در این مطلب آمده است : سرانجام آقای دکتر روحانی رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی هفته پیش، اصطلاح «گفت‌و‌گوی ملی» را به کار برد، هر چند که تصریح کرد: « مشکلات ما فقط سیاسی نیست بلکه، مشکلات اقتصادی و زیست‌محیطی و اجتماعی هم داریم و درباره همه اینها باید گفت‌و‌گوی ملی صورت پذیرد و من مکررا به تقویت جامعه مدنی فکر و آن را مطرح کرده‌ام»
یک سال بعد حالا آقای روحانی و باز در مقام رئیس جمهوری ایران در کنفرانس خبری به مناسبت سی‌و‌نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بر انجام گفت‌و‌گوی ملی تاکید می‌ورزد و به باور برخی‌ها کلیدی‌ترین و مهم‌ترین تعبیر در نشست خبری اخیرا و همین «گفت‌وگوی ملی» بوده است، هر چند که روزنامه دولت ترجیح داد پاسخ روحانی به پرسش اقتصادی و درباره ارز را تیتر کند و شاید از این منظر معلوم شد یا شاید بتوان این برداشت را داشت که رئیس‌جمهوری در میان بازوهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خود نیز تنهاست. با این حال برخی روزنامه‌ها اهمیت موضوع را درک کردند و عنوان خود را به گفت‌و‌گوی ملی اختصاص دادند.
آقای دکتر حسن روحانی البته در سخنرانی 22 بهمن پارسال خود نیز به نوعی به موضوع آشتی ملی اشاره کرده بود، اما این بار با توجه به اعتراضات دی ماه و این که بارها تاکید کرد، صدای اعتراضات باید شنیده شود و او و دولت به سهم خود شنیده‌اند مفهوم دیگری داشت، نکته مهم در اشاره رئیس جمهور به ضرورت گفت‌و‌گوی ملی این بود که گفت، تنها سیاسی نیست، یعنی هم سیاست و هم امور دیگر و سیاست را مستثنا نکرد، در جای دیگری از مصاحبه نیز یک خبرنگار کوشید پرسشی به میان آورد، تا بر پایه استراتژی اصول گرایان منتقد دولت، اعتراضات را تنها اقتصادی- معیشتی قلمداد کند، اما روحانی پاسخ داد با این سبک سوال موافق نیست چرا که اعتراضات تنها اقتصادی نبود و درباره سیاست دیپلماسی و موضوعات اجتماعی نیز اعتراضاتی دیده می‌شود.

اشاره آقای روحانی به این که موضوع تنها سیاسی نیست نیز درست است، به تازگی نتیجه بررسی یک پژوهش در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد آینده پژوهانه 50 موضوع مهم در سال 96 را با اهمیت بالای 60 درصد و 50 موضوع مهم دیگر در همین سال را با اهمیت 50 تا 60 درصد مشخص و فهرست کرده و به ترتیب آورده است. نگاهی به این صد موضوع نشان می‌دهد که چرا گفت‌و‌گوی ملی مهم است؟ نه تنها مهم است، بلکه بدون اینها نمی‌توان نسخه درمان و راه حل پیدا کرد، مهم‌ترین موضوعات با اهمیت بالای 60 درصد شامل موارد زیر هستند: «ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی، بحران تامین آب، بیکاری، فساد سیستمی، ناامیدی درباره آینده سرمایه اجتماعی- بحران ریزگردها- فقر- نابرابری، رکود، رونق اقتصادی، ناکارآیی‌های نظام قضایی- اخلاق عمومی- بحران آلودگی هوا- امنیت روانی اجتماعی- اختلاف نظرهای کلان حاکمیتی، حقوق اساسی و شهروندی، کارکردهای اجتماعی فضای مجازی- بحران بانک‌ها- قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد حاکمیت- پایداری برجام- مسایل صدا و سیما- قاچاق و فربگی اقتصاد زیرزمینی- تخریب تنوع زیستی- امنیت سلامت وران- تحولات اجتماعی آموزش عالی و... » و مسایل دیگری از این دست که ذکر همه اینها از فرصت این مقال خارج است.

اهمیت گفت‌و‌گوی ملی به این خاطر است که بدون اینها نمی‌توان نسخه درمان و راه‌حل برای همه این موضوعات پیدا کرد و از طرفی همه چیز را همگان دانند و نمی‌توان به دیگران گفت هزینه کارهای ما را بپردازید، اما نظرتان را ابراز نکیند!

اینها همه یک طرف قضیه بود، اما طرف دیگرش این است که نشست مطبوعاتی رئیس جمهور روحانی حرف تازه و ویژه ای نداشت می‌دانیم که رئیس جمهور شاید تنها 30 درصد اختیارات کشور را در دست داشته باشد، اما انتظار داریم در قالب همان 30 درصد هم جسورانه‌تر حرف بزند، این که مدام در پاسخ پرسش‌ها بگوید: «باید بشود»، «اینطور نباید باشد» و... که کار دشواری نیست و اصلا چه نیازی است که رئیس جمهور در چنین نشستی حضور پیدا کند؟ همین پاسخ‌های کلی و مبهم و مجهول را هر کس دیگری در نهاد ریاست جمهوری می‌تواند بدهد، اینکه آقای روحانی رویاهای بزرگتری درسردارد و نمی‌خواهد همه کارت‌هایش را بسوزاند یک داستان است، اما با احترام به هوش و زیرکی‌اش می‌توان این نقد را وارد کرد که چنین ادبیاتی قرار است چه مشکلی را حل کند؟

ما به آقای روحانی رای دادیم، از او حمایت کردیم، اما این دلیل نمی‌شود زبان به کام بگیرم و نقد نکنم، اتفاقا وجه تمایز نگاه اصلاح‌طلبی به تمامیت خواهی در همین نکته است، این که افراد درباور ما «مسئول» هستند و باید پاسخگو باشند نه قدیس‌هایی که یکسره تحسین شان کرد

خبرنگار آزاد شهر سمنان ملکی, [15.02.18 07:30]
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.