حمید علوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واحدهای معدنی سمنان در زمان دریافت تسهیلات باید ضمانت های مِلکی چند برابر به نسبت میزان دریافتی به بانک ها اعطا کنند که این امر انگیزه سرمایه گذار برای اجرای طرح های مختلف اقتصادی را می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: برخی از بانک های عامل سمنان سود 24 تا 26 درصدی برای بازپرداخت تسهیلات از فعالان اقتصادی مطالبه می کنند که این میزان از سود بانکی در هیچ کجای جهان سابقه ندارد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: تصمیم گیری با ثبات برای حمایت از معدن کاران در چند سال گذشته در استان سمنان از سوی نهادهای اجرایی صورت نگرفته است و باید مسئولان امر به دور از تفکر جزیره ای برای حمایت از فعالان اقتصادی در این بخش اقدام کنند.
علوی تصریح کرد: باید برای افزایش اشتغال و آبادانی در کشور بخش خصوصی و دولت همدل باشند و نباید برخی نهادهای اجرایی برای اجرای طرح های توسعه ای در بخش معدن، کارشکنی کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از استان های کشور از نبود فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف رنج می برند اما در سمنان با وجود سرمایه گذاران متعدد، نهادهای اجرایی چندان برای حفظ و افزایش فعالان اقتصادی تلاش نمی کنند.
وی گفت: حمایت از معدن کاران سمنان نباید در حد شعار باقی بماند و توجه به زیرساخت های سرمایه گذاری مانند آب، جاده و نقدینگی باید در اولویت کاری نهادهای مسئول قرار گیرد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی سمنان گفت: روز به روز به مشکلات واحدهای تولیدی در بخش های مختلف اقتصادی استان افزوده می شود و باید نهادهای اجرایی با ارائه بسته های حمایتی برای کوتاه و میان مدت به منظور توسعه کسب و کار در این منطقه از کشور گام بردارند.
از 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور 42 ماده در سمنان وجود دارد که بر اساس برآوردها، ذخایر آن به میزانی است که در صورت ایجاد فرآوری و تولید محصول نهایی فارغ از هر نوع خام فروشی بهره برداری از آن اقتصادی است.
سمنان با داشتن 561 معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه ششم کشور را دارد و 40 درصد گچ، 60 درصد نمک ، 95 درصد سلستین، 95 درصد زئولیت، 15 درصد سولفات سدیم، 15 درصد زغالسنگ و 20 درصد کرومیت کشور در این استان تولید می شود.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد و برای چهار هزار و 200 بهره بردار این واحدها اشتغال ایجاد کرده است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.