داریوش طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : خشکسالی در دشت ها و نمکزارهای گرمسار در چند سال گذشته به اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت های جبران ناپذیری وارد کرده است.
به گزارش ایرنا ،نیمی از 26 دشت استان سمنان در محدوده بحرانی و ممنوعه قرار دارد و 13 دشت دیگر استان وضعیتی چندان مطلوب ندارند.
وی اظهارداشت : بیش از 20 درصد مردم گرمسار در بخش کشاورزی فعالیت می کنند که اگر در کوتاه و میان مدت برای رفع تنش آبی اقدام نشود افت محسوس سطح اراضی و تولیدات کشاورزی در این منطقه محتمل است.
وی با بیان این که گرمسار به دلیل بارش کمتر از 60 میلی متر در سال با محدودیت منابع آب زیرزمینی مواجه است ، خاطرنشان کرد : اکنون این شهرستان با کسری مخزن نزدیک به 80 میلیون مترمکعب، در تامین نیازهای آبی در بخش خانگی و صنعت دچار مشکل است.
طاهری اضافه کرد : خشکسالی، منابع آب سطحی را در این شهرستان تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که ورودی مخازن ذخیره آب گرمسار نسبت به سال گذشته افت داشته است.
فرماندار گرمسار ادامه داد : بیش از 85 درصد منابع آبی شهرستان به مصارف کشاورزی اختصاص یافته و 15 درصد باقی مانده در بخش خانگی و صنعت مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و درسمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
بارندگی در استان سمنان نسبت به سال گذشته بیش 40 درصد کاهش پیدا کرده میزان بارندگی در استان از ابتدای سال آبی تا کنون 6.5 میلی‌متر بوده و در سال گذشته از ابتدای سال آبی 11.5 میلی‌متر بوده است. کاهش بارندگی تاکنون 43 درصد و در دراز مدت حاکی ازکاهش 71 درصدی است.
شهرستان گرمسار بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7342
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.