رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان از اتمام پروژه آبخیزداری در حوزه آبخیز ده‌نمک شهرستان آرادان با اعتبار 1.5 میلیارد  تومان خبر داد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، امیر حسین شاه‌حسینی، اظهار کرد: این پروژه از محل از اعتبارات سال گذشته صندوق توسعه ملی و با هدف مدیریت منابع آب، خاک  اجرایی شده است.

وی بر لزوم توجه بیشتر به طرح‌های آبخیزداری تاکید و تصریح کرد: آبخیزداری با کنترل و مهار سیلاب ها، در جلوگیری از حوادث غیرمترقبه نقش مهم و اساسی دارد .

شاه حسینی افزود: این پروژه بند خاکی با هدف جلوگیری از خروج روان آب‌های سطحی و بالا بردن نفوذ پذیری خاک منطقه اجرایی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان خاطر نشان کرد: هدف از احداث این بندها کنترل سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی منطقه عملیاتی شده و این پروژه با توجه به حجم مخازن آن، قادر است هر بار مقدار قابل توجهی سیلاب را ذخیره و ضمن تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از خسارات احتمالی سیلاب‌های فصلی در پایین دست جلوگیری کند .

وی با اشاره به وضعیت بحرانی سفره‌های زیرزمینی در حوزه ده نمک گفت: اجرای عملیات احداث این بند خاکی به حجم 14 هزار و 500 متر مکعب و عملیات سرریز آن بر روی بند خاکی به حجم 130 متر مکعب در سال 97 در منطقه ده نمک آغاز و امروز به پایان رسید.

وی از صرف 15 میلیارد ریال اعتبار در این پروژه خبر داد و گفت: یکی از ویژگی های بارز این عملیات را پیشگیری مهار سیل ، بهره برداری از سیلاب ، تغذیه آبخوان‌ها و مقابله با پیامدهای خشکسالی در راستای حفظ تعادل اکولوژیک و اصلاح کاربری اراضی است.

شاه حسینی بیان کرد: تنها راهکار اصلی تحقق ایجاد تعادل بین ذخیره نزولات و مصرف منابع آبی اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با همکاری مردم و جوامع محلی است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.