علی اکبر عباسی راد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در بارندگی های اخیر مناطق بالادست، دامنه‌ها و اراضی پایین دست شهرستان، رواناب های ناشی از بارندگی در پشت سازه های آبخیزداری ذخیره شد. 

وی به نقش مهم سازه های آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب اشاره کرد و گفت: ذخیره این رواناب ها در سازه‌های آبخیزداری، از ایجاد صدمه و آسیب به اراضی مسکونی و کشاورزی جلوگیری کرد. 

عباسی راد اضافه کرد: سازه های آبخیزداری احداث شده در شهرستان دامغان شامل بندهای سنگ و ملات در بالادست و بندهای خاکی و سازه های ویژه مناطق کم شیب در پایین دست است. 

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ دستگاه سازه آبخیزداری در شهرستان دامغان به‌منظور جلوگیری و مهار سیل و همچنین نفوذ آب به داخل خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی احداث شده است. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان تصریح کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعب عملیات سنگ و ملات و بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی در شهرستان اجرا شده است که قادرند بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب را مهار و ذخیره کنند. 

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

عرصه های منابع طبیعی این شهرستان شامل سه حوزه آبخیزداری سد شهید شاهچراغی، کویر حاج علی قلی و کویر مرکزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.