حمیدرضا عبدوس روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود : این انجمن به عنوان سومین سازمان مردم نهاد همیاران طبیعت کشور با هدف گسترش و افزایش مشارکت مردم در حفظ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی ایجاد می شود.
وی اظهار داشت : گروه هایی در قالب کوهنوردان، ورزشکاران، داوطلبان، بومیان محلی زیر مجموعه این انجمن قرار خواهند گرفت تا یکی از معضلات این منطقه که کمبود نیروی حفاظتی است ، برطرف شود.
وی با اشاره به این که از سال 91 تاکنون 40 طرح جنگلانه با مشارکت مردم در قالب هزار و‌ 700 هکتار از جمله کاشت نهال بلوط و گلابی وحشی ، آبیاری سنواتی، حفظ و نگهداری از مراتع و پایش انجام شد، خاطرنشان کرد : تاکنون هزار و 200 هکتار کاشت گیاه باریجه با مشارکت مردمی اجرایی شده است.
عبدوس با اشاره به این که 98 درصد آتش سوزی های مناطق به ویژه منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدی‌شهر در سال 96 به دلیل خطای انسانی بوده است ،یادآور شد : در سال جاری در منطقه کمرود شهرستان 290 متر مربع و در منطقه مرتعی رودبارک منطقه حفاظت شده پرور هفت هکتار در آتش سوخت که ناشی از سهل انگاری خاموش نکردن آتش بود.
وی با اشاره به این که در سال 95، پنج فقره آتش سوزی رخ داد، خاطرنشان کرد : درسال 96 تعداد فقره های آتش سوزی در عرصه های این منطقه کاهش داشت، اما مساحت آن افزایش یافت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر اضافه کرد : تاکنون 14 دهیاری و شوراهای اسلامی به ویژه در منطقه حفاظت شده پرور به دستگاه های از جمله فلکس بک' خاموش کننده آتش به وسیله آب' و تجهیزات اولیه برای خاموش کردن آتش در شرایط ضروری تجهیز شده اند.
منطقه حفاظت شده پرور از توابع شهرستان مهدیشهر با مساحت 64 هزار هکتار روستاهای رودبارک، پرور، کاورد، تلاجیم، فینسک و ملاده را شامل می شود.
مناطق جنگلی در استان سمنان که 3.6 درصد کل این استان است 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
7344/6026
*خبرنگار: امیرحسین کاشی منش **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.