به گزارش ایرنا، ضریب اشتغال با توسعه مهارت آموزی در مدرسه های کشور افزایش می یابد و دانش آموز استقلال طلبی، مثبت اندیشی و دیگر شرایط کلیدی زندگی در اجتماع را در محیط کار فرا می گیرد.
توسعه زیرساخت ها برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی در مدرسه ها ضروری است و برای استقبال دانش آموزان از این مدارس، افزایش امکانات آموزشی اجتناب ناپذیر است.
تنوع بخشی در محیط یادگیری یکی از راهبردهای اساسی برای مشارکت حداکثری دانش آموزان در طرح های مهارت آموزی و افزایش اشتغال در کشور است، تجهیز هنرستان های کشور با وجود فاصله داشتن با شرایط مطلوب، گامی برای تحقق این راهبرد است.
در کنار تامین تجهیزات، تدریس و تعریف رشته های تحصیلی در مدارس باید براساس نیاز منطقه ای و سند آمایش سرزمین باشد، از تدریس رشته های تحصیلی که به توسعه مهارت آموزی نمی انجامد پرهیز کرد.
به گفته سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش، 860 میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان های کاردانش کشور برای سال جاری تصویب شده است.
اقدام ارزشمند استان سمنان برای سوق دادن جوانان به تحصیل در رشته های مهارتی طرح شعار«هر جوان یک مهارت است» و اکنون 6 هزار دانش آموز دوره های متوسطه دوم و رشته های نظری در قالب طرح «ایران مهارت» با همکاری مراکز آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد و چهار هزار دانش آموز نیز در قالب طرح «هر دانش آموز، یک مهارت» با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش می بینند.
در استان سمنان چهار هزار و 700 هنرجو در 24 هنرستان فنی و حرفه ای و پنج هزار و 400 مهارت آموز در 64 دبیرستان کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.
براساس آمار بیش از 180 هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای در استان سمنان فعال است، 10 هزار دانش آموز در مدارس کاردانش و فنی و حرفه استان سمنان مشغول به تحصیل هستند و این استان رتبه نخست کشور از نظر توزیع دانش آموزان در بین رشته های تحصیلی نظری و فنی را دارد.

** عمل گرایی در آموزش و پرورش نهادینه شود
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: توجه به مهارت آموزی و عمل گرایی در آموزش و پرورش بیش از پیش نهادینه شود و آموزش و پرورش دانش آموزان مستعد این به بخش را بورسیه کند.
احمد همتی افزود: باید مهارت آموزی در کنار واحدهای صنعتی باشد و افتتاح دفاتر همکاری های آموزشی به افزایش اشتغال و شکوفایی استعدادهای نونهال ایران اسلامی کمک شایانی می کند.
وی ادامه داد: در مدارس و دانشگاه های کشور به رویکرد نظریه پردازی به نسبت عمل گرایی بیشتر توجه می شود که این راهبرد به هیچ عنوان به شکوفایی استعدادها نمی انجامد.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: وزارت آموزش و پرورش با اتخاذ راهبردهای اصولی و رفع موانع زیرساختی در بحث مهارت آموزی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان تلاش کند.

** تجهیزات کارگاهی هنرستان های سمنان روزآمد نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه امکانات و تجهیزات کارگاهی هنرستان های استان روزآمد نیست، گفت: سال جاری بالغ بر 20 میلیارد ریال برای تجهیزات این هنرستان ها هزینه شد و با برنامه ریزی دولت، این میزان برای سال 98 با 25 درصد افزایش پیش بینی شده است.
محمد دستورانی بیان کرد: آموزش های مهارتی با پیش بینی افزایش 25 درصدی بودجه تجهیزات هنرستان های فنی و حرفه ای و دبیرستان های کاردانش استان در سال آینده تقویت می شود.
وی خاطرنشان کرد: وجود امکانات و تجهیزات مناسب کارگاهی و آزمایشگاهی در هنرستان ها، دبیرستان ها، پژوهش سراها و مراکز آموزشی استان سمنان، در تبدیل ایده و طرح های خلاقانه دانش آموزان به اختراع های مفید تاثیرگذار است.

** تجهیز هنرستان ها اولویت آموزش و پرورش است
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با بیان اینکه اعتبارهای موجود برای تجهیز کامل امکانات کارگاهی هنرستان های استان کفایت نمی کند، گفت: ایجاد شرایط مطلوب و مناسب برای هنرجویان از اولویت های آموزش و پرورش است.
دستورانی ابراز داشت: طی تفاهم نامه هایی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش برون سپاری شد و زمینه استفاده هنرجویان از کارگاه های مجهز فراهم شده است.
وی گفت: رشته های تحصیلی بدون ایجاد مهارت و تخصص های فنی، منجر به فرصت شغلی و کارآفرینی نمی شود، باید با بررسی، واکاوی و نیازسنجی منطقه ای، این گونه رشته ها از نظام آموزشی حذف شود.
دستورانی با بیان اینکه مهارت آموزی از اولویت های آموزش و پرورش استان سمنان است، افزود: آمایش سرزمینی همراه با در نظر گفتن شرایط منطقه ای، نیروی انسانی موجود، مواد اولیه مورد نیاز و شرایط لازم برای کارآفرینی، از مولفه های اصلی در ایجاد رشته های مهارتی تخصصی در نقاط مختلف استان است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان، به راه اندازی دفتر همکاری شهرک های صنعتی با شاخه کاردانش به عنوان ششمین استان در کشور اشاره کرد و گفت: در این طرح دانش آموزان رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای بخشی از آموزش های لازم مهارتی خود را در کارخانه های صنعتی بزرگ استان سپری می کنند.

** افزایش استقبال دانش آموزان از هنرستان ها
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان این که مهارت آموزی راهکار ایجاد اشتغال است، گفت: توسعه متوازن آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش به بیش از 58 درصد افزایش یافته است.
دستورانی افزود: اکنون درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای در استان سمنان از 39.57 به 60 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: قبولی دانش آموزان در کنکور آموزشکده های فنی و حرفه ای از 22.96 به 98 درصد افزایش یافته است که این آمار بیانگر استقبال مطلوب دانش آموزان از رشته های فنی است.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، کمبود فضای آموزشی و تجهیز هنرستان‌ها از چالش های پیش روی آموزش و پرورش استان سمنان است.

**هنرستان کشاورزی شهر امیریه در انتظار توجه
رئیس آموزش و پرورش منطقه امیرآباد شهرستان دامغان گفت: هنرستان کشاورزی شهر امیریه از وضعیت مطلوب برخوردار نیست و حتی از امکانات اولیه استاندارد محروم است.
حمیدرضا هروی افزود: کمبود نیروی انسانی، قدیمی بودن بناها، نبود خوابگاه استاندارد، امکانات شبانه روزی نامناسب و نبود امکانات تفریحی ویژه دانش آموزان غیربومی، از مهم ترین مشکلات این هنرستان است.
وی، به ساختمان های قدیمی این هنرستان اشاره کرد و گفت: ساختمان های این مجموعه آموزشی به دلیل قدمت بالا، تخریبی است و نیاز به نوسازی دارد.
هروی افزود: ماشین های کشاورزی، امور باغی، پرورش گل های آپارتمانی، تولید گیاهان دارویی و زعفران، از رشته های اصلی این هنرستان است.
رئیس آموزش و پرورش منطقه امیرآباد شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: تجهیزات این هنرستان به روز نیست و نیازمند بودجه برای تعمیرات خودروهای قدیمی و خرید یک دستگاه تراکتور است.
وی افزود: ظرفیت پذیرش این هنرستان بیش از 150 نفر است که به دلیل نبود امکانات مختلف به نصف کاهش یافته است.
رئیس آموزش و پرورش منطقه امیرآباد شهرستان دامغان گفت: تخصیص بودجه برای رفع مشکلات موجود از طریق دولت و یا کمک خیران از مهم ترین درخواست های این مجموعه است.
به گزارش ایرنا، بخش امیرآباد از توابع شهرستان دامغان و در 25 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار دارد و هنرستان کشاورزی امیریه دارای 440 هکتار اراضی کشاورزی است.
زیر بنای تحقق شعار هر جوان یک مهارت به منظور اشتغالزایی در جامعه به منظور حل مشکل بیکاری نیازمند تامین زیرساخت هاست و تامین زیرساخت در گرو توجه و تجهیز هنرستان هاست.
7342/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.