مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از اجرایی شدن طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی مرغ از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح مرغ‌های عرضه‌شده از کیفیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهند بود.

دکتر حمیدرضا حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح، مرغ‌های عرضه‌شده از نظر کیفیت در سه گروه a , b ,a+ تقسیم و به بازار عرضه می‌شوند.

وی از اجرای این طرح ملی به عنوان عاملی برای افزایش رقابت‌پذیری بین تولیدکنندگان وعرضه‌کنندگان مرغ در کشور و استان نام برد و افزود: کشتارگاه‌های مرغ به دو گروه عمده کشتارگاه‌های دارای خط 2 و فاقد خط 2 تقسیم می‌شوند که دو کشتارگاه دارای خط 2 نیز در استان سمنان وجود دارد.

این دکترای دامپزشکی ادامه داد: خط 2 در واقع خطی است که امحا و احشاء داخل مرغ را تخلیه و معدوم و داخل شکم مرغ تولیدی را کاملا پاک می‌کند.

وی با بیان اینکه مرغ‌های تولیدی خط 2 در گروه مرغ با کیفیت a یا درجه یک قرار می‌گیرند گفت: آن دسته از کشتارگاه‌هایی که فاقد خط 2 هستند به کشتار مرغ و عرضه آن در بازار می‌پردازند اما بر روی بسته‌بندی مرغ تولیدی این کشتارگاه‌ها گریت b که همان درجه دو نوشته می‌شود.

وی از ,a+ به عنوان باکیفیت‌ترین مرغ تولیدی در این تقسیم‌بندی جدید نام برد و گفت: مرغ گرید a+ به مرغ با کیفیت کشتارگاه‌های دارای خط 2 اطلاق می‌شود که مرغ آنها بعد از کشتار دیگر در آب و یخ غوطه‌ور نمی‌شوند و لذا دیگر برخلاف مرغ‌های فعلی بخشی از آب را به خود جذب نمی‌کنند چرا که با روش‌های نوین و بروزی آماده بسته‌بندی می‌شوند.

حسینی از مرغ گرید a + یا "آ-پلاس" به عنوان محصولی صادراتی نام برد و اضافه کرد: این نوع مرغ بسته‌بندی شده به راحتی می‌تواند به بازارهای دنیا صادر شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه این مرغ احتمالا با تفاوت قیمت 200 تومانی عرضه می‌شود افزود: این نوع مرغ به سود مصرف کننده نیز هست چرا که دیگر در آب و یخ غوطه‌ور نشده و آب جذب خود نمی‌کند. ضمن اینکه این نوع از مرغ حتما مرغ سایز و استاندارد است.

این دامپزشک اضافه کرد: افزایش کیفیت مرغ تولیدی، کاهش افت وزنی مرغ به دلیل عدم غوطه‌وری در آب و یخ، استانداردسازی و عرضه مرغ سایز و...همه از مزایای این طرح است که به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی از ارتقاء کیفیت مرغ تولیدی به عنوان هدف اجرای این طرح در کشور و استان نام برد و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح یک رقابت در بین کشتارگاه‌ها بوجود می‌آورد که مرغ با کیفیت‌تری نیز به بازار عرضه کنند.

حسینی از وجود 8 کشتارگاه مرغ و طیور در سطح استان سمنان خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها دو کشتارگاه در استان دارای خط 2 هستند.

وی با بیان اینکه چهار کشتارگاه از این هشت کشتارگاه در غرب استان هستند ادامه داد: چهار کشتارگاه دیگر نیز در مرکز و شرق استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه زمانی مرغ در ایران به صورت فله‌ای عرضه می‌شد گفت: الان در هیچ کجای کشور مرغ بدون بسته‌بندی عرضه نمی‌شود ضمن اینکه در این طرح جدید مرغ عرضه شده دارای کد رهگیری است و مصرف کننده می‌تواند از طریق یک پیامک از محل تولید مرغ، کشتارگاه و ..آن اطلاع پیدا کند.

وی از سمنان به عنوان یکی از قطب‌های تولید مرغ نام برد و گفت: بیش از 70 درصدمرغ تولیدی این استان مازاد بر مصرف استان است که عمده آن که نزدیک به 85 درصد مرغ عرضه شده مازاد بر مصرف است به بازار تهران صادر می‌شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.