علی شاهرودی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : خشکسالی های اخیر استفاده بی رویه و اجرای روش سنتی برداشت از منابع آبی در کشاورزی، دلیل کاهش منابع آب سطحی و همچنین سد مخزنی این شهرستان شده است.
وی اظهارداشت : اکنون با خشکسالی پی درپی ، کاهش نزولات جوی، برداشت بی رویه از منابع آبی با افت محسوس سطح آب زیرزمینی در این شهرستان روبه هستیم.
شاهرودی به تدابیر لازم برای رفع کمبود آب در دامغان اشاره و اضافه کرد : می توان با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها، شناسایی و پر کردن چاه های غیرمجاز، جلوگیری و برخورد با متخلفان برداشت بی رویه از منابع و جلوگیری از اضافه برداشت، ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی و مطالعات انتقال آب از سرشاخه های شمالی می تواند کمبود آب را جبران کرد.
وی به نقش مردم، کشاورزان و صنعتگران در استفاده بهینه از آب اشاره کرد و گفت : بحث کاهش منابع آبی، تنها با اعمال مدیریت وزارت نیرو توجیهی نداشته و بنا به ضرورت باید بسترهای فرهنگی با اعتمادسازی و آگاهی بخشیدن به اقشار پرمصرف جامعه ایجاد شود.
مدیر امور منابع آب دامغان گفت : در بخش کشاورزی بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری، بهینه سازی مصرف آب و تغییر در الگوی کشت و در بخش آب آشامیدنی، اصلاح شبکه آبرسانی شهری و روستایی،بهره گیری از آب بازیافتی واحدهای صنعتی و جمع آوری رواناب های شهری و بهره گیری از آن در فضاهای سبز و مطالعات جدید در این شهرستان برای رفع تنش آبی درحال انجام است.
به گزارش ایرنا، سالانه بارش در دامغان کمتر از یکصد میلی متراست و مجموع چاه های عمیق و نیمه عمیق آن حدود یکهزار و 100حلقه چاه است.
شهرستان دامغان بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد.
9856/6026
خبرنگار: میثم اسماعیلی** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.