سلیمان دهرویه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای و سالروز پیروزی حضرت علی(ع) بر عمربن عبدود در جنگ خندق، گفت: باید روز به روز شاهد اشاعه فرهنگ پهلوانی که برگرفته از منش امام علی(ع) است در بین آحاد جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه در ورزشی که با نام علی(ع) شروع می شود ورزشکاران را در مسیر ادب و جوانمردی قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: اگر تأثیرات اخلاقی، ارزشی و تربیتی ورزش باستانی در جامعه به ویژه در نسل جوان نهادینه گردد تهاجمات فرهنگی ریشه کن خواهد شد.
دهرویه گفت: امام علی(ع) تنها با فتح خیبر اسوه و الگو نیست بلکه اخلاق ادب جوانمردی، ایثار و از خودگذشتگی امام علی(ع) است که این شخصیت گرانسنگ را به عنوان چهره ای بی مثال معرفی می کند و به عبارتی قدرت در کنار اخلاق ورزشکار را به تکامل خواهد رساند.
رئیس هیأت ورزشی پهلوانی و زورخانه ای شهرستان سمنان خاطر نشان کرد: جامعه ای سالم است که در آن حرکت و پویایی وجود داشته باشد و این بدون ترویج ورزش در جامعه مهیا نخواهد شد و این امر در ورزش پهلوانی بهتر نمود را دارد.
وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ در ورزش یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از بسیاری از معضلات اجتماعی است، گفت: با فراهم شدن بسترهای لازم برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه می توان اوقات مناسبی را برای جوانان در ورزش های زورخانه ای مهیا کرد و آنان را از بسیاری از سرگرمی های آسیب‌زا دور کرد.
وی با اشاره به اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه ای ترویج سبک زندگی امام علی(ع) است و ریشه در تاریخ اسلامی و ایرانی دارد، افزود: تمام داشته های زورخانه ها از نام و مرام امام علی(ع) است و تمام حرکات ورزشی در این رشته ورزشی برگرفته و نمادی از مروت و جوانمردی امام علی(ع) است.
دهرویه گفت: زورخانه محل تکامل انسان است در زورخانه انسانیت و اخلاق و بزرگ مردی ملاک است و داشتن عضلات ورزیده زیاد به چشم نمی آید و در اولین قدم حضور باید سر فرود آید و با فروتنی وارد زورخانه شویم و این اولین درس مکتب پهلوانی است.
وی با تأکید بر اینکه زورخانه دانشگاه انسان شدن و انسان ماندن است، بیان کرد: امروز آنقدر حاشیه ها و جنجال‌ها در گوشه و کنار دنیای ورزش به چشم می خورد که دیگر نمی توانیم آن چهره دلنشین و واقعی ورزش را مشاهده کنیم اما یکی از آن مکان‌هایی که بکر باقی مانده است و ورزش می تواند به ماهیت وجودی خود افتخار کند گود زورخانه است.
رئیس هیأت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان سمنان با اشاره به اینکه یکی از مزیتها و ویژگی های ورزش پهلوانی احترام به پیشکسوتان و رعایت آداب اخلاقی و رفتاری بر اساس آموزه های امام علی(ع) است، گفت: در ارزیابی سال 95 فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، سمنان رتبه پنجم در بین استانهای کشور را کسب کرد.
استان سمنان 16 زورخانه باستانی فعال و سه زورخانه در حال ساخت در شهرهای شاهرود، مهدی شهر و گرمسار دارد و هم اکنون سمنان به عنوان دبیرخانه منطقه یک این رشته ورزشی شامل استانهای خراسان رضوی و شمالی، مازندران و گستان تعیین شده است.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.