حمیدرضا حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل تا پایان امسال به اتمام برسد، اما به دلیل رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا کنون ۲۱ درصد طیور بومی استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند و بقیه طیور باقیمانده تا اردیبهشت سال آینده واکسینه می‌شوند.
حسینی ابراز داشت: ۴۶‌هزار قطعه طیور بومی در ۴۸ روستای استان به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.
وی ادامه داد: واکسیناسیون ۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی در ۱۹۶ روستای استان سمنان در مرحله دوم به صورت رایگان علیه بیماری ویروسی نیوکاسل هدفگذاری شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ویروس کرونا بین انسان و دام مشترک نیست، اما به دلیل توصیه کارشناسان بهداشت و حفظ سلامت کارشناسان دامپزشکی و جلوگیری از شلوغی و تردد، واکسیناسیون طیور بومی استان تمدید شد.
حسینی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری ویروسی نیوکاسل به صورت خوراکی است و واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور تحویل استان شده است.
وی یادآور شد: براساس آزمایش های انجام شده، واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل در مرحله اول ضریب ایمنی طیور به طور معنادار افزایش یافت که این طرح در کاهش مرگ و میر طیور و کاهش زیان تاثیر مستقیم دارد و بنابراین این طرح هر ۶  ماه تکرار شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: واکسیناسیون طیور روستاهای استان سمنان علیه بیماری نیوکاسل موجب کاهش شیوع این بیماری در مرغداری‌های صنعتی نزدیک به روستاهای استان شده است.
نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در محیط قابلیت انتقال دارد. عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس است. بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.
 ۵۱۱ واحد پرورش انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۳ مزرعه مرغ تخم‌گذار، ۱۲ واحد پرورش شتر مرغ، ۶ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید ۱۹ هزار و ۲۰۰ قطعه و ۴۲۱ مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره و بقیه مربوط به پولت، سایر ماکیان و مرغ اجدادی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.