صدیقه مسعودیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مردم شهرستان دامغان در شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت رتبه اول استان سمنان و در شاخص اهدای مستمر خون، رتبه اول در کل کشور را دارا هستند.
سرپرست اداره انتقال خون شهرستان دامغان گفت: 85 درصد از اهداکنندگان خون در دامغان اهداکننده مستمر هستند، و دامغان رتبه اول اهدای مستمر در کشور را از سال 87 کسب کرده است.
وی افزود: افرادی که سالانه 2 بار به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا می کنند، اهدا کننده مستمر محسوب می شوند.
مسعودیان تصریح کرد: دامغان بر اساس شاخص اهدای خون در کشور از هر هزار نفر ، 76 اهدا کننده دارد که در مقایسه با میانگین شاخص کشور که به ازای هر هزار نفر، 26 نفر اهدا کننده هستند آمار بسیار مطلوبی دارد.
وی افزود: در نیمه نخست سال 97 چهار هزار و 418 نفر به پایگاه انتقال خون دامغان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و 745 واحد خونگیری انجام شد.
مسعودیان اضافه کرد: در 6 ماه نخست امسال 323 نفر برای نخستین بار به این پایگاه مراجعه کردند و نمونه بار اول از این افراد دریافت شد.
وی خاطر نشان کرد: در پایگاه انتقال خون دامغان از نمونه خون های اهدایی پس از فرآوری، پلاکت ، پلاسما، پک سل و سایر محصولات خونی تهیه می شود و پلاسمای تهیه شده در صنایع دارویی داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: پلاکت، پک سل و سایر محصولات تهیه شده در این پایگاه علاوه بر مصرف بیمارستان دامغان، به سایر بیمارستان های استان و همچنین به بیمارستان های استان های تهران و سیستان و بلوچستان ارسال می شود.
مسعودیان، به مشارکت کم بانوان دامغانی در اهدای خون اشاره کرد و گفت: شاخص اهدای خون بانوان دامغانی با توجه به باور غلط مبنی بر کم خون بودن بانوان پایین است و باید این دیدگاه اصلاح شود.
وی افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری، 167 واحد خونی توسط بانوان در دامغان اهدا شده است.
سرپرست اداره انتقال خون شهرستان دامغان گفت: از تمام بانوان مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون، آزمایش هموگلوبین گرفته می شود و کم خونی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
از ابتدای مهر ماه 97، طرح رایگان واکسیناسیون هپاتیت بی توسط سازمان انتقال خون و زیر نظر وزارت بهداشت برای کلیه اهدا کنندگان خون مستمر در حال اجرا است که تا کنون بیش از 850 نفر در دامغان برای تزریق واکسن به مراکز بهداشت و درمان معرفی شده اند.
سالانه بیش از هفت هزار واحد خونی در پایگاه انتقال خون دامغان گرفته می شود.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.