به گزارش ایرنا، استان سمنان در رشته های مختلف مهد پرورش ورزشکاران است که حضور آن ها در عرصه های قهرمانی نیازمند آمایش زیرساختی و نیز بهره گیری از کارشناسان و متخصصان ورزشی برای استعدادیابی و استعدادپروری به روش علمی است.
کارشناسان امر معتقدند سرمایه گذاری بر روی رشته های قهرمان پرور با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و خیران در توسعه ورزش قهرمانی موثر است.
استان سمنان با جمعیت بیش از 702 هزار نفر، 37 هزار و 219 ورزشکار سازمان یافته دارد.
وجود 2 هزار و 10 واحد صنعتی و تولیدی در نقاط مختلف این استان، ظرفیتی بالقوه برای حمایت از ورزشکاران و تیم ها در عرصه های قهرمانی است که با اتخاذ تدابیر درست و در نظر گرفتن مشوق ها و معافیت هایی برای آنان در جهت ترغیب به حمایت از توسعه ورزش قهرمانی، می تواند راهگشا باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان « راهکارهای توسعه ورزش قهرمانی استان سمنان» با حضور حسین زیاری کارشناس حوزه ورزش و داور فوتبال، راضیه آقاجان پور مربی و کارشناس ورزشی، احمد اخلاقی رئیس هیات تکواندو استان، همت هادیان مدیرکل اسبق اداره ورزش و جوانان استان و مرتضی دهرویه روزنامه نگار ورزشی و سرمربی تیم فوتبال ساحلی شهرداری سمنان برگزار کرد.

** فقدان سند بالادستی آفت ورزش استان
داور فوتبال در سطح ملی و کارشناس حوزه ورزش در این میزگرد با بیان این که گفت و گو نیاز مبرم در مسائل ورزشی استان سمنان است، ابراز داشت: گفت و گو در حوزه ورزشی یکی از مباحث مغفول مانده در این استان است.
حسین زیاری افزود: شیوه های مدیریتی و برنامه ریزی حاکم بر ورزش استان سمنان در سال های گذشته منجر به سکون و سکوت ورزش این دیار شده است.
زیاری با اشاره به چهار بخش ورزش قهرمانی، همگانی، تربیتی و حرفه ای در طرح جامع ورزش تصریح کرد: این مساله تعریف کامل و جامعی برای پاسخگویی به نیازهای ورزشی کشور و استان ها نیست.
وی ادامه داد: تنها سند بالا دستی در کشور مربوط به سال 1382 است و در استان این سند نیز حتی وجود ندارد که خلاء آن به طور کامل احساس می شود.
این کارشناس ورزشی اظهار داشت: در تمام دنیا دولت ها متولی ورزش قهرمانی می شوند و تامین کننده منابع مالی در درجه اول دولت ها هستند.
وی تصریح کرد: باشگاه ها در کشور هزینه و شهریه را از ورزشکاران دریافت می کنند اما هنگام برگزاری رقابت ها انتظار حمایت از دولت می رود.
کارشناس ورزشی استان سمنان به نبود برنامه در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران ورزش این استان چه چیزی را در ورزش دیدند، چه افقی را برای آن ترسیم کردند و چه راهکارهایی برای دستیابی به موفقیت های بیشتر ارائه دادند؟

** تفکیک نشدن ورزش قهرمانی و حرفه ای چالشی مهم
مدیرکل اسبق اداره ورزش و جوانان استان سمنان در این میزگرد با بیان این که ورزش قهرمانی باید از ورزش حرفه ای تفکیک شود، افزود: یکی از چالش ها در استان سمنان تفکیک نشدن این دو حوزه است.
همت هادیان با اشاره به مشکلات توسعه ورزش قهرمانی در این استان تصریح کرد: نبود منابع مالی، کمبود حامیان مالی قوی در ورزش، نبود باشگاه های حرفه ای، فقدان نظام استعدادیابی قوی و سازمان دهی شده، کمبود کارشناسان و نیروهای متخصص ورزشی در سازمان های متولی از عمده مشکلات توسعه ورزش قهرمانی در استان سمنان است.
وی با بیان این که سهم ورزش در سبد خانوارهای ایرانی ناچیز است، اظهار داشت: مشارکت دستگاه های اجرایی استان سمنان در مقوله دارا بودن تیم های ورزشی و حمایت های مالی از ورزش کم است.
هادیان به کاهش فعالیت اداره ورزش و جوانان مرکز استان اشاره و تصریح کرد: دامنه فعالیت و استقلال شهرستان سمنان در حوزه ورزش و جوانان از بین رفته است و زمانی که ورزش مرکز استان ضعیف می شود، حس رقابت بین شهرستان ها از بین می رود.

** ورزش در استان سمنان اولویت نیست
سرمربی فوتبال ساحلی شهرداری سمنان در لیگ برتر در این میزگرد گفت: نبود برنامه ریزان و کارشناسان ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان استان مشهود است.
مرتضی دهرویه افزود: با توجه به نبود منابع مالی کافی در اداره کل ورزش و جوانان این استان، رفع این خلاء ها مستلزم برنامه ریزی دقیق و کارشناسی است.
این روزنامه نگار ورزشی ادامه داد: مسئولان عالی رتبه استان سمنان دغدغه ورزش ندارند و جایگاه و مشکلات ورزشی برای آنان کم اهمیت است.
دهرویه به نبود شورای عالی ورزش در استان سمنان اشاره و بیان کرد: تشکیل این شورا سبب افزایش هم افزایی مسئولان در حوزه ورزش و نیز توسعه امکانات و زیرساخت ها به صورت تخصصی می شود.
سرمربی تیم شهرداری سمنان در لیگ برتر فوتبال ساحلی یادآور شد: برخی بر این باورند نزدیکی به پایتخت مزیتی برای توسعه ورزش است، در صورتی که این امر آفتی برای رشد ورزش این استان است.
وی تصرح کرد: این امر منجر شده دفترهای کارخانه ها و واحدهای صنعتی بزرگ در پایتخت دایر و منابع و حمایت های مالی در آن جا هزینه می شود.
دهرویه افزود: نبود برنامه دقیق طی سال های گذشته باعث خروج حامیان مالی ورزش استان شد.
روزنامه نگار ورزشی استان سمنان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در ورزش این استان خاطر نشان کرد: نبود نیروی انسانی کافی در برخی از هیات ها منجر به تعطیلی آن ها شده است.
وی به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ ورزش در بین خانواده های استان تاکید و اضافه کرد: ورزش در استان سمنان مخاطب چندانی ندارد و در برخی مواقع باید به دنبال ورزشکار و خانواده رفت و آن ها را وارد میادن ورزشی کرد.

** استعدادیابی و استعدادپروری به روش علمی اجرا شود
رئیس هیات تکواندو استان سمنان در این میزگرد با بیان این که حوزه ورزش قهرمانی به زیرساخت های مطلوب نیاز دارد، گفت: زیرساخت های مورد نیاز به منظور توسعه ورزش قهرمانی با وجود استعدادهای ورزشی در این استان مطلوب نیست.
احمد اخلاقی افزود: نیروهای قوی و متخصص برای استعدادیابی و استعدادپروری مقدمه ای برای توسعه ورزش قهرمانی است که این مهم به صورت علمی در استان محقق نمی شود و به شکل سنتی است.
به گفته اخلاقی، در راستای شناسایی و حل مشکلات توسعه ورزش قهرمانی واکاوی ویژه مسائل مختلف در هر یک از رشته های ورزشی استان ضروری است.
رئیس هیات تکواندو استان سمنان گفت: گران شدن ورزش مانع ورود استعدادها به ورزش قهرمانی شده است.

** مشکلات دوچندان ورزش بانوان
مربی تیم ملی تکواندو دختران ایران در این میزگرد گفت: شرایط به گونه ای پیش می رود که کلیه هزینه ها به عهده بازیکن است و آنان در بسیاری از رقابت هایی که فدراسیون ها مسئول اعزام ورزشکاران است به صورت آزاد و با هزینه شخصی شرکت می کنند.
راضیه آقاجان پور افزود: این چالش بزرگ باعث دورماندن ورزشکاران مدال آور و افتخار آفرین از میدان رقابت به علت مشکلات مالی آنان شده است.
وی به ضرورت حمایت های بیشتر از قهرمانان ورزشی اشاره و تاکید کرد: اداره ورزش و جوانان استان سمنان در راستای اعتلای ورزش قهرمانی نقش پر رنگ تری در حمایت از ورزشکاران قهرمانی ایفا کند.
آقاجان پور با بیان این که مشکلات در حوزه ورزش بانوان دو چندان است، تصریح کرد: ورزش بانوان در رقابت های لیگ تنها یک یا 2 حامی مالی دارد.
وی نبود پخش تلویزیونی را مانع مهم جذب حامی مالی و نیز توسعه ورزش بانوان کشور و استان برشمرد.

** آمایش زیرساختی در مسیر ورزش قهرمانی نیست
داور فوتبال در سطح ملی و کارشناس ورزشی در ادامه این میزگرد گفت: در عین برخورداری استان از زیرساخت و سرانه ورزشی مناسب، توزیع مطلوب و درستی در این زمینه وجود ندارد.
زیاری با بیان این که طرح آمایش و مباحث استعدادیابی مزایای خوبی دارد، ادامه داد: رویکرد آمایشی کمکی به توسعه ورزش قهرمانی نمی کند و از سوی دیگر، فلسفه ورزش و نگاه اجتماعی به آن در ایجاد سلامت، دوستی و نشاط جامعه نقش مهم دارد.
زیاری اظهار داشت: سرمایه گذاری در یک منطقه بر روی افراد برای رشته های خاص و گلچین کردن برخی ممکن است افراد علاقه مند به دیگر رشته های ورزشی را از حضور در صحنه ورزش باز دارد.
وی گفت: در سطح اول ورزش جهان ابتدا ورزش همگانی را توسعه داده و باشگاه ها ورزشکاران را در این بین انتخاب می کنند.
زیاری با بیان این که کارهای علمی و تحقیقاتی در حوزه ورزشی کشور انجام نمی شود، گفت: تبعات اجتماعی و فرهنگی اجرای طرح استعدادیابی در کشورهای جهان مشخص است اما بدون در نظر گرفتن پیشینه این طرح، اصرار به تحقق طرح استعدادیابی در کشور وجود دارد.
به گفته وی، زمانی که افق روشنی از آینده برای رشته های ورزشی ترسیم شود آن رشته ها توسعه می یابند.

** استعدادیابی مبتنی بر آمایش انجام نمی شود
سرمربی تیم فوتبال ساحلی شهرداری سمنان و روزنامه نگار ورزشی در ادامه این میزگرد با بیان این که اجرای کارشناسانه طرح آمایش در توسعه ورزش قهرمانی اثر گذار است، گفت: با توجه به این که در نقاط مختلف استان علاقه مندان به رشته های خاص وجود دارد، این طرح در بروز و شکوفایی قهرمانان ورزشی موثر و مفید است.
دهرویه با اشاره به کمبود منابع مالی ورزشی، افزود: تمرکز و سرمایه گذاری در رشته هایی با طرفداران بیشتر و مدال آورتر از ضرورت های قهرمان پروری و شادی جامعه است.
وی ادامه داد: طرح استعدادیابی برای اداره کل ورزش و جوانان محل کسب درآمد شده است در صورتی که این طرح باید توسط باشگاه ها اجرا شود و آن ها از این طریق درآمدزایی کنند.
دهرویه یادآور شد: مسئولان ورزشی نسبت به تخصیص بودجه و اتخاذ تدابیر برای هیات های ورزشی با تعداد ورزشکاران بیشتر، اهتمام ویژه ای ورزند.

** ضرورت حمایت مالی برای ادامه حیات ورزش قهرمانی
مربی تیم ملی تکواندو جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح آمایش ورزشی باید با توجه به جمعیت ورزشکاران استان سمنان به منظور قهرمان پروری و داشتن جایگزین برای آنان در همه رده ها اجرا شود.
آقاجان پور با اشاره به کمبود بودجه ورزش کشور، بیان کرد: تخصیص اعتبار بیشتر به برخی رشته های قهرمان پرور در دستیابی به نتایج مطلوب و حفظ قهرمانان ورزشی در عرصه های کشوری و بین المللی از ضرورت های ملی است.
به گفته وی، قهرمانان رشته ورزشی در صورت نبود حمایت مالی و حرفه ای در عرصه های ورزشی باقی نمی مانند و جایگزین کردن برای آنان نیز در جمعیت ورزشی سمنان کار مشکلی است.

** رویکرد تخصصی در تامین زیرساخت های طرح آمایش
رئیس هیات تکواندو استان سمنان با بیان این که طرح آمایش ورزش نقاط ضعف و قوت هایی دارد، گفت: اگر تنها به شناسایی تعدادی ورزشکار بسنده شود ،به طور مسلم طیف وسیعی از ورزشکاران باانگیزه را از دست می دهیم.
اخلاقی، به بررسی و رسیدگی کارشناسانه طرح آمایش تاکید کرد و افزود: طرح استعدادیابی زمانی از سوی فدراسیون ها آغاز شد که زیرساخت های لازم برای طرح استعدادیابی کامل نبود و شروع یک باره این طرح نتیجه ای جز نیمه کاره رها شدن دربرنداشت.
به گفته وی، در شرایطی که اکثر مربیان برای کسب درآمد تمام مراجعه کنندگان را به عنوان ورزشکار پذیرش می کنند ،اجرای طرح استعدادیابی در حوزه قهرمانی ثمربخش نیست، چرا که جذب حداکثری با کمترین کیفیت از قهرمان پروری می کاهد.
اخلاقی با اشاره به ظرفیت های ورزشی استان سمنان خاطر نشان کرد: با اجرای طرح استعدادیابی، ورزشکاران خوش آتیه و بااستعدادی در تمام رشته های ورزشی شناسایی می شوند.
رئیس هیات تکواندو استان سمنان ادامه داد: پایگاه استعدادیابی که در اداره ورزش و جوانان استان ایجاد شده است بیشتر شبیه باشگاه بدنسازی است.

** مبارزه با فساد ورزشی و ساماندهی فدراسیون ها
داور فوتبال در سطح ملی و کارشناس حوزه ورزش با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در اجرای طرح های ملی و ورزشی گفت: برنامه ریزی لازم به منظور تکمیل طرح های ورزشی نیمه تمام با اولویت پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، رویکرد مناسب این دولت در به سرانجام رساندن این طرح ها بود.
زیاری افزود: از بعد حقوقی مسائل ورزشی، دولت تدبیر و امید دستاوردهای مطلوبی کسب کرد، مبارزه با فساد در ورزش نیز در این دولت به نحو احسن انجام شد تا جایی که برخی مدیران رده بالا با فساد اداری و حقوقی بلافاصله برکنار شدند.
این کارشناس ورزشی به کارگیری نیروهای متخصص ورزشی در این دولت را مقدمه ای بر ایجاد نشاط در بین ورزشکاران دانست و تصریح کرد: تغییر در رویکرد انتخابات فدراسیون ها مشکل انتخاب چینش نیروی های فدراسیون و هیات ها را برطرف ساخت.

** دولت تدبیر و امید در ورزش شفاف و زیرساختی عمل کرد
مدیر کل اسبق ورزش و جوانان استان سمنان در ادامه این میزگرد با اشاره به ساماندهی فدراسیون ها در دولت تدبیر و امید گفت: مهم ترین دستاورد این دولت در ورزش، ایجاد فضای آرام است که هماهنگی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان یکی از علت های ایجاد فضای آرام در ورزش کشور است.
هادیان با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی و بهره گیری از آن در دولت تدبیر و امید، بیان کرد: واگذاری مکان های نیمه تمام به بخش خصوصی فرصت مغتنمی برای جامعه ورزشی مهیا کرد.
هادیان تصریح کرد: احداث خانه های ورزش روستایی و تکمیل طرح های مهم ورزشی در نقاط مختلف کشور از دیگر اقدام های مهم دولت تدبیر و امید است.
مدیر کل اسبق اداره ورزش و جوانان استان سمنان ادامه داد: فعالیت صندوق حمایت از قهرمانان نسبت به گذشته بیشتر شده و حمایت های اساسی از ورزشکاران سطح قهرمانی ارتقا یافته است.

** ابزارهای مدیریتی در ورزش عملیاتی شود
کارشناس ورزشی و داور فوتبال از استان سمنان با بیان این که تدوین سند بالادستی جامع ورزش ضروری است، گفت: با تدوین این سند، جایگاه ورزشی استان و کشور مشخص می شود و سپس می توان در زمینه ارتقای ورزش به ویژه قهرمانی برنامه ریزی کرد.
زیاری به ابزارهای مدیریتی اشاره و بیان کرد: منابع مالی، انسانی، اطلاعاتی و فیزیکی از جمله ابزارهای مدیریتی لازم برای تحقق اهداف است.
وی به بی انگیزگی کارشناسان ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان به علت کمی دستمزدها اشاره و تصریح کرد: تقویت بحث مالی این اداره کل به منظور افزایش پرداخت حقوق کارکنان برای جلوگیری از خروج کارشناسان و متخصصان ورزشی از این حوزه اجتناب ناپذیر است.
زیاری به اصلاح اساسنامه های هیات های ورزشی تاکید و خاطر نشان کرد: حمایت مالی از هیات ها به عنوان بازوان توسعه ورزش قهرمانی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد و باید از الگوهای مجامع بین المللی برای اصلاح اساسنامه های هیات ها بهره برد.
این کارشناس ورزشی با بیان این که فعالیت نیروی انسانی خبره در توسعه ورزش قهرمانی ضرورت دارد، ادامه داد: منابع انسانی از نظر کمیت دچار ایرادهایی است که می توان به خالی بودن برخی پست های سازمانی اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد.
به گفته وی، بازنگری در نظام آموزش و ساختار اداری برای بهره گیری از مربیان سازنده و موفق در اعتلای ورزش قهرمانی اثر گذار است.
کارشناس ورزشی اظهار داشت: با وجود سرانه و منابع فیزیکی مطلوب ورزشی در استان، توازن در توزیع آن ها برقرار نیست که اجرای مباحث آمایشی در این بخش نیاز است.
زیاری با اشاره به نبود منابع اطلاعاتی جامع ورزشی، یادآور شد: منبع اطلاعاتی جامع و به روز در ورزش مقدمه ای برای داشتن افقی روشن در توسعه ورزش قهرمانی کشور و استان است.

** تشکیل شورای عالی ورزش در توسعه ورزش قهرمانی
مدیر کل اسبق اداره ورزش و جوانان استان با اشاره به توجه به ورزش پایه به خصوص در مدارس ورزش، گفت: اجرای صحیح طرح آمایش رشته های ورزش قهرمانی در شهرستان ها، تعامل با آموزش و پرورش و دانشگاه ها در بحث استعدادیابی از راهکارهای توسعه ورزش قهرمانی است.
هادیان بر لزوم توجه ویژه به ورزش بانوان تاکید و بیان کرد: در کنار این مهم، برنامه ریزی مناسب جهت استفاده لازم از توانمندی های ورزش در روستاها و نیز هیات های مدال آور از دیگر اقدامات موثر در قهرمان پروری استان و کشور است.
وی، تخصصی کردن اماکن ورزشی و واگذاری به هیات ها، جدی گرفتن بحث باشگاه های ورزشی و حرفه ای، حمایت از قهرمانان مدال آور و مربیان سازنده، تشکیل شورای عالی ورزش و ورود مقام های ارشد استانی در ورزش را از دیگر راه کارهای پیشبرد اهداف عالی در جهت توسعه ورزش قهرمانی دانست.

** به کارگیری ظرفیت سمن ها و خیران در ورزش
سرمربی فوتبال ساحلی شهرداری سمنان در لیگ برتر گفت: دولت تدبیر و امید در مقوله ورزش شفاف تر نسبت به سال های گذشته عمل کره است.
دهرویه با اشاره به حمایت نهادهای نظامی از تیم های ورزشی در استان های دیگر، بیان کرد: تشکیل این دست تیم ها در برخی رشته ها می تواند زمینه ساز رشد برخی از رشته های قهرمانی شود.
وی بیان کرد: تقویت باشگاه های استان و واگذاری مدیریت ورزشی به آن ها از جمله راهکارهای توسعه ورزش قهرمانی این استان است.
دهرویه، با اشاره به لزوم جوان گرایی در ورزش، افزود: با به کارگیری نیروهای جوان و کارآزموده می توان جانی دوباره به هیات های ورزشی استان بخشید.
روزنامه نگار ورزشی تصریح کرد: با توجه به فعالیت خیران و سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف، از این ظرفیت ها باید در راستای حمایت مالی از قهرمانان و رشته های ورزشی قهرمان پرور حمایت کرد.
به گفته وی، نجات و شکوفایی ورزش قهرمانی استان در گرو مدیریت ورزشی نه تنها در اداره کل ورزش و جوانان بلکه در دیگر سطوح عالی اجرایی مانند استانداری و فرمانداری است.
سرمربی فوتبال ساحلی شهرداری سمنان در لیگ برتر ادامه داد: ارائه راهکارهای حمایتی و مشوق های مناسب برای واحدهای صنعتی که وارد حوزه ورزشی می شوند، آنان را در حمایت های مالی از ورزشکاران و تیم های ورزشی ترغیب می کند.
دهرویه به واگذاری اماکن ورزشی به شرکت ها و اشخاص مختلف اشاره و تصریح کرد: سالن و مکان های ورزشی برای اداره بهتر و به کارگیری مطلوب تر به هیات های ورزشی واگذار شود.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.