به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز شنبه در نشست شورای اداری این استان در سالن یادگار امام (ره ) استانداری افزود : نشست سرمایه گذاری به میزبانی سمنان منشأ خیر و برکت برای استان است و برکات آن در آینده‌ای نزدیک برای مردم این استان ساری و جاری خواهد شد.
نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران - سمنان با حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی هفته گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران برگزار شد.
وی اظهار داشت: این همایش فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کشور است و از چند ماه پیش، مقدمات برگزاری این نشست فراهم شده بود و شخصیت‌هایی از سازمان‌ها و مجامع اقتصادی بین‌المللی یا چندملیتی در این جلسه حضور دارند.وی با بیان این که طرح‌هایی که در بخش آب در مجموع کشور به امضا رسیده پنج میلیارد و 426 میلیون دلار بوده است، ادامه داد: جمع مبالغ همایش 6 میلیارد و 129 یورو و سهم استان سمنان و از این تفاهم ‌نامه‌های منعقدشده 2 میلیارد و 982 میلیون یورو بوده است.
استاندار سمنان در ادامه ضمن تشریح پیامد مثبت طرح اشتغالزایی روستایی به ضرورت اجرای طرح آن اشاره و اضافه کرد : سهم استاندار سمنان در اجرای این طرح 2.2 درصد است که برای 538 نفر پیش‌بینی اشتغال شده است.
وی تخصیص سهم کارورزان را یک هزار و 890 نفر ذکر کرد و یادآور شد: در این طرح 950 نفر اعلام آمادگی کردند که زمینه اشتغال 127 کارورز فراهم شده است.
به گفته استاندار سمنان سهم اشتغال در بخش فنی و حرفه‌ای استان را 121 طرح با ایجاد اشتغال برای بیش از 150 نفر ذکر کرد.
خباز در ادامه به حادثه بغرنج زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بازسازی هفت روستا به استان سمنان محول شده که هم افزایی دستگاه‌ها در عملیاتی شدن هر چه بهتر وظیفه محوله به استان ضروری است.
استاندار سمنان ضمن تقدیر از فعالیت موکب‌های سمنانی در ارایه خدمات سال‌جاری، بیان کرد: تعداد موکب‌‌داران امسال، از 9 موکب به 20 موکب و همچنین تعداد خدمات‌رسانی از 25 هزار نفر به 40 هزار نفر رسیده که این امر نشان‌دهنده رشد خدمات از سوی مسوولان و نهادهای مرتبط بوده است.استاندار سمنان در ادامه با اشاره به هفته پژوهش و لزوم بهره‌مندی دانشگاه‌‌ها و آموزش و پرورش در امر پژوهش و فناوری، تصریح کرد: کلید توسعه کشور در امر پژوهش است و نباید امر پژوهش در کشور و این استان مغفول بماند.
استاندار سمنان به رتبه این استان در بحث سالم بودن دستگاه اجرایی در کشور اشاره کرد و گفت : در مقایسه با 31 استان کشور، سمنان رتبه اول را در این بخش به خود اختصاص داده و باید تلاش کرد که این روند ادامه یابد.
به گزارش ایرنا ، غلامرضا کاتب نماینده مردم رمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به ضرورت تلاش برای افزایش و بازگشت جمعیت به روستاها، افزود: حل معضل بیکاری در کشور نیازمند این است که از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد.
وی با بیان این که دولت و مجلس مصمم هستند که نرخ بیکاری را با سرمایه‌گذاری در روستاها مهار کنند، اضافه کرد: در طرح اشتغالزایی سهم استان 2.2 است که اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال شامل حال روستاییان استان سمنان برای اشتغال می‌شود.
کاتب با تأکید بر لزوم نظارت بانک‌ها در امر ارایه تسهیلات بیان کرد: نظارت بر تخصیص اعتبار به افزایش منابع و توسعه اشتغال روستایی منجر خواهد شد که این امر مانع از حاشیه‌نشینی و دیگر عواقب خواهد شد.
کاتب ایجاد ستاد اجرایی صدور مجوز به واحد‌های تولیدکننده را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: باید زمینه‌ای ایجاد شود تا طرح‌هایی که منجر به اشتغال می‌شود مصوب و اجرایی شود و تخصیص اعتبار شامل طرح‌هایی شود که صفر تا صد اجرا می‌شوند.
وی تصریح کرد : باید چالش‌ها و ریشه‌های بیکاری در کشور را شناخت و خشک کرد که اگر این اتفاق نیفتد عواقب بعدی در انتظار کشور است.
وی بیان داشت : باید جلوی فرآیند فرار جوان از روستاها را گرفت و باید راهکاری برای رفع این مشکل اتخاذ شود.
به گفته وی اجرای طرح‌ آمایش سرزمین و استفاده از ظرفیت‌های شهرهای استان و منتفی کردن بحث غرب و شرق و تطبیق آموزش با بازار کار بسیار از این معضلات را حل خواهد کرد.
احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان؛ مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت : طرح‌های علمی و سنجیده که قابلیت اجرا دارند باید معرفی شوند تا منجر به ایجاد منابع بیشتر برای استان شوند.
وی ارایه مشاوره های کارشناسی به کشاورزان در خصوص مدیریت طرح و دریافت تسهیلات را ضروری دانست.
وی ادامه داد : درباره طرح اشتغالزایی به روستاها اطلاع‌رسانی شود و افرادی که طرح علمی قابل ارایه دارند هر چه زودتر طرح را معرفی کنند.
وی اضافه کرد : طرح‌های سنجیده و علمی که منجر به منابع بیشتر می‌شوند معرفی و بانک ها در بحث ارایه تسهیلات کارشناسی عمل کنند و با نظارت کامل اعتبار را به طرح‌هایی تخصیص دهند که قابلیت اجرای 100 درصدی را دارند.
ابوالفضل حسن بیکی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم هم‌فزایی مسولان و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف و سیاست‌های دولت، یادآور شد: کشورهای خارجی آمادگی سرمایه‌گذاری بالغ بر 200 میلیارد دلار در کشور را دارند که این امر فرصت مغتنمی برای پیشرفت کشور است.
6026/
خبرنگار: محدثه عباسی **انتشار : جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.