به گزارش ایرنا، بخش مرکزی شاهرود دارای روستاهای متعددی است که با فاصله های گوناگون از مرکز شهرستان جای گرفته اند.
برخی از آن قدر به شاهرود نزدیک هستند که تشخیص اینکه روستا و جدا از منطقه شهری هستند آسان نیست و در مقابل، برخی چنان دورافتاده اند که برای رسیدن به آن ها باید کیلومترها راه به سمت کویر مرکزی در جنوب شهرستان پیمود.
این روستاها ویژگی های متمایزی نیز دارند، گرچه شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است، اما هرچه از شاهرود دور می شویم نوع کشت و محصول باغی تغییر می کند و با شکل متفاوتی از دامداری رو به رو می شویم.
محصول عمده باغ های قسمتی از شاهرود که به آن «زیراستاق» گفته می شود انگور است و در برخی روستاها به دلیل داشتن شرایط مناسب، باغ های پسته هم در حال توسعه است، دامداران نیز بیشتر دام سبک پرورش می دهند.
اما با رفتن به سمت کویر به تدریج تاکستان ها جای خود را به نخل های سربه فلک کشیده می دهند و دام سنگین به ویژه شتر جایگزین پرورش گوسفند می شود.
وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نیز با یکدیگر بسیار متفاوت است، دهستان طرود یکی از بخش های کم برخوردار شهرستان شاهرود است که گرچه در چند سال گذشته اقدام های خوبی هم چون آبرسانی به روستاهای آن در دستور کار دولت بوده اما هنوز با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کند.

** راه های بخش مرکزی وضع نامناسبی دارند
بهسازی راه ها یکی از مهم ترین خواسته های ساکنان بخش مرکزی شاهرود است. یکی از اهالی روستای طرود در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: روزانه حدود 300 خودروی ترانزیت از شاهرود به سمت کویر رفت و آمد می کند اما جاده مناسب تردد این تعداد خودروی سنگین نیست.
علی ربیعی افزود: جاده طرود با گذشت سال ها هنوز بهسازی نشده در صورتی که در روزهای تعطیل به خصوص نوروز تعداد خودروهای عبوری که از شاهرود به سمت اصفهان و یزد می روند بسیار افزایش می یابد.
علاوه بر این، برخی از پل های روگذر و زیرگذر نیز که تعدادی از آن ها برای عبور ریل راه آهن ساخته شده، برای ساکنان روستاهای همجوار مشکلاتی را به وجود آورده است.
علی عجم حسنی یکی از اهالی روستای بدشت در این باره گفت: پلی که در این روستا احداث شده مشکلاتی را به وجود آورده است به گونه ای که در زمان بارندگی، آبِ زیر پل مانع رفت و آمد می شود.
روح الله عرب یار محمدی، ساکن روستای سعد آباد هم گفت: پل روگذر روشنایی ندارد و آسفالت روستا هم بعد از پل بسیار ناهموار و نامناسب است.
زهرا صفاری، دهیار قلعه شوکت و عضدی هم با بیان اینکه روستاییان خودشان برای حل مشکل راه وارد عمل شدند، اظهار داشت: ساکنان این منطقه برای بهسازی بلوار مواصلاتی بین روستاها یک میلیارد ریال جمع آوری کردند و از مسوولان تقاضا دارند برای بهسازی مسیر با آنان همکاری کنند.
نامناسب بودن مسیرهای روستایی و آسفالت نبودن کوچه ها مشکلاتی است که دیگر روستاهای این بخش همچون خوریان و یونس آباد را نیز با چالش های جدی رو به رو کرده است.
رئیس شورای بخش مرکزی شاهرود با اشاره به نامناسب بودن جاده های بین روستاها، تصریح کرد: این در حالی است که رفت و آمد روستاییان بین روستاها بیشتر از رفت و آمد آنان به شهر است.
حسین خنکال افزود: به علت خرابی جاده ها، تاکسی و سرویس های مدارس برای جابه جایی دانش آموزان همکاری نمی کنند.
وی، پل های روگذر و زیرگذر راه آهن را یکی از مهمترین مشکلات بخش مرکزی دانست و گفت: متأسفانه گاهی پل های غیراستاندارد و بدون کارشناسی ساخته می شود که مشکلات بعدی آن برای ساکنان روستاها به یادگار می ماند.

** سرقت گوسفندان، چالش روستاییان شاهرود
خنکال، رئیس شورای بخش مرکزی شاهرود همچنین سرقت احشام را از دیگر چالش های این روزهای روستاییان این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: ناامنی در روستاها زیاد شده و سرقت های متعدد سبب شده تا روستاییان جرات نگهداری احشام نداشته باشند.
یکی از اهالی روستای سعدآباد هم با اشاره به افزایش سرقت در این محدوده گفت: دزدی در روستاها به قدری زیاد است که هر روز و شب گوسفندان و یا آهن آلات دزدیده می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شاهرود اما در گفت و گو با ایرنا، از معرفی بخشدار مرکزی در روزهای آینده خبر داد و گفت: جلوگیری از سرقت احشام با توجه به پراکنده بودن روستاهای بخش مرکزی کار دشواری است.
احمد خرم با بیان اینکه نیروی انتظامی نمی تواند همه روستاها را پوشش دهد، افزود: مالکان و اهالی باید در این زمینه کنترل و نظارت بیشتری داشته باشند.
وی هم چنین یادآور شد: درخصوص جانمایی پاسگاه های انتظامی در شهرستان مشکلاتی وجود دارد و این کار باید بر اساس پراکندگی و وسعت روستاها انجام شود.
خرم، ایجاد پاسگاه های جدید و استخدام نیرو و تجهیزات را از سوی نیروی انتظامی خواستار شد و گفت: باید شدیدترین مجازات ها برای مجرمان برهم زننده امنیت به ویژه سارقان در نظر گرفته شود به گونه ای که احکام صادر شده بازدارنده باشد.
وی همچنین بهسازی راه ها و پل ها را از اولویت های اداره راه و ترابری برشمرد و رسیدگی به وضعیت جاده های اصلی و فرعی این منطقه را خواستار شد.

** حل مشکلات روستاها اولویت بندی می شود
فرماندار شاهرود هم با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات روستاها باید اولویت بندی شود، اظهار داشت: دهیاران آمار و اطلاعات روستاهای خود را به طور دقیق ارائه کنند تا بتوان نیازها را اولویت بندی کرده و بودجه سال آینده را بر این مبنا تقسیم بندی کرد.
محمد کرم محمدی با بیان اینکه بسیاری از مسوولان تاکنون نتوانسته اند از لحاظ آماری درست عمل کنند، تصریح کرد: مدیریت مبتنی بر پاسخگویی درست وجود ندارد و این امر موجب شده تا آمارهای غلط ارائه شود.
وی، از مدیران راه آهن نیز برای حضور نیافتن در نشست بررسی مشکلات روستاهای بخش مرکزی گله کرد و اظهار داشت: در چند نقطه از روستاها مانند دیزج و رویان پل های راه آهن وضعیت نامناسبی داشته و این امر سبب نارضایتی مردم شده است.
معاون استانداری سمنان همچنین تامین آب آشامیدنی، بهسازی معابر و ایجاد امنیت در روستاها را از اولویت های کاری برای سال 98 عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود دارای سه بخش بسطام، مرکزی و بیارجمند است.
روستاهای قلعه نوخالصه، یونس آباد، رویان، جعفرآباد، خوریان، اردیان، مغان، دیزج، کلاته خان، سعد آباد، علی آباد، صالح آباد، بدشت، دهملا، راهنجان، قلعه حاجی، حداده، گرجی، کلاته ملا و طرود روستاهای بخش مرکزی شاهرود را تشکیل می دهند.
7359/6167/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.