به گزارش ایرنا، فلفل قرمز یکی از محصولات مهم کشاورزان بیارجمند است. این ادویه تند و آتشین پس از انقلاب جایگزین کشت خشخاش در این منطقه شده و درگذر سال ها بیارجمند را به یکی از بزرگ ترین قطب های تولید فلفل در کشور تبدیل کرده است.
حال اقتصاد تک محصولی مردم برخی روستاهای این منطقه کم برخوردار وابسته به کشت فلفل بوده و برای خشک کردن محصولشان نیز همچنان از روش های سنتی استفاده می کنند.
طوفان 2روز گذشته در بخش بیارجمند شاهرود، خسارت زیادی به فلفل کاران این منطقه وارد کرد. فلفل های قرمزی که برای خشک شدن بر روی زمین پهن شده بود، به دلیل باد شدید به سرعت در هوا پخش شده و بیابان های اطراف را قرمزپوش کرد.
یکی از کشاورزان احمد آبادی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه طوفان حدود 10 میلیارد ریال فلفل قرمز را بر باد داده و به روستاهای این محدوده خسارت زد، افزود: طوفان فلفل های خشک را در تاغ زار های بیابان پراکنده و جمع کردن آن ها کاری دشوار و هزینه بر است.
علی اکبر احمدی با اشاره به اینکه این فلفل ها برای خشک شدن در اطراف روستاها روی زمین پهن شده بودند، افزود: در برخی نقاط تا حدود 2 کیلومتر اطراف آسفالت جاده با فلفل پوشیده شده است.
وی ادامه داد: قبل از وقوع طوفان بیشتر از 10 هکتار فلفل فقط در روستای احمد آباد روی زمین پخش شده بود و این آمار جدا از روستاهای دیگر منطقه است.
یکی دیگر از کشاورزان این روستا هم در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه هر هکتار زمین زیر کشت فلفل 500 میلیون ریال به فروش می رسد، یادآور شد: فلفل قرمز خشک و نکوبیده را کیلویی 100 هزار ریال از کشاورز خریداری می کنند.
حجت عامری با بیان اینکه به ازای هر چاه آب 10 هکتار فلفل کاری انجام می شود، افزود: تنها در روستای احمد آباد 6 حلقه چاه برای فلفل کاری استفاده می شود.
وی اضافه کرد: طوفان فلفل ها را با چنان سرعتی در هوا پخش کرد که اکنون هر گوشه ای را که نگاه کنی، در میان تاغ های بیابان و یا کانال های آب پر از فلفل قرمز شده است.
عامری اختصاص فضایی سرپوشیده را برای خشک کردن فلفل خواستار شد و گفت: کشاورزان بیارجمندی هنوز به روش های قدیمی فلفل را روی زمین خشک می کنند و به دلیل بارش های پاییزه هم مجبور شدند فلفل ها را دیرتر روی زمین پهن کنند.
روح الله کزیمی بخشدار بیارجمند هم با تایید این امر به ایرنا گفت:
کارشناسان جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارت ها هستند.
وی افزود: راه اندازی واحدهای فرآوری و خشک کنی این محصولات نیاز به سرمایه گذاری دارد.
شهرستان شاهرود با53 هزارکیلومتر مربع وسعت و 240هزارنفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.
شهر بیارجمند، مرکز بخش بیارجمند، در 110 کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته و تا سمنان 310 کیلومتر فاصله دارد.
این بخش با بیش از 10 هزار نفر جمعیت 40 روستا دارد.
پارک ملی و زیست کره حیات وحش خارتوران در 250 کیلومتری جنوب غربی شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.