به گزارش ایرنا، برف و کولاک از بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته و سیل در روزهای مختلف نوروز که البته در ششم و دوازدهم فرودین ماه امسال شدت یافت، تعدادی از خانه ها را در استان سمنان ویران کرد و غمی را در دل مردم در روزهای آغازین عید نوروز به جای گذاشت.
بر اثر سیل ویرانگر و برف و کولاکی که لحظات اولیه سال نو شروع شد عشایر دلاور استان سمنان به عنوان سربازان عرصه اقتصاد مقاوتی که با کمترین استفاده از امکانات دولتی تلاش می کنند نیز دچار خسارت شدند و با تلف شدن دام هایشان تنها راه امرار معاششان قطع و اکنون نیازمند کمک مسوولان هستند.
امسال وقوع سیل و برف و کولاک به همراه رانش زمین شیرینی عید نوروز را به دلهره و دغدغه ای برای مردمان و روستاییان استان سمنان ایجاد و در کنار آن خسارت های زیادی را نیز به زیرساخت هایی مانند آب، برق، تلفن، راه و بندهای خاکی وارد کرد.
بارش شدید برف از روز دوشنبه 27 اسفند 97 در منطقه کالپوش شهرستان میامی آغاز شد و موجب بسته شدن راه همه روستاها و قطع برق و گاز در برخی دیگر شد.
برف و کولاک شدید موجب شکسته شدن 150 تیر برق شبکه 20 کیلوولت بخش کالپوش و روستاهای آن شد.
با تلاش شبانه روزی 10 گروه برق رسان از سراسر استان سمنان تیرهای شکسته شده تعویض و عملیات برق رسانی انجام شده است.
بر اثر بروز سیلاب در روزهای ابتدایی سال، حدود 80 درصد از خانه ها و شبکه آب در مناطق شمالی شهرستان شاهرود دچار آسیب شد و بخش زیادی از اهالی روستای تاش به خاطر احتمال بروز سیلاب ، روستا را ترک کرده بودند.
روستای تاش در 30 کیلومتری شاهرود و در مسیر راه شاهرود - گرگان محور توسکستان قرار دارد.
همه این حوادث در حالی رخ داد که استاندار به عنوان مقام عالی دولت در استان سمنان به همراه مدیران امدادی این استان سال 98 را با تلاش مضاعف و شبانه روزی آغاز کردند و بسیاری از فرمانداران تا پاسی از بامداد سعی در مدیریت بحران های طبیعی بوجود آمده داشتند تا تدبیر دولتمردان مایه کاهش آسیب هایی شود که می توانست جدی تر باشد.

** رعایت حریم رودخانه ها اقدامی پیشگیرانه است
فرماندار مهدیشهر در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: رعایت حریم رودخانه ها و پرهیز از ساخت و ساز در بالادست یکی از مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از خسارت در زمان سیلاب است.
حسن ارگی افزود: 100 واحد مسکونی بالادست شهر شهمیرزاد واقع در مسیر استخر ذخیره آب و سیلاب و 40 واحد مسکونی بالادستی شهر مهدیشهر که در مسیر سیلاب و ریزش سنگ قرار داشت درشرایط بحرانی و احتمال وقوع سیل در روزهای گذشته به عنوان اقدامی پیشگیرانه تخلیه شدند.
وی اضافه کرد: دستکم 100 خانوار خیابان شیخ چشمه سر شهمیرزاد و 170 خانوار ساکن در بالادست مهدیشهر به منظور پیشگیری از خطرهای احتمالی ناشی از جاری شدن سیلاب، برای تخلیه خانه هایشان اقدام شد.
شهر شهمیرزاد بیش از 15 هزار نفر جمعیت دارد و در 24 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

** قطع برق، تلفن و راه دسترسی 11 روستای شهرستان مهدیشهر
فرماندار شهرستان مهدیشهر گفت: ریزش کوه، بارش باران، وزش تندباد و جاری شدن سیلاب، منجر به قطع آب، برق، تلفن و راه دسترسی به 11 روستای این شهرستان شد.
ارگی افزود: روستاهایی از جمله رودبارک، پرور، کولیم، کاورد، طلاجیم، فینسک، شلی، تم و هیکوم در بخش شهمیرزاد دچار قطعی آب، برق و تلفن شدند و راه دسترسی آن ها نیز مسدود شد.
فرماندار مهدیشهر اضافه کرد: این روستاها دارای 404 خانوار و بیش از یک هزار و 100 نفر جمعیت است.
وی بیان کرد: 6 روستای منطقه خطیرکوه این شهرستان نیز در اثر بارش های دوازدهم و سیزدهم فرودین ماه امسال دچار قطعی برق، راه و تلفن شدند.
ارگی تصریح کرد: روستاهای لرد، پاقلعه، رودبار، کمرود، زرشک دره و بندبن در این منطقه دچار قطعی برق شدند.
وی خاطر نشان کرد: برق این روستاها از استان مازندران تامین می شود بنابراین تماس با فرماندار سوادکوه تسریع در رفع مشکل برق این روستاها انجام شد.
ارگی اضافه کرد: مخابرات منطقه خطیرکوه به دنبال قطعی برق، دچار مشکل شد.
وی با بیان اینکه با هماهنگی مخابرات استان سمنان مشکل این بخش با تامین برق اضطراری در برخی روستاها حل شد، افزود: یک دستگاه ژنراتور برق از استان خراسان رضوی تامین شده و به صورت مقطعی مشکل مخابرات دیگر روستاهای منطقه خطیرکوه مرتفع می شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان مهدیشهر در فاصله 20 کیلومتری شمال مرکز استان سمنان بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارد.
خطیرکوه روستایی در شمال شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است.

** حضور آتش نشانان سمنان در صحنه هشت حادثه در اثر وقوع سیلاب
به گفته سعید اسمعیل پور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان، ماموران آتش نشانی سمنان شامگاه ششم فروردین ماه بر اثر جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف این شهر در هشت حادثه مختلف شامل رفع آبگرفتگی و سقوط خودرو در نقاطی مانند پل زیرگذر روزیه در 2 مرحله، پل شهید خالصی، ورودی ورزشگاه 15 هزار نفری و نجات خودروی گرفتار در آب، میدان نور در مسکن مهر، جاده حسن آباد، بلوارهای حکیم الهی و 17 شهریور و پل حسن آباد، به شهروندان امدادرسانی کردند.

** امدادرسانی به یک هزار و 102 نفر گرفتار سیلاب
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: امدادگران استان از 25 اسفند 97 تا پانزدهمین روز فروردین 98 به چهار هزار و 219 حادثه دیده امدادرسانی کردند که از این تعداد یک هزار و 102 نفر گرفتار در سیل و آبگرفتگی، 25 نفر در اثر ریزش آوار، 15 نفر حادثه دیده شهری، پنج نفر در حادثه کوهستان بودند.
علی آقا یحیایی در گفت و گو با ایرنا، افزود: 248 مورد حادثه در این مدت به وقوع پیوست که از این تعداد 14 مورد حادثه در اثر برف و کولاک، 40 مورد آبگرفتگی و سیل، سه مورد ریزش آوار، یک مورد حادثه کوهستان و یک مورد رانش زمین بود.

**ارائه خدمات غذایی و دارویی به روستاهای سیل زده
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دامغان نیز گفت: امدادگران هلال احمر دامغان به روستاهای سیل زده سینگ، معلمان، حسینان و سوسنوار خدمات امدادی، بهداشتی، دارویی و غذایی ارائه کردند.
حمیدرضا داوودیان در گفت و گو با ایرنا افزود: ٥٠٠ وعده غذای گرم، ٣٣٠ متر مربع موکت، 235 تخته پتو، 400 قوطی کنسرو لوبیا، 400 قوطی تن ماهی، 28 دست ظروف، 22 شعله چراغ والور، 744 بطری آب معدنی، یک هزار و 100 قرص نان و 70 بسته غذایی ٧٢ ساعته در منطقه سیل زده سرکویر دامغان توزیع شد.

**برآورد خسارت ناشی از سیل در سمنان انجام شد
استاندار سمنان ابراز داشت: برآورد خسارت در این استان و منطقه کالپوش بر اثر وقوع سیل انجام شد و به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال می شود.
به گفته وی در بارش های اخیر، بیش از یک هزار نفر در راه مانده، توسط مدیریت بحران استان سمنان، نجات و امداد رسانی شدند.
علیرضا آشناگر ادامه داد: در پی بارش های اخیر در‌ منطقه کالپوش، حدود 200 تیر برق بتنی و تاسیسات آب در 12 روستا قطع شده بود که با اعزام 50 گروه از اداره برق و تیم های عملیاتی از سوی آبفا روستایی و شرکت برق و ارتباطات در مدت معقولی خسارت ها برطرف شد.
آشناگر با اشاره به اینکه برق، آب و گاز منطقه کالپوش برقرار شده است، اضافه کرد: مشکل جدی در این منطقه وجود ندارد، مگر رانش زمین که تیم های برآورد خسارت به همراه فرماندار میامی هم اکنون در منطقه حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 124 میلیمتر باران در استان سمنان باریده است که ‌نسبت به سال گذشته افزایش خیره کننده ای داشت.
آشناگر با اشاره افزایش سه برابری بارندگی در منطقه کالپوش شهرستان میامی، اضافه کرد: باران های اخیر رانش زمین در این منطقه را در‌پی داشته است.

** عشایر خسارت دیده تسهیلات دریافت می کنند
رئیس سازمان امور عشایری کشور در سفر یازدهم فروردین ماه به شهرستان شاهرود گفت: برای عشایری که خسارت های زیادی را به دلیل وقوع سیل متحمل شدند مبلغ 500 میلیون ریال وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده است.
کرمعلی قندالی افزود: به عشایری که خسارت کمتری دیدند از 100 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت اعطا می شود.
وی ادامه داد: خسارت های سیلاب شامل تلفات دام، زیرساخت ها از جمله منابع آبی و راه های عشایری و محل های استقرار عشایر و دام ها است.
به گفته وی سیلاب های چند روز گذشته در 12 استان کشور حدود یک هزار و 720 میلیارد ریال خسارت به عشایر وارد کرد.

**عشایر سمنان 20 میلیارد ریال خسارت دیدند
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: برف و کولاک به همراه سیل در روزهای گذشته بر اساس برآورد اولیه 20 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارت وارد کرد.
حمیدرضا حسینی با بیان این که عمده مشکلات به وجود آمده برای عشایر میامی، شاهرود و دامغان است که در کوچ و مناطق قشلاقی در شهرستان کلاله و مراغه تپه استان گلستان حضور دارند، افزود: یک هزار و 600 راس دام عشایر استان سمنان که مستقر در مناطق قشلاقی استان گلستان هستند، تلف شده است‌.
وی ادامه داد: 9 هزار و 100 متر مربع از جایگاه و تاسیسات دامداری های عشایر این استان مستقر در کوچ قشلاقی استان گلستان دچار آسیب و خسارت شده است.
حسینی به بارش برف و کولاک در شهرستان مهدیشهر اشاره و خاطرنشان کرد: عشایر این منطقه از استان سمنان تلفات دامی نداشتند.
به گفته مدیرکل امور عشایری استان سمنان یک هزار و 500 کیلومتر از مسیرهای دسترسی و مواصلاتی عشایر استان سمنان در اثر بارش برف و کولاک و جاری شدن سیلاب در روزهای گذشته دچار مشکل شد.
وی یادآور شد: کمک های غیرنقدی شامل مواد غذایی، پوشاک و صفحه های خورشیدی برای تامین برق به مناطق آسیب دیده در منطقه قشلاقی گلستان، برای عشایر سمنانی ارسال شد.
حسینی به خدمات رسانی و حمایت از عشایر استان سمنان تاکید و بیان کرد: اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال برای تامین کمک های غیرنقدی عشایر این استان تخصیص یافت.

** سیل 345 میلیارد ریال در بخش کشاورزی خسارت زد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: وقوع سیل در چند روز گذشته موجب خسارت هایی در بخش کشاورزی حدود 354 میلیارد ریال، در بخش ساختمان ها و وسایل نقلیه و صدمات جانی بالغ بر 560 میلیارد ریال و 700 میلیارد ریال در بخش بیمه شد.
ایرج رئیسیان افزود: تاکنون بالغ بر یک هزار و 620 میلیارد ریال میزان خسارت های وارد شده به منطقه های مختلف این استان در پی بارش های اخیر بوده است.
وی با اشاره به وزش بادهای شدید در برخی از نقاط استان در این مدت، بیان کرد: سرعت وزش باد در منطقه رضوان 100 کیلومتر بر ساعت و در شهرستان ‌دامغان 107 کیلومتر بر ساعت بود.
رئیسیان ادامه داد: با وجود وزش بادهای شدید امداد رسانی به در راه ماندگان، مسافران نوروزی و هم استانی ها به سرعت انجام شد.
وی اظهار داشت: در پی بارش های اخیر 150‌ کیلومتر از راه های مواصلاتی در استان سمنان مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری، هلال احمر و پلیس راه بازگشایی شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان خاطر نشان کرد: با حضور تیم‌ های عملیاتی شرکت ‌گاز، برق و آب، مشکلات به وجود آمده در این بخش ها در منطقه های مختلف این استان، در کمترین زمان ممکن برطرف شد.
وی یادآور شد: بر اثر جاری شدن سیلاب در‌ پایین دست شهر سمنان و به دلیل توجه نکردن به هشدار های صورت گرفته، یکی از همشهریان فوت شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: در پی بارش های اخیر، با حضور به موقع مسئولان و هم چنین تلاش های ستاد مدیریت بحران استان، در کمترین ‌زمان‌ ممکن خدمات مطلوب به در راه ماندگان و آسیب دیدگاه ارائه شد.

** سیل موجب تخریب جدی 538 واحد مسکونی در سمنان شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: وقوع سیل در روزهای گذشته بالغ بر 98 میلیارد ریال به طرح‌ های هادی روستایی استان خسارت زد و 538 واحد مسکونی را به شدت تخریب کرد طوری که امکان بازسازی نیست.
علیرضا فلاحی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 493 واحد مسکونی روستایی و 45 واحد مسکونی در شهرهای استان به دلیل شدت تخریب و خسارت ناشی از سیلِ روزهای گذشته قابل بازسازی نیست و باید واحد مسکونی جدید احداث شود.
وی ابراز داشت: بر اساس ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن استان سمنان 394 واحد مسکونی در شهرها و یک هزار و 585 واحد مسکونی در روستاها نیازمند تعمیر است.

** سیل 200 میلیارد به دامغان خسارت زد
فرماندار دامغان گفت: بارش های اخیر و وقوع سیلاب به 37 روستای این شهرستان 200 میلیارد ریال خسارت زد.
علی اصغر مجد در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش های اخیر و وقوع سیلاب در روستاها و محورهای شهرستان منجر به خسارت 200 میلیارد ریالی حوزه های مختلف و زیرساخت ها شد که عمده این میزان خسارت وارده به روستاهای سرکویر و جنوبی شهرستان بوده است.
فرماندار دامغان ادامه داد: وقوع سیلاب به راه‌ ها، زیرساخت‌های شهری و روستایی، بند های آب، بخش کشاورزی، امور عشایری، منابع طبیعی، آبفای شهری و روستایی، منابع آب و شهرداری‌ های دامغان، دیباج، کلاته رودبار و امیریه خسارت وارد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در پی بارش‌ های اخیر 28 روستا در بخش امیرآباد و 10 روستای بخش مرکزی دچار خسارت شدند.

**خسارت 20 میلیارد ریالی به شبکه آب روستایی سمنان
منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: برف و کولاک هفته اول سال 98 به همراه رانش زمین 20 میلیارد ریال به تاسیسات آب مناطق روستایی در شرق این استان خسارت وارد کرد.

** لایروبی مسیل راهکار کنترل و مهار سیلاب
فرماندار شهرستان سمنان گفت: جاری شدن سیلاب در این شهر و در روستای حسن آباد هیچ گونه مشکل خاصی را به وجود نیاورده است و علت کاهش خسارت ناشی از سیلاب در این شهر را، لایروبی مسیل ها دانست.
سیدعباس دانایی افزود: تمام تمهیدات لازم برای عبور سیلاب از مسیل ها از چند روز قبل اتخاذ شده بود و همین برنامه ریزی و هماهنگی موجب کاهش خسارت های ناشی از وقوع سیل در سمنان شد.

** کاهش خسارت ناشی از وقوع سیل با اجرای طرح های آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره آب های زیر زمینی دارد.
فرهاد عبدالشاه اضافه کرد: مطالعات و مکان یابی محل های مناسب برای اقدامات آبخیزداری، آبخوان داری و پخش سیلاب به منظور تغذیه آب های زیرزمینی موجب جلوگیری از خسارت های سیل و آبیاری های سیلابی در استان می شود.
وی یادآور شد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مقرون به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است، چرا که در مواقع بحران با کمترین هزینه تا حد زیادی از خسارت های جانی و مالی پیشگیری می کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 14حوضه استان با 300 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی سال گذشته اجرا شد.
وی تصریح کرد: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 14 حوضه در شهرستان های استان سمنان در برخی مناطق با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی و در مناطق سردسیری با پیشرفت 80 درصدی انجام شد.
وی تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری را یکی از رویکردهای مهم پس از انقلاب در حوزه منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: 2 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان سمنان در حوضه سیل خیز قرار دارد که در 560 هزار هکتار به منظور کنترل سیلاب عملیات آبخیزداری انجام شده است.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.