رضا چمن شامگاه دوشنبه در نشست خبری کارگروه سلامت و آموزش پزشکی شهرستان شاهرود که در سالن مجازی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، به طرح توسعه سایت مرکزی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این طرح که در سفر رئیس جمهوری نیز کمک ویژه ای دریافت کرد شامل ساخت دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات اجتماعی سلامت، کتابخانه و سالن مطالعه است.
وی با بیان اینکه یک مرکز مطالعات چشم در این دانشگاه فعالیت می کند، اظهار داشت: در این مرکز مطالعات هم گروهی در قالب معاینه چشم و پیگیری مشکلات برای حدود یکهزار نفر انجام می شود و تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله از یافته های پژوهشی آن در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره راه اندازی مرکز درمان نازایی و ناباروری شاهرود نیز گفت: حدود ۳۰ سال پیش پنج درصد از زوج ها مشکلات ناباروری داشتند اما اکنون بیش از ۱۵ درصد زوج ها با چنین مشکلاتی رو به رو هستند و نیاز به خدمات درمانی نازایی بیشتر شده است.
چمن همچنین به بهره برداری از بخش جراحی قلب و یک سالگی بخش آنژیوگرافی بیمارستان امام حسین (ع) نیز اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته هزار و ۵۰۰ مورد آنژیوگرافی در این بیمارستان انجام شده و از سرگردانی این بیماران در دیگر شهرها جلوگیری شد.
وی درخصوص دیگر شاخص های سلامت در منطقه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز یادآور شد: در شاهرود به ازای هر یکهزار نفر سه تخت بیمارستانی وجود دارد این در حالی است که در کشور این عدد ۱.۵ تخت به ازای هر یکهزار نفر است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه سال گذشته به ازای هر یکهزار تولد زنده ۱۳ مورد مرگ کودکان زیر یک سال در کشور رخ داد، اضافه کرد: این در حالی است که مرگ کودکان زیر یک سال در شاهرود ۱۱ در هر یکهزار تولد زنده بود.
چمن ادامه داد: مرگ نوزادان نیز در سال گذشته در کشور ۱۰ مورد به ازای هر یکهزار تولد و در شاهرود هشت مورد در هر یکهزار تولد زنده بود.
وی به وجود ۲۰ مرکز فوریت پزشکی با احتساب یک اورژانس هوایی در ۲ شهرستان شاهرود و میامی هم اشاره کرد و گفت: هر مرکز فوریت پزشکی باید تا شعاع ۴۵ کیلومتری خود را پوشش دهد و در منطقه زیر پوشش دانشگاه به طور کامل انجام می شود فقط چند نقطه کور مانند فرومد و زمان آباد وجود دارد که در حال ایجاد پایگاه اورژانس است.
چمن اضافه کرد: در کل کشور به ازای هر یکهزار و ۲۰۰ نفر جمعیت روستایی یک خانه بهداشت وجود دارد و در منطقه زیر پوشش دانشگاه این میزان به  ۹۰۰ نفر کاهش یافته است.
در این نشست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و رئیس بیمه سلامت این شهرستان نیز با ارائه گزارش عملکرد به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.