به گزارش ایرنا، ساخت بوستان هایی برای فعالیت های تفریحی و ورزشی به صورت اختصاصی برای بانوان در ایران به کمتر از 2 دهه قبل باز می گردد.
شاید اینگونه تصور شود نخستین پارک های بانوان اقدامی مبتکرانه از سوی کشورهای اسلامی بوده اما واقعیت این است که نخستین بار در سال 1992 میلادی، پارک بانوان میامی آمریکا در زمینی به مساحت 15 هکتار به منظور بهبود کیفیت زندگی اجتماعی زنان، در کنار دریا ساخته شد.
عده ای معتقدند برای یافتن پیشینه ایجاد این بوستان ها باید اندکی بیشتر به عقب رفت؛ زمانی که در سال 1913 زوجی آمریکایی زمین خود را در ایالت مونتانا برای انجام این کار به شهرداری اهدا کردند.
بوستان های مخصوص بانوان فضایی را فراهم می کنند تا زنان به دور از نگرانی دیده شدن توسط مردان غریبه، بتوانند به راحتی در فضای آزاد قدم زده و به ورزش بپردازند.
انجام چنین اقداماتی برای کمک به سلامت مادران در ایالات متحده ادامه یافته و به دیگر نقاط دنیا نیز کشیده شد.
در ایران، بروجردی ها پیشتاز این حرکت بوده و ایجاد نخستین پارک بانوان کشور را در سال 1380 به نام خود به ثبت رساندند. به تدریج شهرهای دیگری همچون ارومیه، تبریز و تهران هم به این حرکت پیوستند.
*** شاهرود بوستان اختصاصی بانوان ندارد
در استان سمنان به ترتیب شهرداری های دامغان و سمنان به ساخت پارک بانوان اقدام کردند. اما در شاهرود همچنان بانوان از نبودفضای مناسب ورزشی و تفریحی گله مندند.
یکی از بانوان شاغل در یکی از اداره های شاهرود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه این روزها در هر محله ای یک باشگاه ورزشی برای بانوان پیدا می شود که بتوان چندین ساعت در هفته را برای حفظ سلامتی در آنجا ورزش کرد.
زینب حسینیان با بیان اینکه تحرک بدنی به ویژه برای خانم هایی که بیرون از منزل کار کرده و یا ساعت ها پشت میز می نشینند لازم است، افزود: با این حال فضاهای بسته فقط بخشی از نیاز ها را تأمین می کنند در حالی که خانم ها همیشه در بیرون از منزل به دلیل داشتن پوشش، نمی توانند به اندازه کافی از نور آفتاب بهره برده و یا تحرک کافی در هوای آزاد داشته باشند.
یکی دیگر از بانوان شاهرودی هم داشتن فضایی تفریحی به دور از چشم غیر را دلیل اصلی برای ساخت بوستان های ویژه بانوان عنوان کرد و گفت: گاهی خانم ها احتیاج دارند در فضایی امن که نگرانی از بابت مسائل شرعی نداشته باشند، به تفریح، خنده و شادی بپردازند و به نظر من محیطی طبیعی که دارای فضای سبز و امکانات مناسب باشد، می تواند این نیاز را برآورده کند.
*** پارک بانوان باید برای همه در دسترس باشد
نکته دیگری که در گفت و گوهای مردمی بر آن تأکید شد، ضرورت ساخت بوستان های مخصوص بانوان در مناطقی بود که قابل دسترس بوده و بتوان با وسایل حمل و نقل عمومی به آن جا رفت و آمد کرد.
فریده شریفی، دیگر بانوی شاهرودی با اشاره به گستردگی فضای شهر و سختی رفت و آمدها به خبرنگار ایرنا گفت: از شهرداری می خواهیم درصورتی که برنامه ساخت پارک بانوان را در دستور کار خود دارد، این کار را در جایی انجام دهد که خانم ها بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: محل رفت و آمد خانم ها علاوه بر اینکه باید در مسیر وسایل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس باشد، نباید خلوت باشد که بتوانیم با آرامش خاطر کافی خود را به آنجا برسانیم.
*** پارک بانوان شاهرود جانمایی شد
شهردار شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از طراحی و جانمایی پارک بانوان این شهر خبر داد و ابراز داشت: توجه به خواسته های بانوان به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه ، موضوعی بود که از ابتدای برنامه ریزی فعالیت های عمرانی دوره جدید به آن پرداخته شد ، دست یابی به مکانی مناسب و درخور مهمترین موضوع در این باره است.
محسن احمدی با بیان اینکه امکاناتی که آقایان در محیط های عمومی برخوردار بوده اما استفاده از آن ها به دلیل رعایت شئون برای خانم ها محدودیت هایی دارد، در این فضاها گنجانده شده، افزود: از ابتدای امسال شهرداری به دنبال تعیین مکانی مناسب برای این طرح بود به گونه ای که هیچ گونه اشراف و تسلطی از ساختمان های اطراف به این فضا وجود نداشته باشد و در نهایت بخشی از بوستان مادر از کنار پست برق خیابان کاج به طرف بوستان شهدای محراب انتخاب شد.
*** مناقصه اجرای پارک بانوان برگزار می شود
به گفته شهردار پارک بانوان با امکاناتی چون استخر با ساحل ویژه، کافی شاپ، فضای مطالعه، پیست دوچرخه سواری، مرکز نگهداری کودکان و فضاهای ورزشی همچون کورس های متنوع مینی گلف در آینده نزدیک ساخته خواهد شد تا بانوان بتوانند دستکم در تابستان 98 بخشی از آن مورد استفاده واقع شود .
احمدی با اشاره به انجام طراحی بوستان توسط مشاوران، یادآور شد: نشست های گوناگون نقد و بررسی پیرامون بخش های مختلف این طراحی برگزار شده و از بانوان عضو شورای شهر و همکاران خانم شاغل در بخش های مختلف شهرداری به عنوان نماینده ای از جامعه آماری نیز نظرخواهی شد تا در نهایت اتفاقی در شاهرود رقم بخورد.
وی اضافه کرد: جزئیات این طرح تهیه شده و در مرحله برآورد اعتبار است تا ظرف یک ماه آینده با برگزاری مناقصه اجرای آن آغاز شود اما از آن جایی که انجام این کار نیاز به اعتبار زیادی دارد، به صورت مرحله به مرحله اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا، شاهرود با 160 هزار نفر جمعیت و سه هزار و 500 هکتار مساحت در حاشیه شمالی دشت کویر و در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز با ارتفاعی معادل 1380 متر از سطح دریا در شمال شرقی استان سمنان واقع شده است .
به گفته رئیس شورای شهر شاهرود، درآمد شهرداری در پنج ماهه نخست پارسال 224 میلیارد ریال بوده و در مدت مشابه امسال به 309 میلیارد ریال افزایش یافته است. وی دلیل این موفقیت را افزایش اعتماد و مشارکت مردمی در پرداخت عوارض می داند.
همچنین در یک سال گذشته وسایل بازی و ورزشی به ارزش 20 میلیارد ریال توسط شهرداری شاهرود خریداری و در بیش از 10 بوستان این شهر نصب شده است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.