حسن شادپور روز پنجشنبه در حاشیه آیین آغاز چهارمین همایش قومس شناسی در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان، در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نخستین همایش قومس شناسی در سال 1371 در گرمسار و همایش دوم و سوم آن در سال های بعد در دامغان و شاهرود برگزار شد.
وی ادامه داد: پس از وقفه بیست ساله، چهارمین همایش قومس شناسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و با همکاری بنیاد ایران شناسی و انجمن ایرانی تاریخ در آبان ماه 97 شروع به فعالیت کرد.
شادپور، هدف از برگزاری این همایش را تقویت هویت استانی، افزایش وفاق اجتماعی در استان و افزایش نشاط علمی، فرهنگی و اجتماعی در استان سمنان عنوان کرد.
دبیر علمی همایش قومس شناسی اضافه کرد: شناسایی و معرفی قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی و معرفی آثار چاپ شده، چاپ و عرضه آثار در زمینه های مختلف، از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.
وی عنوان کرد: تاریخ و جغرافیا، طبیعت و گردشگری، هنر و معماری، مفاخر و مشاهیر، ادبیات و گویش‌ ها و مشاغل و حرفه ها، از محورهای این همایش است.
دبیر علمی همایش قومس شناسی گفت: در مجموع 55 چکیده و مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که 10 مقاله از میان آن ها به شکل سخنرانی و بقیه مقالات نیز با تکمیل نواقص آن توسط نویسندگان در مجموعه مقالات همایش در سه جلد تا پایان امسال به چاپ خواهد رسید.
همایش قومس شناسی در دو نوبت صبح و عصر امروز در فرهنگساری کومش در حال برگزاری است.
بازدید شرکت کنندگان در همایش قومس شناسی از موزه حضرت و موزه سکه شناسی و دیگر آثار باستانی استان سمنان از برنامه های نوبت صبح این همایش است و در نشست عصر از ساعت 14 و 30 دقیقه، ١٠ مقاله با موضوع های مختلف توسط پژوهشگران ارایه می شود.
نقش گردشگری در افزایش قدرت ملی، معرفی نسخه خطی سردابه از یغمای جندقی در هجو سردار ذوالفقارخانی سمنانی، آسیاب های آبی استان سمنان کارکردهای آن، تاثیر عرفان اسلامی بر معماری ایرانی و تجلی آن در مسجد جامع سمنان، بررسی نقش بایزید و منسوبان او در ساخت و بازپیرایی مجموعه تاریخی بسطام، از جمله این مقالات است.
در نوبت عصر همایش قومس شناسی در فرهنگساری کومش سمنان، علیرضا آشناگر استاندار، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و فرهنگ دوستان استان سمنان حضور می یابند و سخنرانی حامد وحدتی نسب باستان شناس و ارائه گزارش از حفاری تپه های میرک سمنان نیز از دیگر برنامه های این همایش در نوبت عصر است.
در آیین اختتامیه همایش قومس شناسی از مقالات برتر و برگزیدگان این همایش تجلیل و از کتاب فتوگرافی ایالت قومس نیز رونمایی خواهد شد.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.