حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی صفائی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال زراعی گذشته بیش از 30 درصد اراضی از محصول چغندرقند به دلیل سرمازدگی از بین رفت و دولت باید برای رفع این چالش های برنامه های منسجمی را تدوین کند.
وی اظهارداشت : شماری از کشاورزان استان به دلیل بیمه نبودن محصولات کشاورزی از سوی مسوولان امر گلایه دارند که باید با تدوین برنامه های جامع برای رفع این معضل گام برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد : بیش از 40 درصد محصولات کشاورزی استان در میامی تولید می شود و باید برای تبدیل کردن این شهرستان به قطب تولید محصولات راهبردی اقدام های جدی تر صورت گیرد.
صفایی پور با بیان این که تولیدات محصولات کشاورزی میامی در سال زراعی 95-96 به بیش از 300 هزار و 567 تن رسید، یادآور شد :دولت برای تجهیز واحدهای کشاورزی این شهرستان به سامانه های نوین آبیاری قدم های جدی در چند سال گذشته برداشته است اما برای بهبودی کامل مشکلات تحقیق میدانی و شناسایی مشکلات عدیده ضروری است.
حجت الاسلام صفایی پور کم آبی را یکی دیگر از چالش های اساسی استان سمنان برشمرود و گفت : دولت دوازدهم باید با حفر چاه و استفاده بهینه از آب سد کالپوش برای رفع این معضل گام بردارد.
امام جمعه میامی با مقایسه میزان محصولات کشاورزی تولید شده در این شهرستان در سال زراعی 95-96 نسبت به سال قبل از آن ،تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی در میامی بیش از 32 هزارتن افزایش یافت.
وی با اشاره به این که در این سال در هیچ ‌یک از محصولات کاهش تولید وجود نداشته است ، بیان کرد: با توجه به راهنمایی‌های مدیران جهاد کشاورزی میامی در به‌موقع استفاده کردن از نهاده‌ها، کشاورزان توانسته‌اند تولید را به‌صورت طبیعی افزایش دهند و در محصولات مختلف بیش از 65 هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم.
حجت الاسلام صفایی پور با اشاره به اینکه کشاورزان شهرستان میامی بیشتر به زراعت محصولات راهبردی اقدام می‌کنند ، گفت : بالاترین سطح تولید فلفل، حبوبات، چغندر قند، گندم و جو، یونجه و ذرت علوفه‌ای در استان سمنان مربوط به شهرستان میامی است.
به گفته وی کشاورزان شهرستان میامی در بخش تولید دانه‌های روغنی کلزا و آفتاب‌گردان نه تنها در سطح استان سمنان، بلکه در سطح کشور نیز صاحب رتبه ممتاز بوده و تولیدات این شهرستان، استان سمنان را پس از آذربایجان غربی در رتبه دوم کشور قرار داده است.
امام جمعه میامی با اشاره به وقوع بحران آب و خشکسالی در این شهرستان، تصریح کرد: استفاده بهینه از آبی که با زحمت فراوان و با هزینه‌ بالای حفر چاه بهره بردادی می‌شود با هدف جلوگیری از هدر رفت آن در کانال‌های خاکی و روباز ضروری است.
شهرستان میامی بابرخورداری از آب و هوای مساعد و منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز یکی از قطب های تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، چغندرقند و دیگر محصولات در استان سمنان است.
سه هزار هکتار باغات شهرستان میامی بیشتر به کشت انواع میو ه های سردسیری مانند زردآلو اختصاص دارد و سالانه نزدیک به 2هزار تن زردآلو از این باغ ها برداشت می شود.
80 درصد جمعیت شهرستان بیش از 40 هزار نفری میامی واقع در شرق استان سمنان، در 30 روستای بخش های مرکزی و کالپوش ساکن هستند و به کارهای دامداری و کشاورزی مشغولند.
7339/6026/ خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.