به گزارش ایرنا، احمدرضا لعلی نیا روز یکشنبه در هفتمین کمیته تخصصی صندوق های منابع طبیعی کشور در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان افزود : دولت به عنوان تنها سرمایه گذار عرصه های طبیعی کشور اکنون با چالش سرمایه گذاری در این بخش مواجه است.
وی با بیان این که از 1328 تا سال 1395 دولت تنها سرمایه گذار عرصه های منابع طبیعی بوده است، اظهارداشت :دولت در این مدت 37 هزار میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی هزینه کرده است.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت و تاثیر منابع طبیعی بر اقتصاد ملی کشور، میزان هزینه کرد دولت در زمینه عرصه های منابع طبیعی در این سال ها ناچیز بوده است.
لعلی نیا تصریح کرد : آخرین آمار مربوط به سامانه عرفی در سال 1393 بوده که به روز شده اما در قالب طرح صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی 42 هزار و پنج سامانه عرفی در کشور شناسایی شده و اطلاعات تکمیلی در حال جمعبندی و تدوین است.
وی با بیان این که برای تدوین سند ملی راهبری اقدامات مناسب تری انجام شود، افزود : از صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلاربرای فعالیت های آبخیزداری در کشور و 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده است.
وی تصریح کرد : صندوق ها می توانند به عنوان موسسات مالی تخصصی در عرصه های منابع طبیعی در هزینه کرد اعتبارات که از سال آینده عملیاتی می شود، نقش مهمی ایفا کنند.
وی ادامه داد : سند ملی راهبری باید به گونه ای تدوین شود تا با توجه به ظرفیت قانونی که صندوق ها دارند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
در این نشست یک روزه، مدیران عامل صندوق های منابع طبیعی استان های سمنان، یزد، کرمان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری حضور داشتند و در مباحث مربوط به بحث و تبادل و نظر پرداختند.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
6026/4347
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.