به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز چهارشنبه در دیدار با علی اکبر مهاجری معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو در دفتر استانداری، گفت: مشکل اصلی استان کمبود آب است و ما برای حل مشکل چاره ای جز انتقال آب به استان از دریای خزر نداریم.
وی با تاکید بر اینکه شهرهای سمنان و شاهرود در اوج دوره مصرف با کمبود آب جدی روبرو هستند، افزود: شرکت آب منطقه ای سمنان تلاش خود را کرده است، انسداد چاه های آب غیرمجاز با همکاری دستگاه قضایی انجام شده و کنتورهای هوشمند چاه آب کشاورزی نیز برای کنترل برداشت ها نصب شده است.
خباز با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حفاظت از سفره های زیرزمینی آب استان سمنان و برداشت بی رویه انجام شده است، افزود: تاکنون جلسات مختلفی برای انتقال آب دریای خزر به استان برگزار شده و مطالعات اولیه آن هم صورت گرفته و سرمایه گذار آمادگی اجرای طرح را دارد و اگر این موضوع انجام نشود استان در آینده دچار مشکل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان قرار است 200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به استان در سال انتقال یابد، افزود: همه شرایط فراهم است، مصوبات انتقال آب دریای خزر در این دولت انجام شده و باید تلاش کرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
استاندار سمنان تاکید کرد: کمبود آب در استان سمنان جدی است و مدیران صنعت آب و برق همه تلاش خود را برای رفع مشکلات این حوزه انجام دادند، انتقال آب از سد فینسک و چاشم نیز از ضروریات است و باید هر چه سریعتر عملیات اجرایی آنها آغاز شود.
خباز با بیان اینکه استان سمنان دارای ویژگی های خاصی است که می تواند با کمک وزارت نیرو بیاید، گفت: وجود نعمت آفتاب در 300 روز از سال مزیت های ویژه است و صاف ترین هوا در طول سال برای بهره گیری از انرژی خورشیدی در استان سمنان وجود دارد.
استاندار سمنان یادآور شد: در حال حاضر برای تولید یک هزار و 200 مگاوات از انرژی خورشیدی تقاضای سرمایه گذاری در استان سمنان وجود دارد و برای یک هزار و 200 مگاوات دیگر نیز سرمایه گذار در نوبت قرار دارد.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود و کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.