نماینده مردم سمنان ، مهدیشهر و سرخه در مجلس گفت: حق ایران است از آب‌های سرزمین خود استفاده کند تا بتواند تنش‌های آبی در کشور و منطقه را کم کند.

به گزارش ایلنا احمد همتی در باره مشکلات کم‌آبی استان سمنان گفت: سمنان از لحاظ بهره‌وری آب جزو استان‌های اول در سطح کشور است. هم سرانه مصرفش از متوسط کشوری کمتر است و هم در چهار-پنج سال گذشته به اندازه کل 20- 30 سال اخیر روش‌های آبیاری تحت فشار در استان به اجرا در آمده و از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌ها  ما اجرای تصفیه‌خانه‌هایی در شهرهای مختلف و هوشمندسازی حدود 80 درصد چاه‌های استان است که در حال انجام است. از این لحاظ نیز در بین استان‌های کشور، سمنان پیشرو است.

همتی گفت: اما با توجه به شرایط پیش آمده و کم شدن بارش‌ها و به تبع آن کاهش شدید آب‌های عمقی و آب‌های سطحی را شاهد هستیم. آب‌های سطحی به یک سوم تقلیل یافته (یک‌سوم 15 الی 20 سال گذشته) و آب‌های زیرزمینی نیز در حال حاضر عمق‌شان به بالای 300 متر می‌رسد و عمدتا آب‌های با کیفیتی نیستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان افزود: با مجموع این مشکلات به نظر می‌رسد که باید منابع پایدار آب در استان تعریف شود که برخی از منابع پایدار سدها هستند. قسمتی از این طرح‌ها اجرا شده و بخشی هم در حال اجرا است. سدهای فینسک و روزیه جزو مصوبات سفر استانی رئیس جمهور است که در حال پیگیری آغاز به کار آنها هستیم.

نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه در ادامه تشریح کرد:  طرحی دیگر که در این زمینه مطرح است، انتقال آب از دریای خزر است که هم مجوز محیط زیست را دارد، هم ماده 215 و هم نیازهای صنعتی و شرب آن اعلام شده است و در حال حاضر  طرح آماده اجرا است.

همتی در پایان گفت: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر هم از این آب استفاده می‌کنند بنابراین حق ایران است از آب‌های سرزمین خود استفاده کند تا بتواند تنش‌های آبی در کشور و منطقه را کم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.