سیدمحمدصادق رضویان سه شنبه در گفت و با ایرنا بر اهمیت حفاظت از بافت های قدیمی و میراث ماندگارتاکید کرد و افزود: در حالی که در سایر کشورها به حفظ و مرمت بناهای تاریخی ارزش می گذارند ، اما متاسفانه هر بار شاهد تخریب شدن بخشی از یادگار گذشتگان بر اثر ناآگاهی عده ای هستیم.
وی گفت: خانه قدیمی واجد ارزشی در فرومد که یکی از بهترین مکان‌ها برای تبدیل شدن به اقامتگاه بوم گردی بود در روز روشن با لودر تخریب شد و از طرف دیگر بافت قدیمی عباس آباد برای توسعه مسجد این منطقه با هماهنگی شورا و دهیاری روستا تخریب شده است.
رضویان بر ضرورت وبازسازی بافت های قدیمی برای جذب گردشگران تاکید کرد و گفت : بافت این مناطق واجد ارزش است و بخشی از اعتبارات این اداره صرف انجام کار مطالعاتی برای تدوین طرح مرمت، احیا و بازسازی بافت‌های تاریخی با انجام آسیب شناسی و طرح مرمت و حفاظت بافت روستای عباس آباد و مطالعه و ساماندهی بافت تاریخی فرومد انجام شده است .
مسئول نمایندگی میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت : دربازدیدهای متعدد مسئولان بومی را برای بازدید از این مناطق و تاکید بر اهمیت حفظ و احیای بافت تاریخی همراهی کرده ام اما متاسفانه تنها پاسخی که از شورا و دهیاری بعد از بروز این اقدام تخریبی شنیده می‌شود عذرخواهی و اظهار بی اطلاعی از اهمیت حفظ این بافت های واجد ارزش است.
رضویان گفت: بر این اساس یک خانه در فرومد که دارای گونه معماری واجد ارزش بود با هدف تعریض خیابان و قلعه صفوی عباس آباد و بخشی از بافت ارزشمند این منطقه با هدف توسعه مسجد در این روستا تخریب شده است.
آرامگاه ابن یمین فرومدی شاعر قرن هفتم هجری ،شیخ حسن جوری رهبرنهضت سربداران ، مسجد جامع فرومد و بافت ماسوله ای عباس آباد ازجلوه های زیبا برای جذب گردشگر در شهرستان میامی است .
شهرستان میامی، شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است. میامی در حدود 250 کیلومتری سمنان واقع شده است.
مهمترین مراکز گردشگری و تاریخی میامی را کاروانسرای بزرگ میاندشت در40 کیلومتری شرق میامی ،مسجدجامع وآرامگاه ابن یمین فریومدی، آرامگاه شیخ حسن جوری رهبرنهضت سربداران در105 کیلومتری شرق میامی ، بافت قدیمی میامی شامل حمام ،عمارت ومسجدآقایان،کاروانسرای میامی کاروانسرای الهاک، صدرآباد وعباس آباد ،برج های دیدبانی ، طبیعت وسد زیبای کالپوش و بقاع متبرکه تشکیل می دهند.
مجموعه کاروانسراهای صدرآباد، الهاک وعباس آباد ازجمله امکانی می باشند که بیشترین بازدید کننده را دارند.
51 اثر تاریخی و معنوی شهرستان میامی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وجود بقاع متبرکه ازجمله دانیال نبی دربخش کالپوش ،ارمیای نبی درروستای ارمیان سرحدات و چند امامزاده از دیگر ظرفیت های معنوی و مذهبی شهرستان میامی است.
میامی با 40 هزار نفر جمعیت شرقی ترین شهرستان استان سمنان است و درمسیر میلیون ها زائر امام هشتم (ع) قرار دارد.
7357/6167 خبرنگار : علی آقایی *** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.