در ادامه این مطلب آمده است : از میان موضوعات ریز و درشت جامعه‌ی ما، به نظر می‌رسد که 2 موضوع برای ما از اهمیت خاص و سرنوشت‌ سازی برخوردار است، نخست برجام و برخورد خصمانه و به دور از عرف حقوق بین‌المللی و چماقدار مابانه‌ی آمریکا که مستلزم درایت خاصی است و فقط باید اهل آن اظهار نظر کنند تا با اشتباه ما آن اجماع جهانی علیه ما شکل نگیرد و از یاد نبریم که برگشت از برجام، هم برای اروپا و آمریکا و چین و روسیه و هم برای ما و منطقه، بسیار پرهزینه و در نگاه بدبینانه، بسیار فاجعه بار خواهد بود.
موضوع دوم، توجه عمیق و کارشناسانه و به دور از حب و بغض و شعار و هیجان زدگی و برائت از خود و گناه را به در خانه ی دیگران بردن، توجه تام و تمام به مطالبات جامعه نه تنها از دولت، بلکه فراتر از آن، از نظام است. از جمله‌ی این مطالبات، یک بخش کوچک آن بیکاری و فقر و مسائل اقتصادی است. اینجاست که عرض می‌کنم نباید «مسیر را به اشتباه برویم»
مطالبه‌ی اصلی و حقیقی که خواسته‌ی قاطبه‌ی ملت ایران اعم از آنها که به خیابان آمدند و برخی از خطوط قرمز هم با ناروا عبور کردند و هزینه آفریدند و آنها که نیامدند و تامل کردند و راههای مشروع و قانونی را طالب‌اند، رعایت عدالت در همه‌ی قوا و در همه‌ی زمینه‌هاست.
مردم از این که وضع اقتصادی شان خوب نیست و فرزندانشان، تحصیل کرده‌اند و بیکارند، نمی‌نالند، ناله‌ی حقیقی و دردمندانه‌ی آنان، اقامه‌ی آن «عدل»‌ی است که از اصول بنیادین اعتقادی ماست و ظهور اسلام بر مبنای آن بود.
به گمان نگارنده درست نیست که بگوییم یک نفر یا یک گروه ورشکسته‌ی به تقصیر، آن سوی دنیا نشسته است و ناآرامی‌های ما را هدایت می‌کند یا رژیم سعودی جنگ را به درون جامعه‌ی ما کشانده! چنین برداشتی وزانت نظام و شأن مردم را پایین می‌آورد هر چند هم اگر شمار اندکی ناآگاهانه آب را به آسیاب آنها ریخته باشند. هم آمریکا، هم رژیم‌های تا دندان وابسته و نوکر مآب سعودی و کوچک‌هایی که بردن نامشان به آنها اعتبار می‌بخشد، امتحان خود را در جامعه‌ی ما پس داده‌اند و از محالات است که ملت اعتنایی به آنها داشته باشد.
بنابراین با رصد افکار عمومی، خواسته، اجرای مو به موو دقیق عدالت است. در پرداخت‌ها، در استخدام‌ها، در قضاوت‌ها در دریافت‌ها ودر بسیاری امور، مردم می خواهند رفتار مسئولان همه قوا، عادلانه باشد؛ یعنی املاک نجومی در کنار حقوق‌های نجومی بررسی شود.و آنهایی که در اموال عمومی دست برده‌اند و عامل فسادند و قوی دست اند با آنها همان گونه عمل شود که با آفتابه دزدها عمل می‌شود.
به عنوان نمونه و مشتی از خروارها به استخدام‌های سال‌های اخیر در دستگاه‌های اجرایی، تفحص کنید، تا دستگیرتان شود که چه کسانی وارد شده‌اند و چه افرادی بیرون مانده‌اند آن گاه به قابلیت‌ها و دوران تحصیلشان برگردید، تا مشخص شود که ما بسیاری از شایستگان را پشت خط گذاشته‌ایم. دستگاه‌های اجرایی و فیش‌های دریافتی‌شان را از ریز و درشت باهم مقایسه کنید تا عرضه‌ی خدمات و تفاوت‌ها بر شما مبرهن شود. آنگاه این نهاد و آن نهاد را مورد قیاس قرار دهید. بعد قضاوت کنید که آیا آزار‌دهنده نیست برخی منتصبانی که گویا برای زندگی شاهانه آمده‌اند نه خدمت به نظام، نه توجه به محرومان و مستضعفان! در چنین صورتی می‌خواهید که رضایت عامه تامین شود؟
باور کنید که درمان همه‌ی این‌ها و آنچه گفتیم و نگفتیم، اجرای عدالت است.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.