به گزارش ایرنا، هر روز در گوشه و کنار این دنیا مقصدهایی جدید برای گردشگران رونمایی می شود؛ مکان های که پیش از این جاذبه ای نداشته یا بدون توجه رها شده بودند حال به مهم ترین نقاط گردشگری تبدیل شده و می توانند به تنهایی بخش عمده ای از تامین درآمدهای یک منطقه و حتی کشور را به خود اختصاص دهند.
گرچه توجه به توسعه گرشگری در ایران با تاخیر در مقایسه با دیگر کشورها آغاز شد اما در طول دهه گذشته اقدام های موثری برای رونق این بخش مهم انجام شده تا سهم درآمدهای غیر نفتی این سرزمین پهناور را از روزنه آن چه که امروز به صنعت پاک معروف است، افزایش دهد.
شهرستان شاهرود باوجود داشتن ظرفیت های متفاوت در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و قرار گرفتن در مسیر سالانه میلیون ها مسافر و زائر عبوری، می تواند در آینده ای نزدیک به عنوان مقصدی تازه برای گردشگران معرفی شود.
شعاری که در چند سال گذشته از زبان برخی استانداران سمنان با عنوان تبدیل این استان از معبر به مقصدی برای گردشگری مطرح شده، می تواند با اندکی توجه و سرمایه گذاری در شاهرود نمود عینی یابد.
به این منظور میزگردی با عنوان «توسعه گردشگری در شاهرود» در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد. در این میزگرد حسینعلی سمیعی رئیس شورای شهر شاهرود، حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود، مجتبی رحیمی پژوهشگر و بردیا شریفی مدرس و فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند.

** میانگین ماندگاری مسافران در شاهرود 24 ساعت است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود میانگین زمان ماندگاری مسافران در این شهرستان را 24 ساعت اعلام کرد و گفت: بیشترین گردشگران در فصل های بهار، تابستان و ابتدای پاییز به شاهرود سفر می کنند اما وجود جاذبه های کویری نیز سبب شده تا در فصل سرد سال هم این مناطق پذیرای گردشگران بسیاری باشند.
حسنی با بیان اینکه شاهرود در تعطیلات نوروز ظرفیت پذیرش 150 هزار گردشگر را داراست، تصریح کرد: ظرفیت اقامت در تاسیسات گردشگری شهرستان بیش ازیک هزار و 500 تن در شبانه روز است.
وی یادآور شد: در طول سال نیز حدود یک میلیون گردشگر در چهار هتل، سه مهمانپذیر، 36 اقامتگاه بوم گردی، 36 اقامتگاه مسافر و در مجموع بیش از 700 تخت هتلی اقامت می کنند.

** افزایش چشمگیر اقامتگاه های بوم گردی با معرفی روستاها
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با اشاره به آغاز فعالیت هایی برای معرفی جاذبه های گردشگری روستاهای شرق استان سمنان از حدود یک دهه پیش، اظهار داشت: برگزاری جشنواره هایی همچون «سفر به دشت شقایق کالپوش»، «سفر به توران» و «سفر به زیستگاه زاغ بور» پای گردشگران بسیاری را به کالپوش و خوارتوران باز کرد در حالی که پیش از این فقط نیروهای دولتی در این مناطق حضور داشتند.
حسنی افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی در شاهرود را نشان از ظرفیت بسیار زیاد جاذبه های گردشگری در مناطق روستایی و عشایر شهرستان دانست و تاکید کرد: تعداد اقامتگاه های بوم گردی در حال تاسیس در شهرستان شاهرود از عدد 40 فراتر رفته در حالی که بسیاری از استان ها هنوز به این میزان دست نیافته اند و برای نمونه در استان خراسان رضوی 40 اقامتگاه بوم گردی دایر است.
وی اضافه کرد: با این وجود توصیه می شود روستاییان در کنار حفظ تولیدات کشاورزی و دامی خود به عنوان اشتغال مکمل به گردشگری نگاه کنند و اینکه مانند هتل ها فقط در انتظار آمدن گردشگر باشند، کار درستی نیست.

** تشکل های گردشگری و شهرداری ها کمک کنند
پژوهشگر حوزه گردشگری و یکی از مدیران پیشین در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه این سازمان به تنهایی نمی تواند گردشگری را در کشور توسعه دهد، تصریح کرد: تشکیل سازمان های مردم نهاد و تشکل های گردشگری می توانند در این زمینه برای دستیابی به اهداف تعیین شده به دولت کمک بسیاری کند.
رحیمی به ضرورت همکاری دیگر نهاد ها نیز اشاره و اضافه کرد: شوراها و شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها از جمله نهادهایی هستند که می توانند بیشترین کمک را به رونق گردشگری داشته باشند.
وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها پرداختن به موضوع های فرهنگی در اختیار شهرداری هاست اما در کشور ما به دلیل وجود ایرادهای ساختاری، هر حوزه در اختیار یک نهاد قرار گرفته است.
این پژوهشگر اظهار داشت: در تمام دنیا موزه ها در اختیار شهرداری هاست و در ایران نیز اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگهداری موزه ها و مکان های تاریخی داخل شهرها را به شهرداری ها واگذار کند، بخشی از بار سنگین مالی را از روی دوش خود بر می دارد و این نگاه در تهران به دلیل درآمدزا بودن موزه ها وجود دارد اما در شهرستان ها کمتر به این موضوع پرداخته می شود.
نماینده دفترهای گردشگری استان سمنان نیز با تاکید بر اینکه برای یافتن راه مناسب نیازمند همکاری دیگر نهادها هستیم، ابراز داشت: سازمان میراث فرهنگی تمام توان خود را برای دستیابی به این مهم به کار بسته اما نمی توان همه وظیفه را بر عهده این نهاد گذاشت.
شریفی با بیان اینکه دست های همکاری دیگر نهادها برای توسعه گردشگری بسیار کوتاه است، یادآور شد: با تعامل بیشتر با شهرداری های شاهرود و بسطام کمیسیون های فرهنگی و گردشگری به منظور ایجاد پل ارتباطی میراث فرهنگی و این مجموعه ها ایجاد شده و از این راه مطالبه های خود را پیگیری می کنیم.

** شهر انسان محور توانایی جذب گردشگر دارد
رئیس شورای شهر شاهرود هم با بیان اینکه شورای پنجم 14 سیاست محوری خود را بر پایه ایجاد شهری انسان محور، برنامه ریزی کرده، اظهار داشت: بسیاری از شهرها تاکنون فضاهای خودرو محور را در داخل خود گسترش دادند در حالی که می توان با تغییر سیاست ها به سمت انسان محوری، گردشگران بیشتری را نیز جذب کرد.
سمیعی با تاکید بر اینکه تغییر سیما و منظر شهری در شاهرود نخستین کاری بود که در کوتاه مدت به منظور جلب اعتماد عمومی جامه عمل پوشید، تصریح کرد: باید با انجام برخی اقدام های عمرانی، شهری زیبا و متفاوت از دیگر شهرها داشته باشیم و در گام نخست این موضوع و جلب اعتماد مردم سبب شد درآمدهای شهرداری تا پایان دیماه امسال به 850 میلیارد میلیارد ریال رسیده و بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال به رقم حدود یکهزار میلیارد ریال دست یابد در حالی که بودجه سال گذشته 760 میلیارد ریال بود.
وی با بیان اینکه شاهرود تاکنون از عنوان «قاره کوچک» فقط نام آن را یدک کشیده و بهره ای از ظرفیت های خود نبرده، یادآور شد: تحقق شعار تبدیل شاهرود از معبر به مقصد گردشگری نیاز به زحمت فراوان دارد و اگر دستکم یک شب ماندگاری مسافران افزایش یابد، به هدف خود رسیده ایم.

** ظرفیت های موجود حفظ شود
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود مجموعه های تاریخی بسطام و خرقان، جنگل ابر و قطری، آبشار تنگه داستان مُجِن و خوارتوران را از جمله مناطق دارای بیشترین آمار بازدید گردشگر برشمرد و یادآور شد: با این وجود در کنار معرفی جاذبه ها، باید زیرساخت های مناسب نیز برای پذیرش گردشگر ایجاد شود.
حسنی ادامه داد: آمار بازدیدکنندگان از آبشار تنگه داستان مُجِن همپای جنگل ابر به پیش می رود اما هنوز نتوانستیم هشت کیومتر از مسیر خاکی دسترسی به آبشار را آسفالت کنیم.
پژوهشگر حوزه گردشگری نیز با تاکید بر اینکه تبدیل شدن به مقصدی برای گردشگران کار ارزنده ای است اما باید اکنون از ظرفیت معبر بودن نیز به درستی بهره برد، یادآور شد: فقط بخشی از مسافران عبوری وارد شهر و بخش دیگری از کمربندی خارج می شوند در حالیکه اگر هر یک از میلیون ها زائر امام هشتم (ع) مبلغ بسیار ناچیزی در شهر هزینه کنند، می توان معادل بودجه یک سال شهرداری درآمد کسب کرد.
رحیمی اظهار داشت: می توان در کمربندی با استفاده از سازه ها و مصالح بومی منطقه مکان هایی را برای ارائه خدمات به مسافران ایجاد کرد و بهره بردن از کمک های نهادهایی چون آستان قدس رضوی نیز در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

** نماد شهری ایجاد شود
رئیس شورای شهر شاهرود با تاکید بر اینکه علاوه بر ظرفیت های موجود باید جاذبه های جدیدی نیز برای شهر ایجاد شود، افزود: آب و هوای خوب نخستین داشته شاهرود است که به لطف خدا در اختیار این مردم قرار داده شده و در کنار آن برخی جاذبه های طبیعی نیز ایجاد شده است اما این به تنهایی برای جذب گردشگر کافی نیست.
سمیعی تعیین نماد شهری را یکی از سیاست های شورای شهر برشمرد و تصریح کرد: شهر مانند کالایی است که باید نخست ساخته و سپس برای فروش آن تبلیغ شود و ما در زمینه معرفی شهر تاکنون ضعیف عمل کرده ایم.
وی به برخی چالش های پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: وقتی شهر انسان محور مطرح می شود، این موضوع به معنای ایجاد تقاطع غیر همسطح نیست اما می توان پلی را مشابه پل طبیعت تهران اما به صورت بومی و چند منظوره ایجاد کرد.
رئیس شورای شهر شاهرود با بیان اینکه هیچ کس برای دیدن تقاطع غیر همسطح به شهری سفر نمی کند، افزود: متأسفانه گاهی مردم شاهرود را با دیگر شهرهای همسایه مقایسه می کنند و انتظار ساخت چنین تقاطع هایی را دارند در حالی که این طرح باید در نقاطی اجرا شود که گره کور ترافیکی وجود دارد و به اعتقاد کارشناسان نمی توان آن را مولفه پیشرفت یک شهر دانست.

** آموزش، راهکاری مطمئن برای توسعه گردشگری
مدرس و نماینده دفترهای گردشگری استان سمنان با بیان اینکه ایران از صنعت گردشگری عقب افتاده، تأکید کرد: در یک دوره زمانی به دلیل نبود نگاه مثبت به این حوزه گردشگری نیز به کشور وارد نمی شد اما اکنون به این نتیجه رسیده ایم که بعد از نفت و خودرو، گردشگری یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشورها است.
شریفی اضافه کرد: برای رفع این معضل باید با توجه به داشته های خود، آموزش همگانی را در جامعه حاکم کنیم چرا که حتی دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع نیز آموزشی در خصوص گردشگری ندیده اند و نمی دانند گردشگری به چه معناست.
وی ادامه داد: بسیاری از نهادهای مرتبط نمی دانند بازاریابی گردشگری به چه صورتی باید انجام شود و اینکه هر گروه مخاطب نیز رشته تخصصی مربوط به خود را دارد.
7359/6167/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.