به گزارش ایرنا، سید حسن حسینی شاهرودی شامگاه یکشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان سمنان که در فرمانداری ویژه شاهرود برگزار شد ، افزود: علاوه بر اختصاص 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در سال های 96 و 97، هفته گذشته نیز یک میلیارد دلار به این منظور اختصاص یافت که با حساب رقم های درشتی که در بودجه برای اشتغال دیده شده، فرصت مناسبی برای توانمندسازی روستاییان ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در راستای ایجاد اشتغال نسخه واحدی برای کل کشور پیچیده شده، تصریح کرد: باید با آمار مشخص شود فراوانی تسهیلات پرداختی به شهرستان شاهرود در کدام مناطق بوده است. آیا به روستاهای نزدیک به مرکز شهرستان اختصاص یافته یا روستاهای دورتر در بیارجمند را هم شامل می شود؟
این نماینده مجلس با اشاره به سختی پیگیری کارهای دریافت تسهیلات برای روستاهای ساکن در مناطق دوردست، اضافه کرد: برای نمونه بیشتر روستاییان اطراف شاهرود در داخل شهر خانه دارند اما در روستاهای دورافتاده، مردم دائم ساکن هستند. معلوم است که با روند کنونی پرداخت تسهیلات افراد ساکن شهرهای بزرگ برای سرمایه گذاری به روستاها می روند در حالی که هدف از این کار توانمندسازی روستاییان و حفظ آن ها در روستا بوده است.
حسینی شاهرودی با تأکید بر اینکه در این روش سرمایه گذار واقعی جلو نیامده بلکه دولت سرمایه را از پول نفت برای افراد تأمین می کند، تصریح کرد: نیت قانون گذار در ابتدا این نبود که به هرروش سرمایه گذاری انجام شود بلکه باید در بعضی مواقع سخت گیری هایی شود تا فقط روستایی ساکن در روستا به کار تولید و اشتغال روی آورد.
وی با طرح این پرسش که شاخص تعداد اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه های اجرایی چه بوده ؟ افزود: باید مشخص شود بر اساس چه ملاکی تعهد ایجاد 2 هزار و 200 شغل در شاهرود تعیین شده درصورتی که باید این عدد بیشتر باشد وگرنه در ایجاد شغل هم عقب می مانیم.
این عضو خانه ملت با بیان اینکه بیشترین نرخ جمعیت بیکاران استان باید به شاهرود تعلق گیرد، ادامه داد: بیکاران میامی به دلیل اینکه از یافتن کار در شهر خود ناامید شده اند در شهرهای دیگر همچون سمنان برای کاریابی نام نویسی می کنند بنابراین معلوم است که آمار بیکاران به این روش به صورت دقیق مشخص نمی شود.
حسینی شاهرودی همچنین از عملکرد صندوق کارآفرینی امید در شاهرود انتقاد کرد و گفت: میزان پرداخت اشتغال صندوق امید بسیار کم بوده درحالی که این صندوق برای کارآفرینی ایجاد شده است. همچنین تأخیرهای ایجاد شده در روند انجام کارها در بانک ها سبب شده تا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هزینه سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی سه یا چهار برابر رشد یافته و نتیجه پرداخت تسهیلات اشتغال هم در جامعه دیده نشود.
همچنین فرماندار شاهرود به مشکلات موجود بر سر راه دریافت تسهیلات برای روستاییان اشاره کرد و گفت: به طور معمول بانک ها ضمانت 2 کارمند و نامه کسر از حقوق می خواهند در حالی که در روستاها افراد کارمند به ندرت پیدا می شوند.
محمد کرم محمدی با بیان اینکه بانک کشاورزی با پرداخت 41 درصد تسهیلات بهترین عملکرد را در شاهرود داشته، یادآور شد: با توجه به هزینه های زیادی که برای ایجاد زیرساخت در روستاها انجام شده، اگر نتوان در این مناطق شغل ایجاد کرد این سرمایه ها از بین می رود در حالی که می توان با راحت تر کردن کارها، راه را برای توسعه هموارتر کرد.
وی توجه به واحدهای تولیدی فعال را خواستار شد و افزود: باید به طرح های فعال کمک کرده و برای پرداخت تسهیلات امکانات آن ها را با قیمت روز بعنوان وثیقه پذیرفت تا بتوان شاهد ایجاد اشتغال پایدار بود.
شهرستان شاهرود 240 هزار نفر جمعیت دارد که در چهار نقطه شهری و 50 روستا سکونت دارند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.