حمیدرضا عبدوس روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: اصلی ترین فعالیت‌های اقلیمی و محیطی برای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی، انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نقشی مهم در  کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و بر همین اساس انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌‎های آبخیزداری در مناطق بالادست حوضه های آبخیز مهدیشهر در دستور کار است. 

عبدوس خاطرنشان کرد: براساس بازدید و بررسی‌های کارشناسان واحد آبخیزداری و گزارش‌های مردمی ، عملیات مرمت و بازسازی در حوضه های آبخیز شهرستان مهدیشهر در کنار ساخت سازه‌های جدید در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: سازه های آبخیزداری اجرا شده در سال‌های گذشته در طی زمان و تاثیر عوامل طبیعی مانند سرما و گرما آسیب دیده که به منظور مرمت و بازسازی بندهای آبخیزداری در حوضه آبخیز فولادمحله، بندهای خاکی سپیدار و گنجه  ۱۶هزار متر مکعب لایروبی و ۵۳۰ مترمکعب سنگ و ملات و بتن ریزی انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: مرمت و بازسازی سازه‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته درروستای فولادمحله چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

آغاز عملیات زیستی در حوضه‌های آبخیز آبگرم و عبدالله آباد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از آغاز اجرای عملیات زیستی در حوضه‌های آبخیز آبگرم و عبدالله آباد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.

حمیدرضا همتی اظهار داشت: عملیات زیستی آبخیزداری به منظور تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک با کاشت گونه‌های بومی و دارویی مانند  باریجه، فستوکا، سالسولا و درمنه دشتی در اراضی مرتعی انجام می‌شود.

وی گفت : عملیات زیستی در حوضه آبخیز عبدالله آباد در وسعت  ۱۰۰هکتار، شامل عملیات بذر پاشی و کپه کاری و در حوضه آبخیز  آبگرم  ۱۰۰هکتار عملیات کپه کاری انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه بیان کرد: کاهش میزان هدر رفت آب حاصل از بارندگی، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه کمک به افزایش علوفه در منطقه از جمله مزایای اجرای عملیات زیستی در مراتع است.

امسال از محل صندوق توسعه ملی۴۰۰ میلیارد ریال به استان سمنان برای اجرای عملیات طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۴هزار و ۶۰۰هکتار در۲۷  حوضه آبخیز اختصاص یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.