به گزارش ایرنا، امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان، مجتبی سلطانی رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی استان و مدرس دانشگاه سمنان،حمید مستخدمین حسینی جامعه شناس، فاطمه سعیدی کارشناس امور آسیب های اجتماعی نوپدید و سلامت اجتماعی و مریم سعیدی کارشناس برنامه سالمندان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در این میزگرد حضور داشتند.
به گفته کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، سالمندی یکی از دوران طبیعی زندگی هر فرد و پدیده ای اجتناب ناپذیر است که هر چه شناخت فرد و اطرافیان نسبت به مسائل آن بیشتر باشد، سالمند با مسائل کمتری مواجه خواهد شد.
صاحبنظران در میزگرد ایرنا اظهار داشتند: جامعه ایرانی به سوی سالمندی رشد شتابنده ای پیدا کرده است، وقوع پدیده سالمندی فقط مربوط به کشور نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مواجه با این موضوع هستند اما آنچه این پدیده را به یک مساله اجتماعی تبدیل می کند بی توجهی به چالش های این حوزه است.
به باور کارشناسان، سالمندان در جامعه بیشتر با مشکلات شهری، اجتماعی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و نا آشنایی خانواده ها با مسایل سالمندان، بی‌توجهی به سالمندان درون خانواده‌ها به خاطر صنعتی‌شدن زندگی امروزی، خالی‌بودن سبد آموزشی جامعه از مهارت‌های زندگی برای سالمندان و آموزش‌های ویژه خانواده ها و مسایل اختلاف نسلی، مهمترین چالش های سالمندان در جامعه کنونی است.
صاحبنظران در میزگرد ایرنا گفتند: سالمندان قشر مهم و موثر جامعه محسوب می شوند و برای رسیدگی به خواسته ها و رفع نیازهای این قشر از جامعه باید برنامه جامع تدوین شود و دستگاه های اجرایی مرتبط براساس برنامه همگام و هماهنگ با یکدیگر به دور از بخشی نگری عمل کنند.
به باورکارشناسان، قشر سالمند، قشر آسیب پذیر جامعه است و انجام کارهای پژوهشی به صورت ترکیبی با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت، نقش مهم در بررسی عملیاتی مشکلات حوزه سالمندان دارد.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سن 60 سالگی آغاز دوره سالمندی قلمداد می شود اما به تازگی آغاز دوره سالمندی از 70 سال محسوب می شود و برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن ایجاد نکند، افراد با سن 70 تا 74 را سالمند جوان، 75 تا 90 سال را سالمند میانسال و 90 سال به بالا را سالمندِ سالمند می نامند.
بر اساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی کشور، 7 میلیون و 400 هزار نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی یعنی 8 سال دیگر به 10 و تا 2050 یعنی 33 سال دیگر به بیش از 30 درصد برسد.
به گزارش ایرنا، از جمعیت 700 هزار نفری استان سمنان حدود 10 درصد یعنی حدود 70 هزارنفر سالمند هستند، در استان پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه نگهداری از سالمندان وجود دارد.
مشروح این میزگرد روز یکشنبه پنجم خرداد 98 در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان منتشر می شود.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.