مهدی قادری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش نزولات جوی در ماه‌های اخیر در حوضه آبریز سد دامغان سبب ذخیره حجم قابل ملاحظه‌ای از آورد رودخانه دامغان رود در مخزن سد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نزولات آسمانی، سطح آب مخزن سد شهید شاهچراغی به تراز متوسط نزدیک شده است.

قادری به برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت منابع و مصارف مخزن سد دامغان اشاره کرد و اظهار داشت: بنا به دستورالعمل های صادر شده از سوی وزارت نیرو و تاکید مسوولان استان و شهرستان، همواره بخشی از ظرفیت مخزن سد با هدف کنترل سیلاب های احتمالی آینده خالی می‌ماند. 

وی اضافه کرد: در راستای رسیدن به هدف خالی ماندن بخشی از ظرفیت سد برای مهار سیلاب و تخلیه بخشی از رسوبات وارده به مخزن، مانور دریچه تخلیه زیرین سد و رهاسازی آب در مسیر رودخانه پایین دست، مطابق برنامه ریزی صورت گرفته است و در ساعت هایی از روز، در دستور کار قرار دارد.

قادری خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از بروز خطرات ناشی از آبگرفتگی اراضی و ایراد هرگونه خسارت به مجاوران رودخانه باید کلیه کشاورزان و اهالی روستاهای همجوار از هرگونه دستکاری و دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه چشمه علی خودداری کنند. 

وی افزود: مردم در صورت نیاز به تردد از عرض رودخانه از طریق مسیرهای سنتی موجود در بستر رودخانه استفاده و در صورت وجود جریان آب در بستر رودخانه، از مسیرهای ایمن و پل های موجود تردد کنند.

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان گفت : هم‌اکنون، ۹۵ درصد حجم مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان با گذشت نیمی از سال آبی ۹۹-۹۸ تکمیل شده است و تا سرریز شدن ۷۰سانتیمتر برابر با یک میلیون مترمکعب فاصله دارد.

مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

تعداد ۲ هزار کشاورز و باغدار از آب موجود در سد دامغان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.