به گزارش ایرنا، علینقی حیدریان روز یکشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال 2 برابر سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان سمنان اعتبار در نظر گرفته شد.
وی افزود: سال گذشته با توجه به ابلاغ دولت برای اجرای طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی، اقدامات ارزشمندی در14 حوضه آبخیز استان سمنان انجام شد.
حیدریان با بیان این که آبخیزداری دانشی پیشرفته، پذیرفته شده و توسعه‌یافته در همه کشورهای جهان است، اضافه کرد: ایران نیز به خاطر قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک از این دانش بهره‌مند است و باید بیش از پیش استفاده کند.
وی با بیان این که اجرای طرح های آبخیزداری موجب تقویت پوشش گیاهی و کاهش خسارت های ناشی از وقوع سیل می شود، خاطرنشان کرد: طرح های آبخیزداری با کاهش سرعت حرکت سیلاب موجب کاهش خسارت می شود و تجربه سیل در روزهای ابتدای امسال در استان سمنان گواه این گفته است.
وی یادآور شد: افزایش پوشش گیاهی، کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک ، حفاظت آب و خاک، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره آب های زیر از دیگر مزایای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است و امسال از اولین روزهای سال اقدام به انتخاب پیمانکار و اجرای طرح های آبخیزداری شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ساخت سازه های متعدد مانند سنگ و ملات، بندهای خاکی و عملیات زیستی از جمله طرح های آبخیزداری محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قراردارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال معادل 22 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شد و از این میزان حدود 21 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان سمنان اختصاص یافت.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.