است و راه اندازی حدود 50 واحد فراوری با اعتبار 150 میلیارد ریال در 2 سال آینده در دستور کار این نهاد قرار دارد.
وی اظهارداشت : برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت تدبیر و امید برای تغییر الگوی کشت در استان سمنان مطلوب بوده اما حلقه مفقوده در این طرح نظارت است.
میرعماد با تاکید بر افزایش کشت گلخانه ای در استان ادامه داد : بومی‌سازی این سامانه باید با توجه به شرایط آب و هوایی و متناسب با هر اقلیم این سامانه اجرا شود و دولت بر اجرای آن باید نظارت کافی و جدی داشته باشد.
وی تصریح کرد : افزایش بهره وری در کشت محصولات باغی به جای زراعی و خودکفا شدن کشور در محصولات حیاتی کشاورزی از اهداف اساسی دولت است و با برنامه های زودبازده در سال زراعی 96-97 بیش از 50 هزار تن محصول کشاورزی از استان سمنان به خارج از کشور صادر شده است.
وی با بیان این که در سال جاری بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 60 واحد تولیدی بخش کشاورزی سمنان پرداخت شد، اظهارداشت : با پرداخت این تسهیلات تا پایان 96 برای بیش از چهار هزار نفر اشتغالزایی می شود.
میرعماد ادامه داد : در سال 92 بیش از 500 واحد تولیدی استان در بخش کشاورزی نیمه فعال و غیر فعال بود که با ارایه بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات اکنون این واحدها به چرخه تولید برگشته است.
وی تصریح کرد : اکنون نیاز بخش کشاوزی سمنان نصب سامانه های نوین آبیاری در 50 هزار هکتار، راه اندازی واحدهای فرآوری کشاورزی در شهرستان های استان براساس نیاز است.
رییس سازمان جهادکشاورزی سمنان تصریح کرد : استان سمنان ظرفیت سالانه بیش از 500 هزار تُن صادرات کشاورزی را دارد و راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی و همچنین نصب سامانه های نوین آبیاری بیشتر می تواند به افزایش صادرات در این بخش بیانجامد.
بیش از 40 هزار بهره بردار در 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بخش کشاورزی سمنان فعالیت می کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.