رضا نقی زاده شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تسهیلات در قالب طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و با معرفی متقاضی از سوی اداره امور عشایری به بانک کشاورزی پرداخت می شود.
وی یادآور شد: در این راستا پرداخت چهار میلیارد و 60 میلیون ریال به 67 تن از عشایر شاهرود در سال گذشته، سبب افزایش 70 تنی تولید گوشت قرمز این شهرستان شد.
نقی زاده با بیان اینکه امسال نیز تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون ریال به 30 متقاضی پرداخت شده، افزود: چهار میلیارد و 660 میلیون ریال دیگر نیز در حال طی مراحل پرداخت است.
وی ادامه داد: از این مبلغ، یک میلیارد و 340 میلیون ریال به 24 متقاضی، یک میلیارد و 220 میلیون ریال به پنج صندوق خرد زنان عشایر و 2 میلیارد و 100 میلیون ریال نیز به یکی از تشکل های عشایری پرداخت خواهد شد.
رییس اداره امور عشایری شاهرود همچنین از آغاز کوچ پاییزه عشایر شهرستان از مناطق ییلاقی به سوی مناطق قشلاقی خبر داد و گفت: بیشترین میزان کوچ عشایر شاهرود، درون شهرستانی بوده و مسیری 150 تا 200 کیلومتر را طی می کنند.
نقی زاده یادآور شد: 50 خانوار عشایر بخش بسطام در روستاهای ابرسیج و میغان هم کوچ برون شهرستانی داشته و به همراه دامداران تاش، شاهکوه و مجن، کوچ خود را به سمت استان های گلستان و خراسان شمالی با پیمودن مسیری حدود 500 کیلومتر، آغاز می کنند.
وی بیان کرد: در همین حال مناطق کویری شاهرود میزبان بیش از 600 خانوار عشایر از شهرستان های فیروزکوه، مهدیشهر، سرخه و سمنان است.
رییس اداره امور عشایر شهرستان شاهرود همچنین به دامداران توصیه کرد در طول مسیر برای عبور از جاده های اصلی دقت کنند.
وی افزود: تا جای ممکن از پل های زیرگذر مشخص شده عبور کرده و در کنار جاده های آسفالت و رودخانه ها توقف نکنند.
جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال 87، 2 هزار و 965 تن است. 9 طایفه عشایری شهرستان دارای 141 هزار و 225 راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و 709 نفر شتر هستند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.
چهار تشکل عشایری در شهرستان شاهرود فعالیت می کنند.
سرشماری آتی عشایر ایران سال آینده برگزار می شود.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده: محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال اخبار ایرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irnashahroud مراجعه فرمایید)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.