به گزارش ایرنا ، وجود اقلام غذایی تاریخ مصرف گذشته در برخی فروشگاه ها ، وزن کم مواد غذایی نسبت به میزان اعلام شده بر روی بسته و عدم تناسب محتوای برخی بسته ها با آنچه اعلام شده، از عمده ترین گلایه های مردم هستند.
به گفته آن ها ، صاحبان برخی مغازه ها و فروشگاه ها برای جلب مشتری تخفیف هایی را روی شیشه مغازه تبلیغ می کنند؛ اما از مواد غذایی تاریخ گذشته و یا موادی را که مدت اندکی از تاریخ مصرف آن باقیمانده ،به مشتری عرضه می کنند.
یکی از مردم شاهرود با بیان این که این نوع حراجی سود زیادی برای فروشنده ها دارد، افزود: بیشترین نظارت بر فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ باید اعمال شود ، چون خانواده ها با اعتماد بیشتری به آن ها مراجعه می کنند.
حسن احمدی افزود: چند روز پیش از یک فروشگاه زنجیره ای پنیر سفید یک کارخانه معروف و معتبر را خریداری کردم اما پس از باز کردن بسته خبری از قالب پنیرنبود .
یکی دیگر از شهروندان شاهرودی وزن کم برخی مواد غذایی بسته بنده شده را یادآور شد و گفت: تولیدکننده هایی که به این امر مبادرت می کنند در حق مصرف کننده ها اجحاف می نمایند.
حسن متحدی افزود: یکی از تولید کننده ها بر روی بسته بندی پنیر خود وزن خالص را 900 گرم اعلام کرده اما با احتساب آب درون بسته به زحمت به این وزن می رسید.
وی نبود نظارت کافی بر فعالیت تولید کننده های مواد غذایی را دلیل اصلی این امر خواند و گفت: کارخانه های تولید کننده باید برای افزایش کیفیت کالاهای خود تلاش کنند تا خدشه بر نام و محصول آن ها وارد نشود.
حسن یارمحمدی دیگر شهروند شاهرودی با بیان این که مواد غذایی و لبنیات باید با بهترین کیفیت تولید و دراختیار مردم قرار گیرد، افزود: مواد غذایی نامرغوب نباید از خط تولید کارخانه ها برای فروش ارسال شود چراکه سلامت و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
خبرنگار ایرنا سه روز متوالی برای پیگیری برخی تخلفات صورت گرفته در تولید و توزیع مواد غذایی و با همراه داشتن نمونه ها به دستگاه های ناظر در سطح شهرستان مراجعه کرد.
نخستین مراجعه به اداره بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد، پس از اینکه کارشناسان امر این مواد غذایی را دیدند به اداره غذا و دارو احاله کردند.
در مراجعه به اداره تعزیرات حکومتی ، رئیس آن گفت: ابتدا باید در اداره صنعت معدن و تجارت موضوع شکایتی مطرح شود و بازرسان آن اداره با حکم تعزیرات حکومتی برای توقیف محصول اقدام خواهند کرد.
پس از مراجعه به اداره صنعت معدن و تجارت ، اعلام شد این موضوع باید از طریق اداره بازرسی اداره پیگیری شود، که رئیس اداره بازرسی گفت: این پرونده باید در اداره های مربوطه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود رسیدگی شود.
خبرنگار ایرنا سپس به معاونت استانداری و فرمانداری وی‍ژه شاهرود مراجعه کرد که پس از ارجاع به میزخدمت 2تن از معاونان مربوطه قول پیگیری دادند.
بدنبال این پیگیری ها به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مراجعه شد که درنهایت صورت جلسه ای تنظیم شد و بار دیگر برای گرفتن امضا به اداره صنعت معدن و تجارت بازگردانده شد .
پس از اتمام امضا ها قرار شد هرکدام از دستگاههای اجرایی مساله مربوط به حوزه فعالیت خود را تا رسیدن به نتیجه پیگیر باشند.
اکنون خبرنگار ایرنا پس از سه روز پیگیری تلفنی و حضوری فقط یک صورتجلسه در دست دارد بدون این که اقدامی شده باشد.
کمی نظارت بر تولید مواد غذایی اگر چه خواست همه مردم است ، روند دادخواهی برای مردم بسیار سخت ، پیچیده و وقت گیرتر است، و موجب می شود در بسیاری از مواقع مردم از پیگیری شکایت خود منصرف شوند.
در استان سمنان 35هزار واحد صنفی فعالیت می کنند که حدود هفت هزارو 200 واحد مربوط به شهرستان شاهرود است.
شهرستان شاهرود با 240 هزارتن جمعیت و 53هزار کیلومتر مربع در شرق استان سمنان است.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.