به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر مجد صبح یک‌شنبه در حاشیه بازدید از سد شهید شاهچراغی دامغان ضمن بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعب سازه‌های آبخیزداری شامل بندهای سنگ و ملات و گابیون در حوزه سد احداث‌شده است، ابراز داشت: این طرح‌ها نقش بسزایی در مهار سیلاب و جلوگیری از تخریب خاک ایفا می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری نفوذ آب به داخل خاک و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را در پی داشته است، افزود: برخی از این پروژه‌ها که طی سنوات قبل احداث شدند عملکرد و تأثیر خود را در بارندگی‌های اخیر به‌خوبی نشان داده است که تا چه حد توانسته در پیشگیری از بحران سیل مؤثر باشند.

فرماندار دامغان ضمن بیان اینکه اجرای چنین پروژه‌هایی ضمن حفظ آب‌وخاک و پوشش گیاهی تأثیر زیادی در جلوگیری از ورود رسوبات به دریاچه سد داشته است، ابراز داشت: باید به این نکته نیز اذعان کرد که این طرح‌ها باعث افزایش میزان آبگیری و عمر مفید سد خواهد شد.

مجد ضمن بیان اینکه ۷۴۴ هزار و ۷۶۵ هکتار مساحت اراضی ملی شهرستان دامغان در حوزه‌های آبخیز واقع‌شده است، تصریح کرد: از این وسعت ۱۲۱ هزار و ۹۹۱ هکتار در حوزه آبخیز سد دامغان و مابقی آن حوزه‌های کویر مرکزی و کویر حاج علی‌قلی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به نقش و تأثیرت مثبت پروژه‌های احداث بندهای سنگ وملات انجام‌گرفته طی سنوات قبل نحوه اجرای پروژه‌های زیر حوزه آستانه نیز می‌بایست موردبحث و ارزیابی قرار گیرد تا در آینده بتوان از این طرح‌ها به نحو مطلوب بهره‌مند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1423764
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.