به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جاری در شاهرود 2 هزار و 24 نوآموز در دوره پیش دبستانی و 15 هزار و 147 دانش آموز در دوره ابتدایی درس می خوانند.2 مقطع متوسطه اول و دوم هم هریک به ترتیب پذیرای 6 هزار و 688 و سه هزار و 952 دانش آموز هستند. سهم هنرستان های فنی و حرفه ای یک هزار و 62 تن و نیز مدارس کار و دانش 681 دانش آموز است. در نتیجه برای چنین جمعیتی علاوه بر امکانات آموزشی، نیاز به فراهم کردن فضاهای ورزشی و فرهنگی مناسب است.
برغم این که دانش آموزان شاهرود با کمبود فضای آموزشی روبرو هستند، در مسابقات گوناگون ورزشی دانش آموزی رتبه های بسیاری را کسب کرده اند.
به گفته مسوولان آموزش و پرورش شاهرود، پارسال از 15 تیم استان که موفق به دریافت رتبه در رشته های مختلف شدند، 13 تیم متعلق به شهرستان شاهرود بود. همچنین در2 سال گذشته حدود 30 نشان کشوری در رشته های مختلف ورزشی از سوی دانش آموزان شاهرودی نصیب این شهر شده که یکی از بی سابقه ترین نتایج به دست آمده در تاریخ آموزش و پرورش استان سمنان است.
با وجود این ظرفیت بزرگ برای پرورش ورزشکارانی که ممکن است بسیاری از آنان در آینده، نماینده مردم کشور خود در رقابت های جهانی باشند، اما امکانات و فضای ورزشی کمتری نسبت به دیگرشهرستان دارند. اندکی حساب و کتاب نشان می دهد، سرانه فضای ورزشی در اختیار آنان حتی کم تر از میانگین استانی و کشوری است.
پدر و مادرها هم از کمبود فضای مناسب برای ورزش فرزندان خود گله مند هستند. عبدالرضا رضوانی پدریکی از دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه اول، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در بیشتر مدرسه های غیرانتفاعی سطح شهر، فضایی برای ورزش دانش آموزان وجود ندارد و آن ها را برای درس ورزش هم به سالن هایی می برند که به طور معمول چند منظوره نبوده و دانش آموز مجبور می شود انتخابی بین یک یا 2 رشته ورزشی داشته باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، گاهی چند مدرسه باهم از یک فضا استفاده می کنند و در نتیجه دانش آموزان و مربیان با محدودیت بیشتری رو به رو می شوند.
رضوانی همچنین با انتقاد از کمبود امکانات کمک های اولیه در مدرسه ها، افزود: چنین تجهیزاتی به میزان ناچیز موجود است و اگر آسیب دیدگی برای دانش آموز در زمان ورزش در حیاط مدرسه رخ دهد، کمک چندانی نمی کند.
معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شاهرود هم سرانه فضای ورزشی دانش آموزان شاهرودی را 10 سانتی متر مربع اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سرانه فضای ورزشی در کشور به ازای هر دانش آموز 28 و در استان سمنان حدود 20 سانتی متر مربع است.
سید محمدرضا کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش شاهرود سه سالن ورزشی در اختیار دارد، افزود: با کامل شدن سالن ورزشی امیرالمومنین (ع) و استفاده از آن، سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان به 14 سانتی متر مربع افزایش می یابد اما هنوز از میانگین کشوری فاصله زیادی داشته و به میانگین استانی هم نمی رسد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در بیش از 40 درصد مدرسه های پسرانه و نیز 60 درصد مدرسه های دخترانه شاهرود، حیاط مدرسه برای فعالیت های ورزشی غیر قابل استفاده است، تاکید کرد: در مدرسه های دخترانه به دلیل ساخت و سازهای چندین طبقه در اطراف، بهتر است دانش آموزان در فضایی محرم ورزش کنند و علاوه بر این، ورزش با حجاب کامل ممکن است تاثیرات منفی برای دختران داشته باشد.
معاون آموزش و پرورش شاهرود با یادآوری اینکه در سال تحصیلی پیش رو، تعداد دانش آموزان افزایش یافته و نیاز به فضای ورزشی جدی تر می شود، بیان کرد: هر ساله چند درصد مهاجرت به شهر شاهرود سبب افزایش جمعیت می شود و علاوه بر این، استقرار پایه دوازدهم و در نظر گرفتن 2 ساعت ورزش برای دانش آموزان این پایه، نیاز به فضای ورزشی را بیشتر می کند.
کریمی ادامه داد: شاهرود دارای یک هنرستان تربیت بدنی است و با توجه به استقبال فراوان از این رشته، حتی اگر یک کلاس هم اضافه شود، با مشکل تامین فضا رو به رو می شویم.
وی یکی از راه های تامین فضای مورد نیاز دانش آموزان را استفاده از سالن های ورزشی دیگر اداره ها، دانست و گفت: در طول سال تحصیلی 600 میلیون ریال برای اجاره این سالن ها پرداخت می شود که بیشتر این هزینه بر دوش خانواده ها است.
کریمی اضافه کرد: برخی از اداره ها مانند راه آهن، جهاد کشاورزی و یا شهرداری با آموزش و پرورش همکاری داشته و صبح ها نوبت های خالی خود را در اختیار مدرسه ها قرار می دهند اما خواسته ما این است که هزینه دریافتی آنان از دانش آموزان کمتر از نوبت های عمومی باشد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود هم با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده، مدرسه های دخترانه 450 ساعت در هفته نیاز به سالن ورزشی دارند، گفت: برای رفع نیاز روزانه 90 ساعت ورزش در 2 مقطع متوسطه اول و دوم، 12 سالن مورد نیاز است.
حمید باباخانی اضافه کرد: در خصوص مدرسه های دخترانه شاهرود در مقطع متوسطه اول، از 14 آموزشگاه در سطح شهر، هفت مدرسه و در متوسطه دوم 100 درصد مدرسه ها، فضای ورزشی ندارند.
وی ادامه داد: از 30 مدرسه غیردولتی شاهرود هم تنها یک آموزشگاه فضای ورزشی دارد.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان، با اشاره به پرداخت سالانه یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه رفت و آمد دانش آموزان به سالن های ورزشی از سوی خانواده ها، گفت: از شورای شهر و شهرداری می خواهیم برای کاهش هزینه های رفت و آمد دانش آموزان کمک کنند.
باباخانی با یادآوری اینکه سالن های ورزشی آموزش و پرورش هم خودگردان بوده و حدود 20 درصد درآمد آن ها به حساب خزانه واریز می شود، بیان کرد: یک ریال بابت تعمیرات به این سالن ها تعلق نگرفته و حتی اضافه کار عوامل اجرایی باید از محل درآمد آن پرداخت شود.
وی کف پوش نامناسب سالن ورزشی اخوین را یکی از مشکلات آموزش و پرورش شاهرود دانست و افزود: ماهیانه 30 میلیون ریال بهای گاز سه سالن ورزشی پرداخت می شود در حالی که این مکان ها سیستم گرمایشی مناسب ندارند.
رییس شورای شهر شاهرود هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بر توجه شورای پنجم برای مشارکت در رویدادهای ورزشی شهر تاکید کرد و گفت: برای نخستین بار شهرداری حامی مالی تیم بدمینتون بانوان شاهرود شده است.
سید حبیب الله میرابوالحسنی با اشاره به برگزاری نخستین همایش تجلیل از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی شاهرود در هفته گذشته، افزود: شهرداری و شورای شهر با توجه به زیاد بودن تعداد دانش آموزان ورزشکار و قهرمان این شهر، در نظر دارد برنامه ای جداگانه برای قدردانی از آنان در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار کند.
وی همچنین به تملک 22 هکتار از زمین های البرز شرقی توسط شهرداری شاهرود اشاره و اضافه کرد: هفت هکتار از آن مربوط به مجموعه ورزشی شامل سالن ورزشی و استخر بوده و برای استفاده همه شهروندان است.
رئیس شورای شهر شاهرود با بیان اینکه می توان استخر شهرداری را برای تمرین دانش آموزانی که در رده های قهرمانی فعالیت می کنند درنظر گرفت، اضافه کرد: مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری هم که پیش از این به مدیریت بحران اختصاص داشت، برای انواع فعالیت های ورزشی آماده شده است.
وی با تاکید بر اینکه بخش ورزش همیشه در تخصیص اعتبار مظلوم واقع می شود، یادآور شد: پیشنهاد آموزش و پرورش در خصوص کاهش تعرفه ها باید به شورای شهر داده شود تا آن در صحن شورا بررسی شود.
با این وجود، آمارها نشان می دهد وضعیت فضای ورزشی دانش آموزان شاهرودی نیاز به توجه بیشتری از سوی مسوولان شهرستان و استان دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.