به گزارش ایرنا، کابوس خشکسالی سال‌هاست که سایه سنگینی بر حوزه های مختلف ایران داشته و آمارها نیز گویای کاهش سالانه بارش‌ها در بازه بلندمدت چند دهه است، از سویی دیگر، سال به سال با رخداد افزایش دما و افزایش تبخیر، مصرف آب در کشور افزایش می یابد و در بحبوبه کمبود منابع آبی، افزایش مصرف بار گران دیگری بر دوش سفره‌های آب زیرزمینی دارد.
گزارش ناسا از وضعیت گرمایش جهانی و خشکسالی از خبرهای بدی حکایت دارد، کسب رتبه چهارم برای ایران از بین 45 کشوری که در معرض خشکسالی شدید قرار دارند هشداردهنده است، ناسا درباره وضعیت کم آبی و خشکسالی برای ایران در کمتر از 30 سال آینده هشدار داده است.
در ایران شاهدیم که زمستانی از پس زمستانی می گذرد و امید به افزایش بارش ها در فصول سرد سال به یاس بدل می شود و باز هم آمار کاهش بارش ها یادآور تداوم خشکسالی است.
آمارها و ارقام نشان می‌دهند که به استثنای مناطق بسیار محدودی در نوار شمال غربی و جنوبی کشور، بارش در سایر مناطق ایران از ابتدای سال زراعی 96-97 از ابتدای مهر تا 4 دی بیش از 50 درصد نسبت به میانگین دوره مشابه بلند مدت با کاهش رو به ‌رو بوده است، بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، با وجود اندک بارش‌ها در روزهای پایانی بهمن و ابتدایی اسفند، متوسط بارش ها در کشور کاهش 52.3 درصدی داشته است و به جز 2 استان اردبیل و آذربایجان شرقی، تمام نقاط ایران با کاهش قابل توجه متوسط بارش ها روبه رو بودند.
متوسط بارش سالانه در استان سمنان 112 میلی‌متر است، رقمی که نصف متوسط کشوری است، در حالی که میزان تبخیر در این استان به دلیل بالابودن متوسط دما و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک، دو برابر متوسط کشوری است، کاهش بارش و افزایش مصرف آب در نتیجه افزایش دما، در استان سمنان باعث شده است این استان سالانه با کاهش حدود 143 میلیون مترمکعبی آب رو به رو باشد.
طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی از ابتدای مهر تا ابتدای اسفند 96 کشور به میزان 52.3 درصد و استان سمنان به میزان 59.6 درصد کاهش بارش داشته است و سمنان در بین 9 استان ایران با وضعیت وخیم از نظر بارندگی قرار گرفته است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو ایرنا، با اشاره به بارش های خوب روزهای پنجم تا هفتم اسفند 96 در این استان ،گفت: متوسط دریافت بارش ها در استان سمنان روز چهارم اسفند 21.2 میلی‌متر بود که با بارش های این سه روز، متوسط بارش استان در روز هشتم اسفند به 31.1 میلی‌متر رسید.
غلامرضا حسنی غربا با اشاره به رشد حدود 10 درصدی متوسط بارش استان سمنان از چهارم تا هشتم سفند 96، افزود: متوسط میزان بارش های استان تا روز چهارم اسفند 21.2 میلی‌متر بود که نسبت به بلند مدت به میزان 52.9 میلی‌متر، کاهش 60 درصدی و نسبت به سال گذشته در همین مدت به میزان 56.7 میلی‌متر، کاهش 62.7 درصدی داشت.
وی خاطرنشان کرد: ثبت متوسط بارش استان سمنان تا روز هشتم اسفند 96 به میزان 31.1 میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت به میزان 54.8 میلی‌متر، کاهش 43.3 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 56.9 میلی‌متر به میزان 45.5 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: درصد کاهش بارش ها تا روز هشتم اسفند 96 در مقایسه با قبل از آن در روز چهارم اسفند نسبت به بلندمدت 16.7 درصد و نسبت به سال گذشته 17.3 درصد تعدیل نشان می دهد.
حسنی غربا، با تاکید بر اینکه خشکسالی پدیده ای است که بیش از 15 سال است که به شکل جدی در شرایط آب و هوایی ایران صاحب خانه شده، اضافه کرد: مهمترین راهکار برای مقابله و کاهش اثرات و آسیب های آن، پیش بینی برای اتخاذ راهبرهای مدیریتی برای پیشگیری از صدمات بیشتر به بخش های حیایتی کشور است.
وی گفت: تغییر اقلیم ریشه اصلی تمام تغییرات آب و هوایی و پدیده ای جهانی است که باید تمام مسوولان و مردم جهان متوجه آن باشند و نسبت به عواقب و آسیب های آن آگاهی پیداکنند.
وی با بیان اینکه بخش هایی مانند کشاورزی باید بیشتر به فکر اصلاح شکل مصرف و اصلاح و مدیریت مصرف آب باشند، افزود: همه برنامه ریزان باید متوجه باشند که خشکسالی از نتایج پدیده تغییر اقلیم است و امروزه این پدیده برای همگان ملموس شده است.
حسنی غربا، بهره گیری از توان دانشگاهیان، گروه های تحقیقاتی و مطالعاتی را برای اتخاذ راهکارهای مقابله با خشکسالی و تغییر اقلیم ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: اگر 15 سال پیش خشکسالی جدی گرفته می شد و برنامه ریزی مناسبی برای آن پیش بینی می کردیم، وضعیت خشکسالی در کشور به حد بحرانی نمی رسید، و امروز نیز باید برای آینده برنامه ریزی و ارایه طریق کرد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه کشاورزی بخشی است که بیشترین مصرف آب را دارد، گفت: استفاده از کانال های بتنی و روبسته برای جلوگیری از تبخیر در مسیر انتقال، اصلاح روش های آبیاری و بهره گیری از روش های نوین پای بوته‌ای، استفاده از الگوی کشت مناسب با شرایط هر اقلیم و مدیریت بهتر منابع آبی، از راهکاری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می تواند مورد توجه قرار گیرد.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.